2023. október 12. | 13:47

Sok rolleres részese olyan balesetnek, amely a KRESZ-szabályozás hiányából fakad.

Korábban már készült javaslat az elektromos rollerek használatának szabályozása kapcsán, mivel az elszaporodó apró, de fürge eszközök több problémát is okoznak a közlekedésben. A legtöbben segédmotoros kerékpárok közé tennék az e-rollereket, így forgalmi rendszám nem, de felelősségbiztosítás megléte, valamint bukósisak használata kötelezővé válna.

A megfelelő KRESZ-szabályozás elkészülését az is sürgeti, hogy egyre gyakoribbak a súlyos vagy akár végzetes kimenetelű rollerbalesetek. Ezek során néha az úttesten, máskor a kerékpárúton vagy akár a járdán száguldó járműveket egyszerűen nem vagy csak későn veszik észre az autósok és gyalogosok, védőfelszerelés nélkül 25-30 km/órával elesni pedig olyan, mintha a harmadik emeletről ugranánk ki.

AZ RTL megkeresésére Hangai József, az OMSZ regionális kommunikációs munkatársa is kiemelte, hogy fej- illetve térd- és könyökvédő használatával az esetlegesen bekövetkező sérülések súlyossága jelentősen csökkenthető. A mentők szerint egyébként a nyáron minden hétre jutott rolleres baleset, ám a rendőrségnek például nincs erre külön statisztikája.

Mivel a KRESZ egyelőre nem szabályozza ezek használatát, így bárki vehet vagy bérelhet ilyen eszközöket. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint 80-100 ezer elektromos roller közlekedik már a magyar utakon.

Alig egy hónapja írtuk már, hogy nem csak baleseti, de büntetési statisztikát sem vezet a rendőrség a rolleresekről, mert a KRESZ szerint lényegében nem léteznek. Jelenleg egyéni megítélés alapján kerékpárként vagy segédmotoros kerékpárként kezelik őket, így néha egy-egy azonos eset sem kerül egy kalap alá.

Persze gyakran látni 50 km/óra feletti tempóval közlekedő rollerest, ami már túlmutat a segédmotoros kerékpárokra, más nevükön robogókra engedélyezett 45 km/órás sebességen. A probléma az, hogy ezekre gyakorlatilag lehetetlen rendszámot tenni, hisz a normál motorok között több dolog miatt nem állják meg helyüket. Tehát aki ilyen eszközzel közlekedik, az biztosan törvényt sért - a kérdés, hogy milyet...

Az e-rollerek gyártóit az EU már korábban kötelezte egy maximálisan elérhető sebességhatár beépítésére, ez végül a 25 km/óra lett, így a legtöbb ma - rendes gyártótól, nem tegnap alapított kínai márkanév alatt - kapható roller rendelkezik a sebességkorlátozó funkcióval. Persze jó kérdés, hogy hányan választják majd akkor is a közlekedés ezen formáját, ha biztosítást fizettetnek és bukósisakot viseltetnek velük.

Depositphotos