2023. szeptember 24. | 10:05

Azt is megtudhatjuk, mire érdemes figyelni, hogy elektromos autónkat minél rövidebb ideig kelljen tölteni út közben.

Következő

Egy hagyományos, belső égésű motorral felszerelt autó tankolása egyszerű: ha nincs üzemanyag, irány a töltőállomás, bedugjuk a töltőpisztolyt a tankba, és az üzemanyag a ravasz megnyomása után egyenletesen folyik. Az elektromos autók azonban ebben is különböznek, mivel az egyes márkák, modellek töltési teljesítménye eltérő lehet.

Az ADAC, vagyis a Német Autóklub összegyűjtötte, hogy milyen és mekkora eltérések vannak az egyes modellek gyorstöltési ideje között, megmagyarázza, pontosan mi is okozza ezt az egyenlőtlenséget és az is kiderül, hogy mely elektromos autók a legjobbak hosszabb távon, töltési időt és hatékonyságot is figyelembe véve.

Az idő minden utazásnál fontos, hiszen tömegközlekedés vagy repülőút esetében tartani kell magunkat a menetrendhez, vagy figyelni kell az átszállásra, így egy késés csak felesleges fejfájást okoz. Autók esetében szintén van hasonló probléma: hiába kényelmes és rugalmas, érdemes időben elindulni, nehogy dugóba vagy nem várt problémába ütközzünk, emellett a felesleges megállók sem hiányoznak.

Emiatt fontos, mennyire jó egy autó fogyasztása, mivel egy hatékonyabb autóval több utat tudunk megtenni anélkül, hogy meg kéne állnunk. Ez elektromos autókra is igaz, így a hatótáv az egyik legfontosabb tényezőjük. A másik pedig az, hogy ha mégis meg kell állni, milyen gyorsan tölt fel. Amíg egy Porsche Taycan töltési teljesítménye jócskán meghaladja a 200 kW-ot, a Renault Zoe ide vonatkozó adata csupán 50 kW. Ez a különbség pedig a töltési időben fog jelentkezni.

Persze a töltés gyorsaságát nem ez az egyetlen adat fogja befolyásolni, hanem rengeteg tényezőtől függ. Fontos az, hogy milyen a hőmérséklet, mivel hideg reggeleken az akkumulátor nehezebben és lassabban fog tölteni, mint például ha egy fűtött garázsban tartanánk.

Emellett az is fontos, hogy a töltőoszlop, amelyről az autónkat táplálni akarjuk, mire képes. Ha otthon töltjük az autónkat 220-ról, lassabban fog tölteni, mintha a közterületen kihelyezett gyorstöltők valamelyikét vennénk igénybe, amelyek általában 11-22 kW-osok, de vannak villámtöltők is, amelyek akár 300 kW-tal is képesek tölteni egyenárammal, rövid idő alatt. 

Fontos azonban az is, hogy ha például egy ilyen töltőállomásra hajtunk be és egymás mellett három-négy töltőoszlop is van, amelyekre már rákötöttek járműveket, ne számítsunk arra, hogy autónkat – még ha képes is lenne felvenni ennyit – majd 150 kW-tal tölthetjük, mivel a rendszer túlterhelésének elkerülése miatt szabályozzák, hogy a töltőfejek mekkora töltési teljesítménnyel működjenek. És még persze azt is érdemes megemlíteni, hogy eltérő töltöttségi szint mellett is eltérően fog tudni tölteni az autónk, ez a töltési görbe.

Az ADAC tesztjében mindegyik autót ugyanakkora hőmérsékleten, 20 fokon töltöttek, elkerülve az egyik változót, így az adatok könnyebben összehasonlíthatók. Ennek ismeretében most pedig nézzük meg, melyek a legjobb töltési idővel rendelkező elektromos autók!

Következő
Nyitókép: Hyundai