2021. szeptember 03. | 10:30

A használatarányos e-matrica piacra dobása sem aktuális téma most idehaza.

Nem lesz egyhamar átlagsebesség-mérés a magyar utakon, a technikai feltételek ugyanis nem adottak ehhez, ezt Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatója nyilatkozta a Napi.hu-nak.

Bartal azt mondta a portálnak, hogy a NÚSZ ugyan rögzíti a rendszámokat az utakon, de ez még kevés lenne ahhoz, hogy átlagsebesség-mérést vezessenek be Magyarországon. Egy ilyen rendszer aktiválásáról a kormány dönthet, de nem lehet kijelenteni azt, hogy a technikai feltételek adottak. A rendszert fejleszteni kellene, hiszen az átlagsebesség-adatok nincsenek rögzítve, és a kamerákat is hitelesíteni kellene, tette hozzá a vezérigazgató.

„Tudom, hogy sok helyen próbálkoznak ezzel szerte Európában, és csináltak 1-2 km-es tesztszakaszokat, de olyan ez, mint a szupertraffipax: mindenki tudja, hol vannak és lefékeznek a megengedett sebességre. Hosszabb távon mérve pedig a rendszer egy kávézással vagy rövid pihenővel kijátszható, amely nyilván jelentősen csökkenti az átlagsebességet”

– nyilatkozta a szakember, aki szerint sűríteni kellene az ellenőrzőpontokat, hogy legyen értelme a módszer bevezetésének, és ne legyen igazságtalan. Ez pedig elmondása alapján újabb milliárdokat vonna el a központi költségvetésből.

Bartal továbbá azt is közölte, hogy a használatarányos e-matrica piacra dobása sem aktuális téma idehaza, ugyanis szerinte a jelenlegi matricás rendszer jól működik, míg a használatarányos megoldásokra rosszul működő példákat találni.

„Egy műhold alapú megoldás persze működhetne a telefonok segítségével is, de bármilyen hiba esetén, amely lehet akár kieső térerő, a felelősség az úthasználót terheli, és a büntetést is neki kell fizetnie. Ezen kívül nem biztos, hogy az emberek szeretnék, ha az állam mindig tudná, merre járnak” – mondta a NÚSZ első embere.

Egy 2020-ban készített felmérés során a megkérdezett magyar autósok 63 százaléka mondta azt, hogy jó ötletnek tartaná az átlagsebesség-mérés itthoni bevezetését (2019-ben az autósok 57 százaléka mondott igent az áltagsebesség-mérésre).

Az átlagsebesség-méréshez társítható alapelv roppant egyszerű, az eljárás két pont között a belépési és kilépési időpont különbsége alapján számítja, hogy valaki az adott távolságot mekkora sebességgel tette meg. A hatóság pedig ennek alapján tudja kiszabni a megfelelő szankciót a gyorshajtó részére.

A rendszer persze kijátszható elméleti síkon, ugyanis megtehetné valaki, hogy - tudva a kamerák helyét és azt, hogy mennyi ideje van megtenni az adott útszakaszt - száguldozik egy kicsit, majd ezt ellensúlyozva lelassít és elcammog a külső sávban, de ez a forgatókönyv nem annyira életszerű.