Elektromobilitás a dízel hajtással szemben?
A Daimler 1997 óta kísérletezik különböző alternatív megoldásokkal a haszonjárművek piacán, ekkor találkozhattunk az elektromos Vitóval, azt követte a plug-in hibrid és üzemanyagcellás Sprinter. Ezek direkt érékesítésbe nem került, csupán egyedi lízingkonstrukciókban használták különböző vállalatok – közülük több még a mai napig járja az utakat.
20 évvel ezelőtt nem voltak rákényszerítve a gyártók az emisszió ilyen mértékű csökkentésére, napjainkban azonban a személy- és áruszállítás területein is megkövetelik az elektromos autók fejvesztett fejlesztését. Az aktuális portfólió bemutatására hívtak meg minket a Puskás Ferenc Sportarénába, ahol a tisztán elektromos Sprinterről, Vitóról és EQV-ről tudtunk meg többet. Szó esett az eCitanról is, mely a napokban véget ért, Müncheni Autószalonon mutatkozott be.
Az úgynevezett eVito PanelVan áruszállító kétféle hosszal (5140 mm és 5370 mm) érhető el. Egy 110 lóerős, 295 Nm-es villanymotor hajtja az első kerekeket, mely egy 41,4 kWh-s akkucsomagból (ebből 35,2 kWh használható fel) táplálkozik. Kizárólag AC töltés érhető el, így nagyjából 6 óra alatt lehet belepumpálni a 150 kilométernyi hatótávot. Bruttó ára 18 millió forinttól indul.
Az eVito Tourer már a személyek szállításában is jeleskedik, szintén kétféle méretben kapható és további kényelmi funkciókat kínál, mint például az előklímatizálás, fejlettebb menetmódválasztót találunk benne, akár légrugózás is kérhető hozzá, sőt radar alapú rekuperációra is képes. Erősebb, 204 lóerős, 362 Nm-rel rendelkező villanymotor hajtja, ezt egy bruttó 100 kWh-s akkucsmagot működteti. A töltés 11 kW-tal kb. 6 óra, 50 kW-os DC töltővel 80 perc, 110 kW-tal pedig akár 45 perc is lehet, a hatótávot tekintve 350 kilométerrel lehet számolni. Bruttó 24,4 forinttól megvásárolható a Tourer, a hasonló specifikációkkal rendelkező EQV még exkluzívabb szintre emeli a belső tér kényelmét, ezért 26,5 millió forintot kell kipengetni. Annak fényében, hogy a Vito Tourer a belép dízelmotorral 13,2 millió forinttól indul, még mindig elgondolkodtató a lakossági eVito és EQV létjogosultsága, persze városban működő személyszállító cégek kedvező flottaajánlattal haszonélvezői lehetnek ezen modelleknek.
Az eSprinter zárt áruszállítóként, magastetős kialakítással kapható A2-es tengelytávval, a raktér térfogata 11 köbméter, megengedett össztömeg 3500 kg. 116 lóerős, 295 Nm-rel rendelkező villanymotort kap a nettó 35,2 kWh-s és 47 kWh-s kivitel is, utóbbi 11 kW-tal 8 óra alatt, 20 kW-os DC-vel 90 perc alatt, 80 kW-tal nagyjából fél óra alatt feltölthető. Az árak persze itt is jócskán meghaladják a 9,9 milliós, belépő dízellel szerelt testvér árát, hiszen a 119 hatótávú változat bruttó 23,1 milliótól, míg a 157 kilométert tudó kivitel bruttó 26,2 milliótól vásárolható meg.
A Renault-val koprodukcióban készülő eCitan 102 lóerős villanymotort kap és a két tengely közé, az alvázba integrált nettó 44 kWh-s akkucsomagot. Opcionálisan 22 kW-os AC töltéssel kb. 2 óra feltölteni, 75 kW-os DC-vel 40 perc, mire 285 kilométernyi elektromos energiát felvesz. EQT elnevezést kapott a Citan alapokra épülő kis személyszállító is, amely hamarosan szintén elérhető lesz a gyártó palettáján.
A Mercedes-Benz EQV tesztjét itt találod: