2023. február 21. | 14:36

Évek óta folyamatosan emelkedő tendencia mutatkozik a kötelező biztosítások átlagos díjában, de ennél már csak a fedezetlenségi díjak emelkedtek jobban.

Éppen olyan világot élünk Magyarországon, hogy minden drágul körülöttünk így sokan nehéz helyzetbe kerülnek, legyen szó megélhetésről vagy akár csak az autózásról. Az emelkedő üzemanyagárak eleve nagy pofont jelentettek a magyar autósoknak az üzemanyagárstop kivezetésekor, de a fizetendő tételek itt nem álltak meg.

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási díjak is tovább emelkedtek a Netrisk KGFB-indexe szerint. Míg 2018-ban csupán 37 ezer forintba került átlagosan egy kötelező biztosítás, 2022 ez 48 ezer frointra emelkedett.

Az idei évből eddig csupán bő másfél hónap telt el, de a jelenlegi állás szerint az átlagdíj elérheti az 51 ezer forintos értéket is. Ez a biztosítóktól érkező csapás egyik oldala, viszont mindenképpen érdemes figyelni a fedezetlenségi díjra is.

Itt arról az összegről van szó, amit azért fizetünk a biztosítónak, mert autónkon éppen nincsen kötelező biztosítás. Tehát ha mi például vásárolunk egy autót és a vásárlás napjától számítva csak 10 nap múlva kütönk rá kötelező biztosítást, akkor 10 napi fedezetlenségi díjat kell fizetnünk.

Ennek a mértéke teljesítménytől függ, egy sávos, kilowatton alapuló rendszerben találhatjuk meg saját autónkat. A legolcsóbb fedezetlenségi díj 0-37 kW közötti autóknak szól, míg a legdrágább a 181 kW felettieknek.

Akármennyire is nonszensz díjazásról van itt szó, oda kell rá figyelni, mert súlyos összegeket ránthat magával. Míg 2018 környékén 340-760 forint volt a fedezetlenségi díj naponta, addig napjainkra ez 650-1400 forint is lehet.

Az előbbi 10 napos példával élve egy erősebb autónál ez simán 14 ezer froint kiadás. Ez sajnos nem fog javulni a közeljövőben, visszatekintve minden évben egyre csak dráguló tétel.

Most kifejezetten a KGFB díjak emelkedése miatt, de egyébként is minden évben érdemes a piacon körbenézni és kalkulálni egy új árajánlatot a biztosítási évfordulónk előtt 60-30 nappal. Mindig másik biztosító szeretne egy kicsit jobban új ügyfeleket szerezni a többi társaságnál.

Ezért minden évben nekünk is érdemes ellenőriznünk, hogy vajon a jelenlegi biztosítónk akar minket jobban megtartani, vagy másik biztosítónak jobban kell-e a pénzünk? És hogy ne felejtsük el, mikor van a biztosításunk évfordulója (vagy az összes többi autós dátumunk, évfordulónk és adatunk) mi a szerkeszőségben a Carnotie online autókezelőjét használjuk. 

Eleve a fedzetlenségi díj fizetésének oka kicsit homályos, mert biztosítatlan autóval a forgalomban részt venni tilos, de ha mégis megtesszük, súlyos bírságra lehet számítani. Emellett pedig még nagyobb bajba kerülünk, ha még balesetet is okozunk ilyenkor.

A másik járműtulajdonos részére ugyan a kár megtérül a Magyar Biztosítók Szövetsége jóvoltából a Kártalanítási Számláról, viszont utána ezt ők teljes összegben követelhetik rajtunk. Tehát mindenképpen érdemes új autó vásárlásakor vagy szerződés felmondásakor azonnal kötni egy kötelező biztosítást - persze ha az autó nálunk marad.

Ha huzamosabb ideig nem használnánk az autót valamilyen okból kifolyólag, akkor érdemes nélhány extra lépést megtenni azért, hogy ne keveredjünk konfliktusba a biztosítóval. Érdemes lehet ilyenkor ideiglenesen kivonatni forgalomból autónkat, melyet az okmányirodában 2300 forintért megtehetünk.

Ilyenkor egy autót legfeljebb 12 hónapra vonhatunk ki ideiglenesen, utána újabb 2300 forint a folytatás, viszont addig sem kell kötelezőt fizetni. Kivonás mellett egyébként egy ilyen biztosítást is szüneteltethetünk, azonban ezt legfeljebb egy évig tehetjük meg, utána a szerződés érdekmúlással megszűnik.

Depositphotos