2019. október 04. | 11:38

Az alábbi összeállításban négy F1-es szakértő véleményét olvashatod a sportág fontos kérdéseivel kapcsolatban.

Társszerző: Hajdu Balázs

Ha minden normál mederben zajlott volna az Orosz Nagydíjon, akkor a Ferrari most zsinórban a negyedik futamgyőzelmét ünnepelhetné. Az olaszok azonban tálcán kínálták a győzelmet a Mercedesnek, majd magyarázkodhattak az ellentmondásos csapatutasítások miatt.

Az ESPN Forma-1-es szerkesztői, Laurence Edmondson és Nate Saunders, most Maurice Hamilton és Kate Walker szakírókkal együtt elemzik a Száguldó Cirkusz aktuális kérdéseit.

Jogosan kérdőjelezte meg Sebastian Vettel a Ferrari csapatutasításait?

Lawrence Edmondson (LE): Igen, de inkább a versenyt megelőző eligazításon kellett volna felszólalnia, és nem a pályán. Amikor beleegyezett abba, hogy visszaadja a helyet Leclerc-nek, akkor gyakorlatilag elveszítette az esélyét a futam megnyerésére. Talán nem lett volna túl népszerű, ha a verseny előtti megbeszélésen kérdőjelezi meg a stratégiát, ám ez így nagyon nem volt elegáns.

Nate Saunders (NS): Nekem tetszett, Sebastian Vettel Red Bullos időszakára emlékeztetett. Nem tudjuk, hogyan zajlott pontosan a megbeszélés. Azt nehezen hiszem, hogy Vettel félreértette a megállapodást. Nekem inkább úgy tűnt, hogy erőfitogtatásról van szó.

Maurice Hamilton (MH): Én nem úgy fogalmaznék, hogy megkérdőjelezte a csapatutasításokat. Inkább úgy értelmezte, ahogy neki megfelelő volt – ilyen gyakran előfordul az autóversenyzőkkel. Klasszikus példa volt ez arra, amit az összes pilóta csinál. Megállapodnak egy tervben az eligazítás során, ám mindent a saját szemszögükből néznek. A verseny hevében aztán nehéz tiszta fejjel gondolkodni.

Kate Walker (KW): Nehéz kérdés. Seb gyorsabb volt Charles-nál, de a megegyezés szent. Aki azt gondolja, hogy a tisztelet és a versenyzői szellem azonos szinten van Vettelnél, az nem emlékszik a 2013-as Maláj Nagydíjra.

Van-e arra bármilyen remény, hogy Leclerc és Vettel kapcsolata feszültségmentessé váljon a Ferrarinál?

LE: Mindössze négy verseny kellett hozzá, hogy elmérgesedjen a helyzet. Úgy tűnik, hogy Vettel még neheztel Leclercre, amiért Monzában „véletlenül” elfelejtett neki szélárnyékot adni. Vettelről jól tudjuk, hogy haragtartó. Elég visszagondolni a Multi 21-es történetre Mark Webberrel. Szerintem ennél csak rosszabb lesz a két Ferrari pilóta viszonya.

NS: Semmi esélye. Vettel volt a csapat elsőszámú versenyzője, amíg Leclerc meg nem érkezett. A monzai győzelem valódi áttörés volt a monacói számára. Vettel azonban nem fogja ölbe tett kézzel szemlélni az eseményeket.

MH: Biztos, hogy Mattia Binottónak nem lesz könnyű dolga. Az idősebb, rutinosabb pilóta mindent megtesz, hogy megtartsa státuszát, a fiatalabb versenyző pedig egyszerűen gyorsabb nála. Úgy fest, hogy Vettel a monzai időmérő miatt akar bosszút állni. Sok sikert kívánok a csapatfőnöknek.

KW: Nem. Már az elején sem volt az. Talán Arrivabene, vagy Mattiacci mondta korábban, hogy őrültség lenne két kakast tartani egy baromfiudvarban. Elkerülhetetlen a dráma.

Maradjon a Szocsi Autodrom a versenynaptárban?

LE: Ha csak a pálya kialakítása szempontjából nézzük, akkor nem. Ha növelik a Forma-1-es versenyek számát, akkor minőségi pályákra van szükség. A döntéshozóknak inkább tanulniuk kellene Szocsi gyengeségeiből.

