2020. március 09. | 14:36

Újabb elektromos városi kisautóval bővül az olasz márka kínálata.

Előttem már sokan sokszor elmondták, hogy az elektromos autók fejlesztésében a városi kisautók a jó irány. Egyrészt mert egy kisautó keveset fogyaszt, így nem kell hozzá méretes akkumulátor, ami miatt az elektromos szabadidő-autók olyan nehezek, hogy lassan a hidakra nem lehet velük felhajtani. Másrészt a villanyautók hatótávja egyelőre nem elégséges, az emberek használják csak őket városban, ahová elég a 100-300 km és ahová nem valók a nagy batárok.

A Fiat pontosan ebben hisz. Álláspontjuk szerint a jövő nagyvárosaiban elektromos városi minik szaladgálnak majd és nem a hatalmas méretű SUV-k. Remélem igazuk lesz, szurkolok nekik. Ennek tükrében érthető a villanyautók terén végzett fejlesztéseik, érthető miért kizárólag elektromos kivitelben tették elérhetővé az új Fiat 500-ast és érthető, hogy miért beszélnek megint egy új elektromos városi kisautóról.

A Panda inspirálta teljesen elektromos Fiat Centoventit (jelentése 120) még a 2019-es Genfi Autószalonon mutatták be az olaszok. Elgondolásuk szerint pont ilyenek lesznek a 21. század városi autói: villanyhajtásúak, cukik és maximálisan a tulajdonos ízléséhez igazíthatók. A legfrissebb értesülések szerint az autó már fejlesztés alatt áll és bizonyosan csatlakozik a Fiat 500-assal megkezdett villanyautó palettához.

A név onnan származik, hogy a bemutató évében (2019) ünnepelte a márka megalakulásának a 120. évét. Az autó maximálisan kifejezi a Fiat által elképzelt jövőképet és messze nem csak a villanyhajtás a lényeg. A koncepcióautó egyik zseniális ötlete volt, hogy az akkumulátorait modulárisan cserélgetni lehet. Alapból egy olyan akkupakkal szerelik, amely 100 km megtételét teszi lehetővé, de gyorsan és egyszerűen lehet bővíteni újabb pakkokkal az autót, ha szükséges.

Az extra akkumulátorokat ráadásul nem is muszáj megvásárolni, ha szükség van a nagyobb hatótávra, akkor ki is lehet őket bérelni. Minden hely kihasználásával és az összes akksi beépítésével 480 kilométeres hatótáv érhető el. Aztán amikor ismét csak városi közlekedésre használják az autót, a felesleges akkumulátorok kivehetők, azok súlyát nem kell cipelni. Ha a csere egyszerű lesz, akkor az ötlet valóban zseniális, - teszem hozzá én.

A kis Fiat másik ütőkártyája a nagyfokú testreszabhatóság, amit feltehetően a fiatalok nagyon is értékelni fognak. A gyártó úgy fogalmaz, hogy a Centoventi egy üres vászon lesz, amely tetszőlegesen alakítható akár a vásárláskor, akár a későbbiekben bármikor. Kiemelném a tetőt például, amelyből 4 féle is elérhető lesz: lemeztető, harmonikatető, integrált tetőcsomagtartó vagy integrált napelemek, hogy az autó menet közben is magába tudjon szívni némi napenergiát.

A számtalan extrafelszereltségen felül arra is módjuk lesz a tulajdonosoknak, hogy online megvásároljanak bizonyos kiegészítőket, amelyeket aztán otthon a 3D nyomtatójuk vagy egy erre specializálódott bolt segítségével kinyomtassanak és maguk szereljék fel az autójukra. A variációk száma végtelen, az autót akár naponta „átépíthetik”, ha kedvük úgy tartja. Kíváncsian várom, hogy mely elképzelések maradnak majd meg a sorozatgyártású autón.