2022. január 27. | 11:54

A legnagyobb, 27,9 százalékos visszaesést a toplista élén végző Volkswagen Golf produkálta.

A Tesla népszerűségének növekedése jól látható kontrasztot rajzol az olyan, hagyományosan az eladási listák élén végző típusok, mint például a Volkswagen Golf iránti kereslet csökkenésével, amely piaci részsedés tekintetében a legnagyobb visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a modellek között 2021-ben.

A tavalyi évben a Tesla Model 3 volt a legkelendőbb elektromos autó Európában, 64 százalékos növekedést produkálva 2020-hoz képest. Ezzel párhuzamosan a villanyautók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az autópiaci tortából.

A Model 3 a Renault Zoét taszította le a legnépszerűbb elektromos járművek toplistájának első helyéről, összességében pedig a 17. pozíciót foglalja el a kontinens legnagyobb példányszámban értékesített modelljeinek rangsorában, olyan típusokat megelőzve, mint a Volkswagen Tiguan, a Peugeot 3008 vagy a Fiat Panda – derül ki a JATO Dynamics legfrissebb kimutatásából. Csak összehasonlításként, 2020-ban a Model 3 csupán a 41. helyen zárt a listán. Szeptemberben pedig a Model 3 lett az első tisztán elektromos autó, amely összességében Európa legkelendőbb autója lett egy adott hónapban.

Eladási adatok
Forrás: YATO Dynamics

A hagyományos, belső égésű motoros autók többségének esetében jelentős visszaesés volt tapasztalható a járványt megelőző időszakhoz viszonyítva. A Volkswagen Golfból összesen 205 408 darab fogyott tavaly, ami 27,9 százalékos csökkenés 2020-hoz, és kereken 50 százalékos zuhanás 2019-hez mérten, ám a modellnek még így is sikerült megőriznie vezető pozícióját a toplista élén. A riválisok, mint a Peugeot 208, a Renault Clio vagy a Dacia Sandero azonban egyre fenyegetőbben közelednek.

Az európai újautó-piacon összességében 11,75 millió jármű talált gazdára, ami 1,6 százalékos visszalépés 2020-hoz, és 26 százalékos zuhanás 2019-hez képest. Egyúttal 1985 óta nem regisztráltak ennyire gyenge eredményt a kontinensen.

Felipe Munoz, a JATO Dynamics elemzője kihangsúlyozta, az egymást követő krízisek, így a koronavírus-járvány és a chiphiány miatti bizonytalanságnak rendkívül negatív hatása volt az autóipar teljesítményére, nemcsak Európában, de globálisan is.

Szegmensek tekintetében a legnagyobb előrelépést a közepes méretű SUV-k kategóriája (BMW X3, Volkswagen ID.4, Volvo XC60) érte el, 42,6 százalékos előrelépést produkálva 2020-hoz mérten. Ugyancsak kétszámjegyű, összesen 17,7 százalékos gyarapodást könyvelhetett el a luxusautók szegmense (7-es BMW, Mercedes S-osztály, Porsche Panamera). Ezen kívül a kisméretű, a kompakt, a nagyméretű és a luxus SUV-k, illetve a városi autók zártak pozitív mérleggel tavaly.