NS: Nézzétek meg az Orosz Nagydíjon született egyetlen Twitter-bejegyzésemet, abban benne van a válasz. (A szakértő szörnyűnek titulálta a versenypályát.)

MH: Technikai szempontból ez egy trükkös versenypálya. A 13-as kanyar mindegyik helyszínen megállná a helyét, viszont nincs értelme egy ilyen pályának, ha senki nem nézi a versenyt a helyszínen. A Dohában zajló atlétikai világbajnokság kiváló példa a szervezési hibákra. Nem hiányozna, ha nem lenne több futam Szocsiban.

KW: Fizikailag és anyagilag is fájdalmas ide eljutni. A verseny nem kiemelkedően izgalmas, nem beszélve a városról. Az Orosz Nagydíjnak mielőbb Szentpétervárra kellene költöznie.

Hogy látjátok Alexander Albon első négy versenyét a Red Bullnál?

LE: Jobb, mint Pierre Gasly, ám gyengébb, mint Max Verstappen. Hibák természetesen jöhetnek, főleg, ha újoncként csapatot váltasz szezon közben. Albon megmutatta, hogy tehetséges pilóta. Nyers tempó tekintetében rendben van, időre van szüksége, hogy megszokja az autót.

NS: Engem meggyőzött, hatalmas teljesítmény, hogy Szocsiban fel tudott zárkózni az ötödik helyre. Gasly-hoz képest jóval előrébb jár, egyértelműen láthatjuk, hogy tud úszni a mélyvízben. Szerintem kiváló munkát végez.

MH: Nagyon meggyőző. A vasárnapi versenybe még a kritikus Red Bull vezetőség sem tudna belekötni. Ha Gasly-t azért fokozták le, mert nem volt képes előzni, akkor Albon ebben a kategóriában bizonyított. Verstappen tempójától sincs messze, ami önmagában elég sokat mond a teljesítményéről.

KW: Ügyes a fiú. Hatalmas rajta a nyomás, kiválóan beilleszkedett a csapatba. Semmi csillogás, de megbízható teljesítményt nyújt. A Spában bemutatott előzései igazán figyelemreméltók voltak.

Jól döntött a McLaren, hogy 2021-től ismét Mercedes motorral versenyez?

LE: Pusztán a motor szempontjából, igen. Személy szerint érdekesnek tartom a Renault felvetését az erőforrások megosztásáról. Semmi ilyesmit nem próbáltak még ki a Forma-1-ben.

NS: A McLaren kiváló döntéseket hoz mostanában. Andreas Seidl nagyszerű meglátásokkal vezeti a csapatot. A Ferrari ugyan a puszta erő tekintetében előrébb tart, a Mercedes viszont jelenleg is kiválóan látja áll több csapat motorbeszállítói feladatait.

MH: Talán. Ez lehet egy fantasztikus újjáépítés utolsó szakasza. A McLaren nagyon mélyről jön fel, elég jól ismerik egymást a Mercedesszel. Hosszútávon sok múlik a 2021-es technikai szabályozásokon. Ha komoly változás lesz, a Mercedes akkor is a legjobb választásnak tűnik.

KW: Egyértelműen. Ha a gyári csapat mögött végeznek – ahogy ez általában lenni szokott – akkor miért ne válasszák a létező legjobbat? Mondjuk a Ferrari szerintem nem igazán jöhetett szóba.

Mikor biztosítja be Lewis Hamilton a hatodik világbajnoki címét?

LE: Szerintem Mexikóban már meglesz. A következő két versenyen 7 ponttal kell többet szereznie Bottas-nál. Úgy látom, ez simán menni fog.

NS: A lelkünk mélyén tudjuk, hogy a Forma-1-nek az tenné a legjobbat, ha Austinban lenne a bajnokavatás. Szerintem azonban Bottas nem bírja odáig. Zsinórban harmadszor Mexikóvárosban lesz a koronázás.

MH: Öt futam van még hátra. A Ferrari végre úgy teljesít, ahogy azt vártuk a szezon elején. Az ő lemaradásuk azonban túl nagy. Ha nem jön közbe semmi, akkor már Mexikóban összejöhet a címvédés.

KW: Én már arra is fogadtam, hogy a Mercedes már Szingapúrban bebiztosítja a konstruktőri bajnoki címet. Talán ezek után nem érdemes adni a jóslataimra, de én Mexikót mondanám. Austinban minden hamarabb bezár, Mexikóvárosban nagyobbat lehetne bulizni.