2022. július 13. | 11:18

Mintegy 50 ezer tulajdonos pereli a gyártót az emissziós értékek manipulálásának vádjával.

Bírósági eljárás elé néz a Mercedes-Benz. A vád szerint az autógyártó szándékosan manipulálta a dízel járműveinek károsanyag-kibocsátási tesztjeit azáltal, hogy úgynevezett defeat device, vagyis az emissziós tesztek eredményeit befolyásoló rendszereket használt autóiban.

Németország legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezete, a VZBZ azzal vádolta az autógyártót, hogy GLC és GLK SUV modelljeiben olyan rendszereket alkalmazott, amelyeknek köszönhetően a tesztek során úgy tűnt, hogy a járművek alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szinttel rendelkeznek, mint valós körülmények között, a mindennapi közlekedés során.

Mercedes GLC
Kép: Mercedes

Az ügyet a stuttgarti bíróság tárgyalja. A kérdés pedig az, hogy a Mercedes szándékosan tévesztette-e meg az ügyfeleit az emissziós értékek manipulálásával, ezáltal pedig az érintett, csaknem 50 ezer GLC és GLK tulajdonos jogosult-e kártérítést követelni az autógyártótól.

A Mercedes elleni csoportos per elindítása azután vált lehetővé, hogy Németország 2018-ban elfogadott egy törvényt, amely biztosította a fogyasztóvédelmi szervezetek számára, hogy az általuk képviselt fogyasztók nevében pereskedjenek, elkerülve a magas jogi költségeket, amelyek eltántoríthatják az embereket a jogi lépésektől.

Mercedes GLK
Kép: Mercedes

A Mercedes szerint a dízel vásárlók vádjai, valamint a per is megalapozatlan. Több mint 25 ezer ilyen keresetet nyújtottak be a különféle bíróságokra, amelyek 95 százaléka végül kudarcot vallott – közölte az autógyártó.

Az ügy kapcsolódik ahhoz 2015-ben kezdődött szélesebb körű károsanyag-kibocsátási botrányhoz, amely miatt a Volkswagen-csoportnak több milliárd eurót kellett kifizetnie a járművek javítására, pénzbírságokra és jogi költségekre.