2023. október 26. | 07:24

A gyártó első három modellje nemsokára kapható lesz hazánkban, ám ha minden a terv szerint megy, egy egész gyárat is felhúzhat nálunk.

Kínai autógyár lehetséges magyarországi építése van terítéken – értesült hazai külgazdasági forrásokból a G7. A kínai BYD lehet az a gyártó, amely a nemrég bemutatott három modelljén túl akár egy teljesen új gyárat is hozhat hazánkba.

Ezt a lap első sorban arra hivatkozva írja, hogy a héten Orbán Viktor miniszterelnök kínai látogatása során megnézte a senzeni BYD gyárat is, ahol találkozott az alapító cégvezetővel, Vang Csuan-fuval. Itt a magyar kormányfőnek tájékoztatást adtak a vállalat felépítéséről, magyarországi tevékenységéről, majd együtt megnézték a BYD által készített legmodernebb elektromos autókat.

A már kizárólag villanyautókat gyártó vállalat 20 éve kezdett az autóiparban tevékenykedni, így mondhatjuk, hogy rendelkezik tapasztalattal. Ezek mellett már van egy elektromos buszgyártó üzeme Komáromban, így tulajdonképp nem idegen számára a magyar munkakörnyezet sem.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyáron tett sencseni látogatása során azt nyilatkozta, hogy a vállalat akkumulátor-összeszerelő üzemet épít majd Fóton egy tízmilliárd forintos, száz munkahelyet létesítő beruházással, ami mellé kézenfekvő lenne egy autógyár is a közelbe. A BYD egyik nagy fegyverténye amúgy is a teljes értéklánc kézben tartása, vagyis hogy a cég házon belülre hozta már majdnem a teljes elektromos autógyártási láncot világviszonylatban, így nem lenne idegen tőlük ez a taktika kicsiben sem.

Persze hiba lenne készpénznek venni a vállalat érkezését, ugyanis a hírek szerint hazánk mellett négy másik európai állam: Német-, Francia-, Lengyel- és Spanyolország is szóba került a lehetséges beruházási helyszínek között. Azonban az is lehet, hogy rögtön két európai gyár felépítésébe kezdenek.

A kínai óriáscég 1995-ben az elektromos iparban indult útjára, 2005 óta gyárt telefonokat vagy hozzájuk komponenseket, 2003-ban kezdtek autókat készíteni, 2022 áprilisa óta pedig nem gyártanak kizárólag belső égésű motorral hajtott járműveket, azaz csak hibrid vagy tisztán elektromos autók gördülnek le a futószalagjáról. Hazánkba azonban csak utóbbiak érkeznek, ráadásul rögtön három különböző réteget célzó modellel jelennek meg: a Dolphin a fiataloknak, az ATTO 3 a mindennapos használatra, míg a Seal a luxust és sportosságot kedvelőknek szól.

Fischer Zoltán / miniszterelnok.hu