Jó ötletnek tűnt, de egy fontos dolog miatt valószínűleg nem lesznek villanyvezetékek az autópályák felett, amire a fuvarosok csatlakozhatnának és úgy használhatnák ezeket, akár a trolibuszok vagy a vonatok.
A közúti áruszállítás hatalmas lég- és zajszennyezéssel jár, ráadásul temérdek baleset forrása is az autókhoz képest lassú kamionok mozgása. Ha utóbbin nem is, de előbbieken igyekeztek javítani a németek egy friss, de nem új keletű elgondolással.
Hosszú éveken keresztül tervezték, kivitelezték és tesztelték Németországban a dízel-elektromos kamionok koncepcióját (itt egy videó is látható róla), melynek egyik elengedhetetlen eleme volt a hosszabb utak fölé gondolt villanyvezetékek. Akár egy vonat vagy a trolibusz, ezekre a felsővezetékekre csatlakozhattak a kompatibilis járművek, hogy így tisztán, elektromos üzemben haladhassanak minél többet.
A jövőbe mutató koncepció azt szerette volna elérni, hogy csak a kevésbé népszerű utakon vagy már a célállomás – városokban és a gyártelepek – közelében kelljen dízel üzemben használni a monstrumokat, ezzel szignifikánsan csökkentve a levegőbe jutó szén-dioxid és egyéb káros gázok mennyiségét. Most azonban úgy tűnik, nem lesz semmi a troliként is működő kamionokból.
A németeknél három tesztútvonal készült, ahol a megfelelő nyerges vontatók élvezhették a dízelmentes haladást, azonban az első problémát rögtön az adta, hogy ilyen járműből nem igazán volt senkinek. Tekintettel arra, hogy 1,5 millió euró (jelenleg 567 millió forint) körüli értékkel bírnak ezek a járművek, nem sokan engedhették meg maguknak a kérdéses kimenetelű beruházást.
Emellett kérdéses, hogy valójában mekkora spórolást és környezetvédelmet jelent ezek használata, hisz továbbra is dízelmotor adta a nagyobb távokon szükséges hajtóerőt, ami mellé plusz cipelt tömeg társult. Ezen túl az előzetesen számolt 22%-os üvegházhatású-gázkibocsátás csökkenés is csak akkor lenne elérhető, ha zöld forrásból (például szél- és napenergiával) előállított áramot használnának a vezetéken keresztül a gépek.
A lefuttatott teszteken egyébként nem csak ezekkel akadtak gondok, hanem feltűnően sok hátráltató tényezőre derült fény. Többek között ezen teherautók forgalmi adatait nem tudták megbízhatóan rögzíteni, az oszlopok szigetelését ki kellett cserélni, illetve a háromból az egyik szakasz rongálódása miatt szinte egész évben nem volt áram a vezetékben.
Mivel ezek ára is 191 millió euróba került, elképzelhetetlenül magas összeg lenne a mintegy 4000 kilométernyi autópálya felszerelése, és akkor nem beszéltünk a fenntartási költségekről. Épp ezért Baden-Württembergben most úgy döntöttek, leszerelik a felsővezetékeket. Nem várható tehát áttörés a közúti fuvarozásban egyhamar, pedig nem csak tőlünk nyugatra, hanem nálunk is elég nagy gondot és szennyezést jelent az ilyen módú árumozgatás.