Új rendszert vezetnek be EU-s szinten az autópályadíjakat illetően, amit minden tagállamnak kötelező lesz felvennie.
Frissítés:
Lázár János minisztériuma elárulta a Világgazdaság kérdéseire reagálva, hogy Magyarországon is bevezetik majd az egynapos autópályamatricát. Az is kiderült, hogy a részleteket illetően (ár, hatályok) egyelőre még semmit sem tudni, ezekről a kormánynak még döntenie kell.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt azonban elárulta, hogy az EU-s irányelvek szerint mikor kell bevezetni az új rendszert. Eszerint 2024. március 25-e a határideje a bevezetésnek, amelyet egyik tagállam sem léphet túl.
Ha ezt mégis megtesszi valami miatt, akkor újabb kötelezettségszegési eljárásba futhat bele. Azt viszont érdemes belekalkulálni, hogy a rendszerben lehet időbeli rugalmasság, így az sem lesz meglepő, ha csak 2024 második felében lép életbe az új matrica.
Új EU-s rendelet jelent meg, melynek értelmében 2024-től változik a fizetős utak díjazási rendszere. Ennek értelmében végre megjelenik az egynapos autópálya matrica is.
Emellett persze bevezetik a heti, és kéthavi matricákat is a jelenleg elérhető 10 napos, havi és éves mellé. A pontos árakat nem szabják meg, csak azt, hogy maximum milyen árakat kérhetnek el a különböző típusú matricákért a tagállamok.
Ebben mind az éves matrica árához viszonyítanak, így az a bázis érték. Az éves úthasználati díj legfeljebb 30 százaléka lehet a kéthavi, 19 százaléka a havi, 12 százaléka a 10 napos, 11 százaléka a heti és csupán 9 százaléka a napi matrica.
Erről nemrég a Totalcar.hu írt, és azt is kiszámolták, hogy ezzel a rendszerrel a napi matrica olyan bő 4400 forint lenne, míg a heti 5400 és a 10 napos 5900 forint. A havi matrica ára legfeljebb olyan 9346, míg a kéthavié 14 757 forint lehetne maximum ha a jelenlegi éves 49 190 forinttal számolunk.
Korábban egyébként egy cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy miért nincsen Magyarországon egynapos pályamatrica. Akkor az Innovációs és Technológiai Minisztériumot kérdeztük meg az ügyben akik válaszoltak is:
A személygépkocsik számára sosem létezett egynapos úthasználati jogosultság Magyarországon. A jelenleg működő, átalánydíjas rendszer jogosultsági típusait az uniós Eurovignette irányelv alapján alakították ki.
Európa számos országában van matrica jellegű útdíj hasonló matricatípusokkal és érvényességi időkkel. A heti (7-10 napos) jogosultságnál rövidebb időszakra szóló matricát másutt sem forgalmaznak. A korábban létezett négynapos matrica is a magyar utakat tranzitként, hosszabb viszonylatokban igénybe vevő úthasználókat hozta kedvezőbb helyzetbe, ezzel a terhek viselését igazságtalanná tette. A becslések szerint az egynapos matricát a hazai vásárlók mindössze 15, míg a Magyarországon átautózó külföldiek 85 százaléka venné igénybe.
Egy ilyen matricatermék tehát inkább szolgálná a külföldi közlekedők, mint a magyar emberek érdekeit” – fogalmazott Arzt Gergely, az ITM Kommunikációs Főosztály Sajtóosztályának osztályvezetője
A jelenlegi helyzet viszont más, mert az EU ezen rendelkezését kötelező átvennie minden tagállamnak majd. Az ügyben a HVG kereste meg a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatót (NÚSZ), de azt mondták, hogy ez nem az ő hatáskörük, így most az Építési és Közlekedési Minisztérium válaszát várják.