2021. április 22. | 10:11

Az új útkapcsolat a Szamostól délre keresztezheti az országhatárt.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az M3 autópályától az országhatárig tartó M49 autóút és Szatmárnémetiig vezető folytatása megvalósításáról szóló magyar-román megállapodás kihirdetéséhez kéri az országgyűlés jóváhagyását. A fejlesztéssel már a harmadik gyorsforgalmi kapcsolat épülhet ki keleti szomszédunk irányába.

Korábban egyetlen gyorsforgalmi összeköttetés sem létezett Magyarország és Románia között, 2010 óta azonban már két négysávos út épült meg Erdély felé:

  • Az M43 az M5-ből leágazva vezet Szeged és Makó érintésével Arad és Temesvár irányába.
  • Az M35 és M4 Debrecen, Berettyóújfalu utáni szakaszai Nagyvárad irányába teremtettek magas színvonalú kapcsolatot, ezeket tavaly óta használhatják az autósok teljes hosszban.

Most pedig az összesen 43 kilométeres M49 fejlesztése van terítéken, amely Mátészalka-Csenger és Óvári-Szatmárnémeti közötti gyorsforgalmi utak létesítését jelenti. Az autópályává fejleszthető négysávos kapcsolat két ütemben zajlik. Az M3 autópályától Porcsalmáig tartó szakasz kivitelezési közbeszerzése idén júniusban megkezdődhet, a munkálatok befejezését 2025-re tervezik (eredményes eljárás és forrásbiztosítás esetén).

Az országhatárig tartó folytatás terveinek elkészítésére a közeljövőben köthetik meg a szerződést. A kiviteli tervek leszállítása pedig egy éven belül várható. Az új útkapcsolat Csenger térségében, a Szamostól délre keresztezheti az országhatárt. Románia schengeni csatlakozásáig a nemzetközi forgalom egy Magyarország területén kialakítandó határátkelőhelyen haladhat majd keresztül, tudatta közleményében az ITM.

Nem ez az egyetlen pályaépítés hazánkban: a tervek szerint 2025-re tizenegy határállomásig juthatunk majd el gyorsforgalmi utakon, ennek érdekében már zajlik az M6 befejező szakaszának és az M30 Miskolc utáni folytatásának építése.

Ezeken felül előkészületben van a Budapest-Kolozsvár-Bukarest gyorsvasúti kapcsolat megvalósíthatósági tanulmánya. A szakértők a Debrecen és Nagyvárad közötti tram-train fejlesztés lehetőségét is vizsgálják. A Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz felújítására tavaly év végén indult közbeszerzés, a beruházásban a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát korszerűsítik, kétvágányosra bővítik.

Innovációs és Technológiai Minisztérium

Napi.hu

Magyar Építők

MTI