Drámai volt az ősz kezdete az európai autóipar számára, hiszen csaknem negyedével kevesebb, 1,91 millió autót helyeztek forgalomba szeptemberben az Európai Unióban. Ilyen rossz szeptemberre az elmúlt tíz évben még nem volt példa EU-ban.

Mindössze két országban, Bulgáriában (+8,5 százalék) és Horvátországban (+3,3 százalék) nőttek az az autóeladások, ám ezek olyan kicsi piacok – összesen 5300 autót helyeztek forgalomba szeptemberben –, hogy ez nem befolyásolja a lesújtó összképet. A legnagyobb, 73,4 százalékos visszaesést – vagy inkább már zuhanást – Romániában mérték, de a három legfontosabb piacon, Németországban, Franciaországban és Olaszországban is 30,5, 12,8 és 25,4 százalékos volt a mínusz szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest. Magyarország a maga 7,7 százalékos csökkenésével egyébként egészen jól áll, mindössze Szlovéniában volt ugyanis ennél kisebb a visszaesés.

Korai azonban megkongatni a vészharangokat, mert az év első kilenc hónapját nézve egyelőre 2,5 százalékos pluszban van az uniós autópiac, és a szeptemberi visszaesésnek főleg az új emisszió-mérési eljárásra, a WLTP-re történő átállás lassúsága az oka. Szeptember elsejétől ugyanis már csak a valós üzemi terhelést a korábbi eljárásnál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) károsanyag-kibocsátási teszten áteső új gépjárműveket lehet forgalomba helyezni az EU-ban. A WLTP szabványt a VW 2015-ben kirobbant dízelbotránya után vezették be, és várakozások szerint az eddiginél pontosabban mutatja meg, hogy egy autó a mindennapi használat során mennyi üzemanyagot fogyaszt és károsanyagot bocsát ki.

Az új kibocsátási tanúsítvány megszerzéshez szükséges tesztek azonban sokkal összetettebbek és hosszabbak, nagyjából háromszoros vagy négyszeres időráfordítást igényelnek, mint a korábbiak, ezért minden gyártó azzal küzd most, hogy megszerezze összes modellváltozatára a szükséges típusengedélyeket.

Ki, mekkora pofont kapott?

A legnagyobb pofont szeptemberben a Volkswagen-csoport kapta, hiszen 48 százalékkal kevesebb autót adtak el 2018 szeptemberben, mint egy évvel korábban. Ráadásul a VW csoport márkái közül mindegyik rosszul teljesített, a legnagyobb mínuszt a Porsche (-68,8%), míg a legkisebbet a Seat (-31,8%) könyvelhette el.

Az EU autógyártói közül a PSA (Peugeot, Opel, Citroen, DS) szerepelt még a legjobban a maga 7,7 százalékos buktájával, míg a Renault Csoport (Renault, Dacia, Lada, Alpine) 27 százalékos, az FCA Csoport (Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler) 31,9 százalékos, a BMW (BMW, Mini) 8,6 százalékos, a Daimler pedig 11,8 százalékos mínuszban volt az év kilencedik hónapjában.

Az Unión kívüli márkák többsége számára is katasztrofális volt az ősz kezdete. A Toyota megúszta a nagy zakót, hiszen csak 1,2 százalékkal estek az eladásai, ám a Hyundai -10,9, a Honda -26,6 és a Nissan -45,5 százalékos eredménye már elég rosszul mutat. Növekedni mindössze a Kia (+2,6%) és a Volvo (+2,6%) volt képes.

Nagy különbségek a piacon

Ha a szeptember csak anomália, amit hamarosan sikerül korrigálni, akkor az év eddigi eladásai furcsa dolgokat mutatnak. A német gyártók, vagyis a BMW-Csoport és a Daimler autóiból 1,3 illetve 4,5 százalékkal kevesebb fogyott eddig, egyedül a VW volt képes nőni, ám az is csak 5,6 százalékot. Ráadásul mintha épp a drágább autók iránti kereslet esne vissza, hiszen az Audiból 1,6 százalékkal, a Mercedesből 5,1 százalékkal, míg a BMW-ből 1,7 százalékkal adtak el kevesebbet, miközben az olcsóbb Seat és Mini kapósabb volt.

A Renault Csoporton belül kiegyensúlyozottan szerepelnek az egyes márkák, ám itt is az olcsóbb Dacia (+13,9%) és Lada (+9,5%) teljesített felül.

A PSA Csoport a maga 54,9 százalékos bővülésével valósággal kilőtt 2018-ban, ám ebben jócskán benne vannak a 2017-ben megvásárolt Opel számai, hiszen tavaly csak augusztus 1-től számítottak ide a „…sose kop el” eladásai. Az FSA értékesítési számai 0,8 százalékkal estek vissza, ám ennél is érdekesebb az egyes márkák helyzete a csoporton belül. A Fiat (-7,8%) és a Lancia (-28,1%) egyértelmű mélyrepülésben van, ám közben szárnyal a Jeep (+67,4%), mint ahogy az Alfa Romeo (+7%) is szépen fogy.

A Toyota mindkét márkájának értékesítése fej-fej mellett halad, Toyotából 6,4, míg Lexus-ból 5,6 százalékkal gurult ki több a kereskedésekből.   

Eladott autók darabszámváltozása szeptemberben / az első 9 hónapban

VW CSOPORT: ‐48,0% / +5,6%

VOLKSWAGEN: ‐52,2% / +6,9%

AUDI: ‐60,7% / ‐4,4%

SKODA: ‐28,1% / +5,4%

SEAT: ‐31,8% / +20,5%

PORSCHE: ‐68,8 % / +9,4%

PSA Group: ‐7,7% / +54,9 %

PEUGEOT: ‐4,3% / +8,6 %

OPEL/VAUXHALL: ‐11,2 % / +378,6%

CITROEN: ‐3,4 % / +6,2%

DS: ‐34,5% / +1,4%

RENAULT Group: ‐27,0% / +6,5%

RENAULT: ‐31,7% / +3,2%

DACIA: ‐14,6% / +13,9%

LADA: ‐21.0% / +9,5%

FCA Group: ‐31,9% / ‐0,8%

FIAT: ‐32,8% / ‐7,8%

JEEP: ‐8,5% / +67,4

ALFA ROMEO: ‐60,5% / +7,0%

LANCIA/CHRYSLER: ‐27,8% / ‐28,1%

FORD: ‐13,7% / ‐1,8%

BMW Group: ‐8,6% / ‐1,3%

BMW: ‐7,2% / ‐1,7%

MINI: ‐13,5% / +0,1

DAIMLER: ‐11,8% / ‐4,5%

MERCEDES: ‐11,8% / ‐5,1%

SMART: ‐11,9% / +1,5%

TOYOTA Group: ‐1,2% / +6,4%

TOYOTA: ‐0,4% / +6,4%

LEXUS: ‐10,4% / +5,6%

HYUNDAI: ‐10,9% / +7,3%

NISSAN: ‐45,5% / ‐10,3%

KIA: +2,9% / +5,9%

VOLVO: +2,9% / +6,5%

JAGUAR LAND ROVER Group: ‐1,7% / ‐7,4%

LAND ROVER: ‐17,0% / ‐16,4%

JAGUAR: +33,5% / +12,0%

HONDA ‐26,6% / ‐0,9%