2023. február 06. | 08:07

Olyan magaslatokba ért a vezetői engedély ára, amit már sokan nem engedhetnek meg maguknak.

Eleve egy elég nehéz gazdasági helyzetbe került az ország az utóbbi időben, így mindenki próbál spórolni és valahol megfogni a pénzt. Nehéz ilyenkor, amikor minden drágul és ez alól a jogosítvány sem kivétel.

Ha ma egy fiatal úgy dönt, hogy szeretne autót vezetni és ehhez hivatalos vezetői engedélyt szerezne, az a KSH adatai szerint átlagosan 304 510 forintba kerül. Ez már horribilisen hangzik, de az igazság az, hogy valójában akár félmillió forint is lehet egy jogosítvány az elejétől az utolsó pillanatig.

Az emelkedés jelentős, 2019-ben csupán 197 690 forint volt a KSH adatai szerint, majd 2020-ban már 216 300. Ezt követően 2021-ben már bő 247 ezer és ehhez képest most egy nagy ugrással eljutottunk a friss, decemberi adathoz.

Bár sok tétel drágult az idők alatt, a legjelentősebb mégis a vezetésoktatásban jelentkezik. Itt egy óráért átlagosan 7500 forintot kell fizetni és a kötelező óraszám 30. Ez gyakran kevés a tanulóknak, nem ritka, hogy 40-60 órát is vezetnek, mire sikeresen le tudnak vizsgázni, ez 300 000 - 450 000 forint önmagában.

A drágulás miatt kialakuló forgalomváltozásról a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnökét, Jovánovics Jánost kérdezték,  aki elmondta, hogy súlyos visszaeséssel számolnak. Míg a hagyományos B kategóriás jogosítványok iránti kereslet olyan 50 százalékkal esett, addig az amúgy is hiányszakmának tekinthető C és D kategória szinte a földbe állt.

Elmondta, hogy a KSH adatai ugyan pontosak lehetnek, viszont azokban nem szerepelnek olyan egyéb tételek, mint például a vizsgadíj, az egészségügyi tanfolyam és annak a vizsgadíja, sőt a jellemzően szükséges plusz órák sem. Elmondása szerint ugyanis a forgalmi vizsgák nagyjából fele bukással végződik és további vezetési órákkal, illetve egy ismételten 35 ezer forintos vizsgadíjjal.

Jovánovics János úgy látja, hogy jellemzően olyan 40-50 órára van szüksége a tanulóknak ahhoz, hogy sikeresen levizsgázhassanak. Sokszor viszont még ez sem elég, akár 60 óra is kellhet, de hallott már olyanról, akinek csak 80 óra után sikerült a projekt.

A vezetési órák drágulása mögött az autók fenntartási költségeinek emelkedése is ott van. Hiszen már nincs hatósági áras üzemanyag, egyre drágább tankolni az autókat. Emellett a fenntartási költségek, alkatrészárak és közigazgatási díjak is emelkedtek.

Alapjárat