2023. szeptember 08. | 12:10

A KRESZ jelenlegi formájában nem tudja értelmezni az elektromos rollereket önálló járműként.

A KRESZ a mi közlekedésünk alapja, és nem ma írták. Ezt sok pontján azért érezni lehet, hiszen helyenként egyszerűen nem alkalmazkodott az átalakult, modern világ közlekedéséhez.

Emiatt okoz most sok esetben gondot az elektromos rollerek értelmezése a KRESZ szintjén. Ez akkor merült fel legutóbbi, amikor Oláh Lajos DK-s országgyűlési képviselő feltette a kérdést Pintér Sándornak, hogy hány esetben indított eljárást a rendőrség elektromos rolleresek ellen.

A válasz végül Rétvári Bence államtitkártól érkezett, aki elmondta, hogy nem tudja. Ennek pedig az az oka, hogy a KRESZ-ben nincs jelen az elektromos roller, mint fogalom vagy kategória, ezért nem lehet külön kiemelni.

Jelenleg kerékpárként vagy segédmotoros kerékpárként kezelik őket. Emiatt pedig nem lehet pontosan megmondani, hogy vajon ezen kategórián belül milyen részarányban foglalkozott velük a hatóság. Korábban ebben a cikkben foglalkoztunk ezzel.

Az államtitkár szerint akkor sem lehetne pontos számot mondani, hogy ha minden ügyet egyenként átnéznék. Ám ezzel kapcsolatban egyébként pozitív fejlemény, hogy éppen készül egy újabb KRESZ módosítás, amely rendezheti a kérdést.

Odáig egyébként már eljutottunk, hogy az elektromos rollereket bekategorizáljuk. A sebességük alapján döntik el, hogy az adott elektromos roller kerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak minősül, így a szolgáltatók is maradhatnak, de a különösen gyors rollereseket is szabályok kötik.

Hiszen a szabályozás szerint ami nem megy gyorsabban 25 km/óránál, az kerékpárnak minősül annak minden előnyével, így például maradhatnak sisak nélkül használhatók a bérlős flottákban. Ami ennél gyorsabb, az segédmotoros kerékpárnak minősül, így kell hozzá jogosítvány, kötnünk kell rá egy kötelező biztosítást és hordanunk kell sisakot a használata közben.

Depositphotos