2023. november 08. | 11:46

Három lépcsőben szeretné lényegében teljesen likvidálni az utakról a dízelüzemű kamionokat az EU.

Nemrég született egy fontos megállapodás az Európai Unió környezetvédelmi törekvéseivel kapcsolatban, amely a teherszállítás és a buszok jövőjét érinti. Először október 16-án, majd a 24-én tartott ülésen döntöttek úgy az EU környezetvédelmi miniszterei, hogy támogatják az Európai Bizottság javaslatát, miszerint 2040-re 90%-kal kell csökkenteni az új tehergépjárművek szén-dioxid kibocsátását.

Így a személyautóknál megszabott határidő után öt évvel akár a teherautóknál is vége lehet a belső égésű korszaknak, még ha a tiltás nem is lesz 100%-os. Ez ugyanis csak azért nem elvárás, mert vannak olyan speciális járművek, szállítmányok, melyeknél megoldhatatlan lenne a belső égésű motort nélkülözni.

Ilyenek például a betonkeverők, valamint a szemétszállító teherautók. Azonban a városokban közlekedő buszokat nem hagyták komoly szigorítás nélkül: 2030-ig teljesen át kell állni környezetbarát buszokra azzal a kitétellel, hogy a tagállamok 2035-ig kivételt kérhetnek a biogázzal üzemelő buszaikra, amennyiben azok kiépített töltőinfrastruktúráját, valamint a gázok biológiai eredetét igazolni tudják.

Két fontos információ van még a tervezettel kapcsolatban: az egyik, hogy a 2019-es kibocsátási értékeket veszik majd alapul, a másik, hogy nem elvágólag 2040-ben, hanem három lépcsőfokot alkalmazva tennék könnyebbé a teherautós átállást. Az első ütemben 2030-ra a 2019-es értékhez képest 45%-kal, míg 2035-re 70%-kal kellene csökkenteni az új tehergépjárművek átlagos szén-dioxid kibocsátását.

A Reuters információi szerint Olaszország nemtetszését fejezte ki a javaslattal szemben, mert ők potenciált látnak a bio és szintetikus üzemanyagokban, valamint szerintük túl gyors lenne az átállás a hiányzó megfelelő technológia miatt, ellenben Portugália, Hollandia és Dánia is az első elképzelés megtartása mellett érvelt. A mindenki számára elfogadható eredmény végül az lett, hogy öt év múlva megvizsgálják, merre tartanak megvalósítások a kitűzött célokhoz képest.

Egyes törvényhozók egyébként továbbra is a teljes tiltást támogatnák 2040-re, mivel szerintük figyelembe kell venni, hogy az akkor eladott dízelkamionok még legalább egy évtizedig az utakon szennyezhetnek majd. A javaslatot végül 48 igen és 36 nem szavazat, valamint egy tartózkodás mellett fogadták el.

Az egész szigorításos és sürgetett átállásos történet annak fényében furcsa, hogy épp ma írtunk a befuccsolt áramszedős kamionok koncepciójáról. Mindenesetre láttunk már olyat az EU története során, hogy egy elsőre kőbe vésett szabályon végül többször is finomítottak, mire elnyerte végleges formáját – ahogy itt is számíthatunk erre.

Depositphotos