2023. november 15. | 16:08

Úgy tűnik, amibe Mészáros Lőrinc fog, az csak jó üzlet lehet: pár hónap alatt milliárdokat hozott a konyhára az állami gyorsforgalmi utak üzemeltetésének átvétele a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt.-nek.

Nagy hatalom nagy felelősséggel jár – szokták mondani a filmekben, ahol a gonosz végül mindig elnyeri méltó büntetését. Nálunk azonban úgy tűnik, a nagy hatalom simán csak nagy pénzzel jár, legalábbis a G7.hu számításai szerint.

A lap ugyanis kiszámolta, mennyi pénzt tehetett zsebre az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő) Zrt. mindössze pár hónap alatt, mióta átvette az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a magyar autópályák üzemeltetését. Emellett arra is rávilágított, hogy a teljes időszak alatt várhatóan mekkora bevétele lesz a konzorciumnak. Megdöbbentő számok érkeznek.

Még 2021 nyarán írtunk arról, hogy az állam pénzhiányra hivatkozva 35 évre koncesszióba kívánja adni a mintegy 2000 kilométeres magyar autópálya-hálózat építését és üzemeltetését. Akkor három cégcsoport csatázott egymással a győzelemért, végül a mészáros Lőrinc – Szíjj László páros nyerte a feladatot, így 2022. szeptember 1. óta ők felelnek a sztádák karbantartásáért és fejlesztéséért.

A lap számításaiból most kiderült, hogy csupán négy hónap alatt (2022. szeptember 1-je és december 31-e között) az üzemeltetésre létrehozott MKIF és a hat fejlesztő társaság – amelyekben Mészáros és Szíjj magántőkelapjai a tulajdonosok – 6,5 milliárd forint adózott eredményhez jutottak, ami az állami rendelkezési díj összege alapján 15 százalékos profitárának felel meg.

2023-ra a költségvetésben nettó 143 milliárd forintos koncessziós díjat terveztek – ez a büdzsé 0,4%-a –, ami csak az 1237 kilométer autópálya üzemeltetését fedezi, vagyis minden egyes meglévő sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül egy évre. Persze nem csak fenntartani, hanem építenie is kell majd a konzorciumnak, habár azt, hogy milyen arányban kapnak pénzt az üzemeltetésért és az építésért, nem tudni: titkos szerződések tartalmazzák. Az állam mindenesetre egy korábbi költségvetési tervezet alapján 200 milliárd forintot kíván szánni 2024-ben az autópályákra.

A lap megkeresésére az MKIF azt közölte, hogy három év alatt 538 kilométer autópályát kell szintre hozni és karbantartani, ami százmilliárdos nagyságrendű költséggel jár, ugyanakkor a G7 ennél jóval alacsonyabb, 35-60 milliárd forintos összeget becsül költségként. Szerintük a konzorcium egyébként is megpróbálja eltitkolni a valódi profitját, mert érdekesnek találták, hogy az MKIF nyeresége a 43 milliárdos árbevétel mellett kevesebb mint 139 millió forint lett. Ennek fő oka – szerintük - az, hogy a konzorcium szinte teljes árbevételét átadta alvállalkozásainak.

Kalkulációjuk alapján az MKIF 19,6 milliárdos profittal számolhat majd évente, ami 35 év alatt 684 milliárd forintos nyereséget jelenthet. Persze nem ez az egyetlen jó üzlete Mészárosnak, nemrég derült ki például, hogy a következő négy évben az ő szervize javítja majd az OMSZ mentőautókat.

NÚSZ Zrt.