2019. szeptember 30. | 14:23

Januártól köddé válhatnak a 4-5 millió forintos, áron aluli járművek a kínálatban.

A jelenségről Várkonyi Gábor, autópiaci szakértő számolt be a Pénzcentrumnak. Az új rendelet következményeképpen lényegesen megdrágulhatnak a gépjárművek, a drasztikus lépésben pedig főként a legolcsóbb autók lehetnek érintettek.

A Pénzcentrum Várkonyi Gábort kereste meg az esettel kapcsolatban, az autópiaci szakértő a következőket nyilatkozta:

„Csodálkoznék, ha 3 év múlva tömegével jelennének meg a most kedvezményesen megvásárolt 7 személyes autók a magyar használtautó-piacon. Nyilván a vásárlók egy része azzal a felhanggal vásárol magának autót, hogy a kérdés ideiglenesen, 3 évre meg legyen oldva, de a többség hosszabb távban gondolkodik”.

Úgy véli, a vásárlók zöme használt nagycsaládos autó helyett vásárolt most újat.

A téma kapcsán kitért a családi autókra vonatkozó állami támogatásra is. Hozzátette, hogy azok, akiknek 2 millió forint önerő állt rendelkezésére ahhoz, hogy használt családi autót vásárolhassanak, most kaptak az államtól ehhez még 2,5 milliót, és ha mondjuk még képesek voltak hozzátenni egy keveset, azok be tudtak ülni egy vadonatúj, 7 személyes autóba. Ezek a vásárlók egészen eddig nem léteztek az újautó-piacon.

Kiemelte, hogy a hétszemélyes kategória napjainkban egyet jelent a méretes szabadidő-autó kínálattal, viszont a jelenlegi állami támogatás keretein belül a legtöbb autó, amiből viszonylag megfizethető áron, sokat vásároltak, azok a dobozos kivitelű autók, amelyek szintén alkalmasak családi használatra. Az ok, amiért korábban nem voltak jelen ezek a vásárlók a piacon az az, hogy az átlagos családok nem engedhették meg maguknak az ilyen jellegű járművek megvásárlását.

Nem ezzel számoltak az importőrök

Annak ellenére, hogy több ezer család élne a lehetőséggel, az autógyártóknál korántsem megy minden a legegyszerűbben. Bizonyos autómárkáknál 8-10 hónapos, vagy azon felüli várakozási idővel kell számolni, mi több, előfordult az is, hogy a folyamat végül az előlegek visszautalásával zárult, ugyanis némely vállalat belátható időn belül nem tudta volna kivitelezni a szállítást.

Mi lesz azokkal, akik nem vehetik igénybe a 2,5 milliós támogatást?

„Aki lemarad erről a kedvezményről, ámde fiatal, 7 személyes autót akar venni, annak most elég jó kártyái vannak, hiszen pont ez a kategória sínyli meg az értékvesztést - hiszen minek venne valaki használtan 3 millióért, ha ugyanennyiért kedvezménnyel újat is kaphat” - jelentette ki Várkonyi Gábor.

Azok az autók, amiktől a támogatás végett válnak meg tulajdonosai, valószínűleg a használtautó-piacon kötnek ki. Mindez túlkínálatot, azon belül pedig az árak csökkenését eredményezheti.

Nagy port kavar az új EU-s szabályozás

A 2020-ban életbe lépő EU-s szén-dioxid kibocsátási szabályozás sok gyártónak okoz fejtörést, hiszen az pozitív, hogy ilyen nagy autókat tömegével tudnak értékesíteni, ámde ezek maguk után vonhatnak a későbbiekben különféle büntetéseket is, mivel a 7 személyesek nem tudják teljesíteni a kötelezően előírt, legfeljebb 95 g/km-es kibocsátási értékeket.

A következőkben így tehát nem a fogyasztói igények, hanem sokkal inkább a büntetések elkerülése, vagyis az előírásoknak megfelelő elégtétel fogja alakítani, illetve meghatározni az európai autópiacot. A legtöbb autógyártó kénytelen lesz többszörös felülvizsgálat alá vetni bizonyos modelljeit, továbbá előfordulhat az is, hogy egyes típusok gyártását beszüntetik.

Egyre tolódik ki a magyar autók átlagéletkora

A szakértők szerint 14 és 17 év közé esik a magyar autók átlagéletkora, Várkonyi Gábor szerint ez biztosan nem fog javulni.

A nagycsaládos állami támogatás maximum 10-20 ezer új autót enged a piacra, ez pedig nem fogja csökkenteni a magyar autók átlagéletkorát. Ellenben, amikor jövőre érvénybe lép az EU-s kvóta, és számottevően többet kell majd fizetni az új autókért, az emberek inkább a használtpiac felé orientálódnak, vagy maradnak a meglévő autóikban.