2021. január 19. | 11:21

A munkálatok miatt 18 hónapig egyetlen jármű sem veheti igénybe a hidat.

Az A-Híd Zrt. nettó 18,8 milliárd forintért újítja fel a Lánchídat, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel. A tervek szerint 2021 február végén kezdődnek a munkálatok, amelyek 2023 őszére fejeződhetnek be. A felújítás ideje alatt hatalmas dugókra lehet majd számítani a fővárosban.

FRISSÍTÉS: 2021. június 16-án (szerda) hajnali 4 órakor teljesen lezárták a Lánchidat és környezetét a gyalogos és a közúti forgalom elől a felújítás idejére, várhatóan másfél évre, közölte az MTI. A lezárás idején egyetlen jármű sem hajthat át át a hídon, ezért megváltozik a 16-os, a 105-ös, a 916-os, és a 990-es busz útvonala. A hiányzó szakaszok pótlásával összefüggő buszsávot alakítanak ki a Hegyalja úton, és új gyorsbuszjárat indul 110E jelzéssel az Apor Vilmos tértől a Bosnyák térig. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban azt kommunikálta, hogy a közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a járdák azonban a munkák 2023-as befejezéséig lezárva maradnak.

A kivitelezési munkákat előreláthatóan 2023 augusztusában fejezik be. Fontos információ a közlekedők számára, hogy a budai oldalra szerda éjszaka érkezik meg a cölöpöző, amely - az összeszerelés előtt - több mint 19 méter hosszú, és csak külön engedéllyel, fokozott óvintézkedések mellett juthat el a Lánchídhoz. A gép szállítása miatt június 16-án, szerda este előreláthatólag 22 órától másnap reggel 6 óráig lezárják a Budai alsó rakpartot a Halász utca és a Döbrentei tér között, majd az elszállítás idején - péntek este 22 órától reggel hatig - ismét forgalomzárásra kell számítani az útszakaszon. A budai oldali toronydarut várhatóan július elején állítják fel a helyszínen, jelezte a BKK.

A BKK igazgatósága a hétfői ülésén nyilvánította győztesnek az A-Híd Zrt. pályázatát, a döntés lehetővé tette, hogy a Fővárosi Közgyűlés hatáskörében eljáró főpolgármester módosítsa a híd felújításáról szóló engedélyokiratot, illetve a főváros és a BKK között fennálló megvalósítási megállapodást, emeli ki a közlekedési társaság közleménye.

Utóbbi döntéssel biztosították a még hiányzó fedezetet. A BKK azt is elárulta, hogy Budapest egyik legfontosabb szimbóluma bruttó 26,75 milliárd forintból újulhat meg a következő években.

„A bruttó ár a nyertes nettó ajánlati ár mellett az ilyenkor kötelező 10 százalékos tartalékkeretet, a jogszabályok által előírt műszaki ellenőri, valamint egyéb költségeket (hatósági díjak, független labor, szakértői díjak) és az áfát is tartalmazza. A Fővárosi Önkormányzat a kormányzati megszorító intézkedések ellenére is előteremtette az eljárás eredményessé nyilvánításához szükséges további bruttó 3,5 milliárd forintot, így már csak a magyar kormány által ígért, de mind a mai napig meg nem kötött támogatási szerződés hiányzik, amely lehetővé tenné a felújítás megkezdését” – olvasható a közleményben.

A munkálatok elkezdése a kormány által tavaly februárban megígért 6 milliárd forintos állami támogatás biztosításától függ. Karácsony Gergely azt írta a Facebookon, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem halogathatja tovább a Lánchíd felújítását, ezért a Főváros biztosítja a munkálatok elkezdéséhez szükséges fedezetet abban az esetben, ha az állami hozzájárulást garantáló támogató szerződés aláírása elhúzódna.

Harminckét évvel a legutóbbi felújítás után, kilenc év tétlenséget követően a Lánchíd újjászületésének folyamata újabb...

Közzétette: Karácsony Gergely – 2021. január 18., hétfő

A szerződéskötésre legkorábban e hónap végén kerülhet sor, a felújítási munkák pedig várhatóan február végén kezdődnek. A BKK által megfogalmazott közlemény arra is felhívja a közvélemény figyelmét, hogy a felújítás miatt a híd 18 hónapig a forgalom elől teljesen elzárt munkaterület lesz.

Karácsony Gergely korábban utalt rá, hogy nem lenne ellenére, ha autómentes sétálóhíddá válna a Lánchíd a regnálása alatt. A Főváros párbeszédet kezdeményez a budapestiekkel a híd jövőbeli funkciójáról, de a főpolgármester elképzelése szerint a tömegközlekedés mellett elsősorban a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedhetnének a hídon, vagyis benne van a pakliban, hogy az autósoktól elvesznek egy dunai átkelőt.

Budapesti Közlekedési Központ

MTI

Index

Karácsony Gergely Facebook-oldala