2023. október 25. | 14:23

A koreai márka a helyi piac igényeihez igazodva nem csak elektromos, hanem belső égésű motorral szerelt autókat is készít majd az üzemben.

Megállapodott a Hyundai és a szaúdi állami befektetési alap (PIF) egy új együttműködésről. A vegyes beruházás keretein belül Szaúd-Arábiában épül fel a Közel-Kelet első dél-koreai autógyára.

Az előzetes számítások szerint az üzlet értéke meghaladja az 500 millió dollárt (aktuális árfolyamon 182 milliárd forintot). A befektetés úgy oszlik meg, hogy a gyár többségi, 70%-os részesedése a PIF, míg 30%-a a dél-koreai járműgyártó vállalat tulajdonában lesz.

Az üzlet további hozadéka, hogy a Hyundai technológiáját és tudását is biztosítja a minél gyorsabb siker érdekében. Ha minden jól megy, az építkezés már jövőre elkezdődik, míg az első modellek 2026-ban hagyhatják el a futószalagot.

Ezek között nem csak tisztán elektromos, hanem az itteni vevői igényekhez és a kedvező benzinárhoz jobban passzoló belső égésű motoros járművek is lesznek, de valószínűleg nem itt fog készülni például az eddigi legerősebb Hyundai, a tisztán elektromos Ioniq 5 N. Az éves kapacitást 50 ezer autóra tervezik.

„Izgatottak vagyunk, hogy ez a vállalkozás jelentős előrelépést jelenthet a járműgyártásban, elősegítve a fenntartható és környezetbarát autóipar jövőjét a régióban. Közös erőfeszítéseink lehetőséget teremtenek az innovációra és a környezeti fejlődésre” - írta a Hyundai az üzlet kapcsán.

Az országban egyébként nem ez az egyetlen nagyobb autóipari beruházás. Az amerikai Lucid Group ugyanis nemrég Dzsiddában nyitotta meg külföldön első - világviszonylatban amúgy második - gyárát.

Igaz itt elsőre csak évi ötezer járművet - többek között a már Európában is kapható Lucid Air-t - szerelnek majd össze, mindet hozott alkatrészekből, de a jövőben több gyártási folyamat lokalizásával, és a járművek tényleges helyben gyártásának köszönhetően jókora kapacitásbővítésre lehet számítani.

A Hyundai nem áll le tehát a fejlesztésekkel, pedig alig két hónapja jelentett be egy összesen 290 millió dolláros (105 milliárd forintos) fejlesztést az alabamai gyárában, ahol az új Santa Fe, Tucson és Santa Cruz modellek gyártási kapacitását növelik meg a koreaiak. Hozzánk legközelebb a cseh és a török üzemek találhatók, előbbiben Tucson és i30 variánsok, míg utóbbiban a legkisebb (i10, i20 és Bayon) modellek készülnek.

Hyundai