Ha egy autót csak bizonyos időszakokban használsz, akkor érdemes ideiglenesen kivonni a forgalomból. Erre az időszakra egyáltalán nem kell közterheket fizetni az autó után, de mégis a neveden marad.
Ha ideiglenesen kivonod az autód a forgalomból, akkor az alapvető költségekkel - mint a súlyadó (teljesítményadó) és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás - a kivonás időtartamáig nem kell számolni. Egy tíz éves, száz lóerő körüli autónál ez éves szinten akár százezer forintos megkönnyebbülés lehet – ebben a példában ez kb. 17-18 ezer forint súlyadót és akár 85 ezer forintos biztosítást jelenthet.
A kivonás intézhető okmányirodában, kormányablakban vagy a magyarorszag.hu-n. Egy kérelem kitöltése és az okmányirodai ügyintézés alapdíja az ára, ami jelenleg 2300 forint. Ezután az autó a kérelemben meghatározott időre, de legfeljebb 12 hónapra kikerül a forgalomból, viszont nagyon fontos, hogy erről a biztosítónak is szólni kell – ennek a módszertanát egyébként biztosítója válogatja. Az okmányiroda kérhet le adatot a biztosítótól, viszont ez a rendszer fordítva egyelőre nem működik, így neked kell lépni, különben az ideiglenes kivonás ellenére is követelhet a biztosító.
Sajnos volt olyan eset, amikor szabálytalan átalakítás miatt a hatóságok a helyszínen elvették az autó forgalmiját, így ideiglenesen kivonták a forgalomból. Ezt ugyan az okmányiroda tudta, és a súlyadó alól mentesült addig, amíg a szükséges módosításokkal újra le nem vizsgázott, viszont a biztosítónak nem szóltak, így az jogosan követelte az eltelt négy hónap biztosítási díját is a fizetéskor.
Egyébként nem csak az üzembentartó kérheti a jármű ideiglenes forgalomból való kivonását, hanem a hatóságok is. Ennek oka lehet illegális átalakítás – fentebbi példa –, vagy ha helyszíni ellenőrzéskor az autót a forgalomban való részvételre alkalmatlannak nyilvánítják.
Ilyen esetekben a forgalmi engedély elvételének napjától számítják az időt, amennyit a hatóságok adtak a visszalakításra (türelmi idő). Viszont egy kormányrendelet értelmében sem a bankok, sem a pénzintézetek megbízottjai nem intézkedhetnek az autóhitellel vagy lízinggel terhelt gépjárművek forgalomból történő kivonása ügyében.
Ha szeretnéd az autót ideiglenesen kivonatni, neked kell lenni a hivatalos üzembentartónak is, hiszen ez a rang a jogszabályban magasabban helyezkedik el, mint a tulajdonos. Az ilyen jellegű kivonáshoz kizárólag a forgalmi engedélyre van szükség, így ha például az autót hitelre vetted és a törzskönyv a banknál van, ugyanúgy kivonatható. Ilyenkor viszont érdemes odafigyelni arra, hogy a hitelintézet szabályzata kitér-e ilyen részletekre.
Ha a kivonásnál nincs előre meghatározva, hogy meddig akarod kivonatni az autót, akkor az előírt maximum lép hatályba, viszont ha ez lejár, az autó automatikusan visszakerül a forgalomba. Mivel erről a biztosító szintén nem kap értesítést, ezt jelezni kell, ellenkező esetben – biztosítója válogatja – napi késedelmi díjat (fedezetlenségi díj) számítanak fel.
Gondolhatnánk, hogy ez igazságtalan, viszont az autó ilyenkor forgalomban van kötelező felelősségbiztosítás nélkül, ami nem legális. Ráadásul a kivont időszak alatt nem lehet biztosítót váltani, tehát mindenképpen érdemes felírni, mikor jár le a az egy év.
Ha lejárt, akkor újabb 2300 forintért meghosszabbítható az időszak, akár újabb egy évvel, és a jelenlegi szabályozás alapján ezt akárhányszor meg lehet ismételni.
Ha elkészült az autó, vagy úgy döntesz, hogy mégis szeretnéd használni, akkor egy kérelemmel, a forgalmi engedély bemutatásával és újabb 2300 forinttal – ez az ügyintézési díj – ismét visszakerül a forgalomba, természetesen a biztosítót értesíteni kell.
Innentől a járműre ugyanúgy vonatkozik minden fizetendő közteher. Nyilván, ha a hatóságok vonták ki az autót ideiglenesen a forgalomból, akkor az engedélyük is kelleni fog a visszaállításhoz, amihez viszont szükséges az általuk meghatározott műszaki vizsga, de ez már egy másik ügy.
Autóvásárlásnál oda kell figyelni arra, hogy a legtöbb használtautó-kereskedő a telepen álló autókat a forgalomból ideiglenesen kivonva tárolja. Ha ott helyben nem veszed igénybe az ügyintézést, emellett a kereskedő is elfelejt szólni, és lábon viszed haza az autót, akkor akár egy csúnya büntetésbe is belefuthatsz.
Azt is érdemes észben tartani, hogy a forgalomból kivont autóval a közterületen való parkolás problémássá válik. Üzemképtelen autót közterület-használati hozzájárulás nékül legfeljebb 10 napog lehet tárolni, akkor is csak mellékútvonalon.
Érdemes megemlíteni a forgalomból való végleges kivonást, ami macerát tekintve egy kicsit nehézkesebb. Járművet a forgalomból véglegesen kivonni vagy bontási igazolással, totálkár vagy lopott autó esetén, továbbá külföldre költözési igazolással lehet. A bontási igazolást egy hivatalos autóbontó állíthatja ki, és egy kérelem szükséges hozzá, ezekkel kell bemenni az okmányirodába, ahol le kell adni az autó forgalmiját és a rendszámát. Ha ezeken túl vagy, az adott jármű alváz és motorszám alapján kerül kivonásra, tehát innentől nincs lehetőség visszaállítani.
Itthon nem olyan vonzó a forgalomból való ideiglenes kivonás, sokan még a viszonylag kevés macera ellenére sem vállalják be. Németországban viszont a hobbi- és munkaautókra egy sokkal ügyesebb rendszert dolgoztak ki. Ott igényelhető az úgynevezett időszakos rendszám, ez nagyon népszerű a hobbiautókon és motorkerékpárokon.
A rendszámon szerepel, hogy mondjuk csak harmadik hónaptól a kilencedikig használják a járművet, és csak erre az időszakra kell fizetni a kötelező terheket. Ez az időszak szabadon meghatározható, viszont ezen az időkorláton kívül egyáltalán nem használható a jármű.
Vannak olyan esetek és élethelyzetek, amikor érdemes fontolóra venni, hogy ideiglenesen kivonatod az autód a forgalomból. Ha leszámolom, akkor havi szinten közel tízezres plusz tételektől lehet így megszabadulni, persze ha tudod intézni az életed az adott autó nélkül. Ha ilyen dolgokhoz folyamodsz, akkor mindenképpen figyelj oda a biztosítóval és a hatóságokkal való egyeztetésre, mert a kedvezményeket élvezve is belefuthatsz csúnya költségekbe.