Mindössze két országban, Bulgáriában (+8,5 százalék) és Horvátországban (+3,3 százalék) nőttek az az autóeladások, ám ezek olyan kicsi piacok – összesen 5300 autót helyeztek forgalomba szeptemberben –, hogy ez nem befolyásolja a lesújtó összképet. A legnagyobb, 73,4 százalékos visszaesést – vagy inkább már zuhanást – Romániában mérték, de a három legfontosabb piacon, Németországban, Franciaországban és Olaszországban is 30,5, 12,8 és 25,4 százalékos volt a mínusz szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest. Magyarország a maga 7,7 százalékos csökkenésével egyébként egészen jól áll, mindössze Szlovéniában volt ugyanis ennél kisebb a visszaesés.

Korai azonban megkongatni a vészharangokat, mert az év első kilenc hónapját nézve egyelőre 2,5 százalékos pluszban van az uniós autópiac, és a szeptemberi visszaesésnek főleg az új emisszió-mérési eljárásra, a WLTP-re történő átállás lassúsága az oka. Szeptember elsejétől ugyanis már csak a valós üzemi terhelést a korábbi eljárásnál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) károsanyag-kibocsátási teszten áteső új gépjárműveket lehet forgalomba helyezni az EU-ban. A WLTP szabványt a VW 2015-ben kirobbant dízelbotránya után vezették be, és várakozások szerint az eddiginél pontosabban mutatja meg, hogy egy autó a mindennapi használat során mennyi üzemanyagot fogyaszt és károsanyagot bocsát ki.

Az új kibocsátási tanúsítvány megszerzéshez szükséges tesztek azonban sokkal összetettebbek és hosszabbak, nagyjából háromszoros vagy négyszeres időráfordítást igényelnek, mint a korábbiak, ezért minden gyártó azzal küzd most, hogy megszerezze összes modellváltozatára a szükséges típusengedélyeket.

Ki, mekkora pofont kapott?

A legnagyobb pofont szeptemberben a Volkswagen-csoport kapta, hiszen 48 százalékkal kevesebb autót adtak el 2018 szeptemberben, mint egy évvel korábban. Ráadásul a VW csoport márkái közül mindegyik rosszul teljesített, a legnagyobb mínuszt a Porsche (-68,8%), míg a legkisebbet a Seat (-31,8%) könyvelhette el.

Az EU autógyártói közül a PSA (Peugeot, Opel, Citroen, DS) szerepelt még a legjobban a maga 7,7 százalékos buktájával, míg a Renault Csoport (Renault, Dacia, Lada, Alpine) 27 százalékos, az FCA Csoport (Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler) 31,9 százalékos, a BMW (BMW, Mini) 8,6 százalékos, a Daimler pedig 11,8 százalékos mínuszban volt az év kilencedik hónapjában.

Az Unión kívüli márkák többsége számára is katasztrofális volt az ősz kezdete. A Toyota megúszta a nagy zakót, hiszen csak 1,2 százalékkal estek az eladásai, ám a Hyundai -10,9, a Honda -26,6 és a Nissan -45,5 százalékos eredménye már elég rosszul mutat. Növekedni mindössze a Kia (+2,6%) és a Volvo (+2,6%) volt képes.

Nagy különbségek a piacon

Ha a szeptember csak anomália, amit hamarosan sikerül korrigálni, akkor az év eddigi eladásai furcsa dolgokat mutatnak. A német gyártók, vagyis a BMW-Csoport és a Daimler autóiból 1,3 illetve 4,5 százalékkal kevesebb fogyott eddig, egyedül a VW volt képes nőni, ám az is csak 5,6 százalékot. Ráadásul mintha épp a drágább autók iránti kereslet esne vissza, hiszen az Audiból 1,6 százalékkal, a Mercedesből 5,1 százalékkal, míg a BMW-ből 1,7 százalékkal adtak el kevesebbet, miközben az olcsóbb Seat és Mini kapósabb volt.

A Renault Csoporton belül kiegyensúlyozottan szerepelnek az egyes márkák, ám itt is az olcsóbb Dacia (+13,9%) és Lada (+9,5%) teljesített felül.

A PSA Csoport a maga 54,9 százalékos bővülésével valósággal kilőtt 2018-ban, ám ebben jócskán benne vannak a 2017-ben megvásárolt Opel számai, hiszen tavaly csak augusztus 1-től számítottak ide a „…sose kop el” eladásai. Az FSA értékesítési számai 0,8 százalékkal estek vissza, ám ennél is érdekesebb az egyes márkák helyzete a csoporton belül. A Fiat (-7,8%) és a Lancia (-28,1%) egyértelmű mélyrepülésben van, ám közben szárnyal a Jeep (+67,4%), mint ahogy az Alfa Romeo (+7%) is szépen fogy.

A Toyota mindkét márkájának értékesítése fej-fej mellett halad, Toyotából 6,4, míg Lexus-ból 5,6 százalékkal gurult ki több a kereskedésekből.   

Eladott autók darabszámváltozása szeptemberben / az első 9 hónapban

VW CSOPORT: ‐48,0% / +5,6%

VOLKSWAGEN: ‐52,2% / +6,9%

AUDI: ‐60,7% / ‐4,4%

SKODA: ‐28,1% / +5,4%

SEAT: ‐31,8% / +20,5%

PORSCHE: ‐68,8 % / +9,4%

PSA Group: ‐7,7% / +54,9 %

PEUGEOT: ‐4,3% / +8,6 %

OPEL/VAUXHALL: ‐11,2 % / +378,6%

CITROEN: ‐3,4 % / +6,2%

DS: ‐34,5% / +1,4%

RENAULT Group: ‐27,0% / +6,5%

RENAULT: ‐31,7% / +3,2%

DACIA: ‐14,6% / +13,9%

LADA: ‐21.0% / +9,5%

FCA Group: ‐31,9% / ‐0,8%

FIAT: ‐32,8% / ‐7,8%

JEEP: ‐8,5% / +67,4

ALFA ROMEO: ‐60,5% / +7,0%

LANCIA/CHRYSLER: ‐27,8% / ‐28,1%

FORD: ‐13,7% / ‐1,8%

BMW Group: ‐8,6% / ‐1,3%

BMW: ‐7,2% / ‐1,7%

MINI: ‐13,5% / +0,1

DAIMLER: ‐11,8% / ‐4,5%

MERCEDES: ‐11,8% / ‐5,1%

SMART: ‐11,9% / +1,5%

TOYOTA Group: ‐1,2% / +6,4%

TOYOTA: ‐0,4% / +6,4%

LEXUS: ‐10,4% / +5,6%

HYUNDAI: ‐10,9% / +7,3%

NISSAN: ‐45,5% / ‐10,3%

KIA: +2,9% / +5,9%

VOLVO: +2,9% / +6,5%

JAGUAR LAND ROVER Group: ‐1,7% / ‐7,4%

LAND ROVER: ‐17,0% / ‐16,4%

JAGUAR: +33,5% / +12,0%

HONDA ‐26,6% / ‐0,9%