A tőlünk nyugatabbra található üzemekben sem megy minden a megszokott módon.
A Stellantis a globális mikrochip-hiány miatt meghosszabbította a termelési szünetet az európai autógyárakban. Ez azt jelenti, hogy a PSA franciaországi üzemében és a Fiat olaszországi üzemében ezen a héten sem folyik munkavégzés a félvezetők hiánya miatt.
A rennes-i gyár, ahol a Peugeot és Citroën középkategóriás autóinak gyártása zajlik, a PSA sochaux-i gyárával és az megbénítja Opel eisenachi üzemével egy időben állt le a múlt héten. Sochaux-ban kompakt modelleket gyártanak, Eisenachban pedig crossoverek készülnek. Az eisenachi üzemben elvileg szeptember elsején, vagyis a mai napon indul újra a termelés.
Az autógyártók egyre inkább függnek az elektronikai alkatrészektől, de a chipszállítások terén kemény versenyben állnak a szórakoztatóelektronika iparával.
A félvezető komponensek iránti kereslet rendkívüli mértékben megnőtt tavaly, a koronavírus-járvány következtében otthon ragadt munkavállalóknak köszönhetően megugrott a laptopok vásárlási száma, emellett pedig a szórakoztatóelektronikai eszközök iránti kereslet is megugrott tavaly. Arról nem is beszélve, hogy a kriptovaluták bányászatához is komoly számítási kapacitásra van szükség. Az autógyártás pedig a vártnál gyorsabban tért észhez a tavaszi leállások után, emiatt pedig a kereslet-kínálat egyensúlya felborult a mikrochipek piacán, mert átszervezték a kapacitásokat, és időbe telik, amíg a gyártók visszatérnek a pandémia előtt bejáratott termelési eljárásokhoz.
A kialakult helyzet a magyarországi autógyárakat is érinti, a győri Audi-gyár, a kecskeméti Mercedes-gyár és az esztergomi Suzuki-gyár életét is megkeserítik az alkatrészellátásban tapasztalható nehézségek. Ami rossz hír, hiszen az autóipar a magyar gazdaság zászlóshajója.