2022. január 31. | 11:50

Megfelelő dokumentálás nélkül szinte esélytelen, hogy a kátyúkárt szenvedett sofőr pénzhez jusson.

Az elmúlt hetek télies időjárásának hatására ismét százezernyi kátyú lepte el a hazai közutakat, figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). A társaság hozzátette, a körültekintő dokumentáció és az úgynevezett kátyúbiztosítás megléte nagyban növeli a kártérítés esélyét az úthibából adódó káresemény esetén.

A kátyúkárt szenvedett emberek többnyire defektre szoktak panaszkodni, egyes esetekben az abroncson kívül a felni is sérül, amit szintén javítani kell. Nem ritkán a futómű is megrongálódik az úthiba miatt, szélsőséges szituációban pedig személyi sérülés is bekövetkezhet.

Kátyú mellett elhaladó gépjármű

Kátyúbiztosítás hiányában ilyenkor az érintett útszakasz kezelőjéhez fordulhatunk kártérítési igényünkkel. A lakott területen kívüli utak a Magyar Közút kezelésében állnak, ha lakott területen ér minket kátyúkár, akkor az illetékes önkormányzattal kell felvennünk a kapcsolatot. Kivéve a fővárosban, Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalait ugyanis a Budapest Közút Zrt. kezeli.

A nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket csípőből elutasítják az említett szervek, de azok sem számíthatnak fájdalomdíjra, akiknek az autója úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon amortizálódik.

Az évi 2-3 ezer forintért elérhető kátyúbiztosítások egyes módozatai viszont a figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokra is fedezetet nyújtanak, ez nagy előnye a szerződésnek. Plusz könnyebbség, hogy ennyi pénzért cserébe az útkezelő után sem kell rohangálni, a kárt közvetlenül a biztosító felé lehet jelenteni. Más biztosításokkal ellentétben ennél a konstrukciónál a térítést sem összegszerű, sem százalékos önrész nem terheli.

Úthiba közepén álló hölgy

Ezeket jellemzően a KGFB vagy CASCO mellé kötik az autósok kiegészítő biztosításként, de egyes biztosítóknál önállóan is elérhetők. A FBAMSZ tájékoztatása szerint a kátyúkárok átlagos költsége 50 ezer forint körül alakul; az összeg nagyon ritkán ugrik 100 ezer forint fölé.

A megfelelő dokumentáció viszont akkor is elengedhetetlen, ha az ember kátyúbiztosítással is rendelkezik. Tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak úgy lehet szerezni, ha nem hagyjuk el a helyszínt. Erősen javallott minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, mégpedig úgy, hogy a helyszín egyértelműen beazonosítható legyen. Nem árt a tanúk elérhetőségeit is beszerezni, a kártérítési összeg folyósításáig pedig a sérült alkatrészeket sem szabad kukázni.