2019. július 05. | 13:52

A Kia Motors új zöld stratégiája az e-Niroval kezdődik meg. Lássuk mit tud!

Összességében a Kiának jól megy a szekere Európában, növekszik az elektromos meghajtású gépjárművek aránya (mild hibrid, hibrid, PHEV és a tisztán elektromos autók), hiszen az idén eladott autók 15%-a, azaz minden hetedik valamilyen elektromos rásegítést élvez. 2010 óta egyre népszerűbbek ezek a modellek, és a gyártónak is érdekük, hogy minél kisebb kibocsátású autókat adjanak el, hiszen a jövő évi szigorítások értelmében az autóknak a 95 g/km-es európai szabványt kell teljesíteni, ami azt jelenti, hogy autónkként 95 eurós büntetéssel bírságolják őket minden túllépett gramm után. Megoldás? Alternatív hajtású modellek kellenek.

Kia e-Niro bemutató

Na de nézzük a Niro család legfrissebb tagját! A Kia Niro 2016-ban mutatkozott be hibrid hajtáslánccal, 2017-ben követte a tölthető hibrid változat és 2018-ban megérkezett a tisztán elektromos kivitel a szerencsésebb piacokra. A kompakt crossover szegmensbe sorolható e-Niro picivel hosszabb és magasabb lett a nagyobb akkucsomag helyigénye miatt, új LED-es főfényszórót, zárt hűtőrácsot, elektromosságra utaló betéteket kapott az orrán található töltőaljzat mellett. 17 colos kerekekkel és összesen 10 féle fényezéssel kapható a merevebb, sík padlóburkolattal rendelkező kasztni, ami menet közben valóban csendesnek bizonyult. A futómű alkatrészeit ott könnyítették, ahol csak lehetett, elektromos autósan élvezetes és steril vezetési „élményt” nyújt.

Kia e-Niro bemutató

A szellős beltér megmaradt, a csomagtér 451 litert kínál. A középkonzolon az irányválasztó nyújt újdonságot, a 7 colos digitális kijelző a kormány mögött gyors, ahogyan a központi aprócska kijelző is, itt sok fontos adatot láthatsz a töltöttséggel, hatótávval, fogyasztással kapcsolatban. Hasznos újdonság a töltöttségszint jelző a műszerfal tetején, aminek köszönhetően beszállás nélkül láthatod, hogy áll az autó töltöttsége energiaszerzés közben.

Kia e-Niro bemutató

Az e-Niro az elektromos autók között az arany középutat jelképezi hatékonyság és hatótáv szempontjából. Például az i3 vagy a Renault Zoé kifejezetten hatékony tud lenni kis mérete miatt, de hatótávban alul marad. Egy Tesla Model S vagy egy Audi e-Tron a nagy akkupakk miatt hosszú hatótávot biztosít viszont közepes hatékonysággal. A Kia e két véglet közé integrálta az e-Nirot, ami az előző generációs elektromos Soulhoz képest már két hajtáslánccal kapható, gyorsabban tölt, a villanymotor 70 kW-tal erősebb. Az alap e-Niro 289 kilométeres hatótávot hoz ki a 39.2 kWh-s akkupakkból és 136 lóerős, az erősebb e-Niro 455 kilométert képes megtenni jobb esetben a 64 kWh-s akkupakkból, a 204 lóerő és a 395 Nm 7,8 másodperc alatt repíti százra, végsebessége 155 km/h.

Kia e-Niro bemutató

A WLTP szabvány szerint 15,9 kW-ot fogyaszt az erősebb, 15,3-at a gyengébb változat. A rövid tesztút során a szerényebb teljesítményű e-Nirót volt alkalmam kipróbálni, ami a jelzett érték fölé nem ment. Jó pont, hogy az elektromos energia-visszanyerését támogató gázpedál már-már Teslásan fékezte meg az autót a visszaengedés során. Hasznos fícsör ez, hiszen négy különböző szinten lehet beállítani a kormány mögötti bal fülön, a legmagasabb szinten már képes arra, hogy az autót teljesen állóra fékezze csak és kizárólag a fülecske húzásával. Az e-Niro a Type-2-es csatlakozóval kompatibilis, falitöltőn keresztül 20-ról 80%-ra 5,5 óra alatt lehet feltölteni, ami 7,2 kW-os töltési teljesítményt jelent. Villámtöltés esetén a CCS csatlakozó 42 perc alatt képes megtenni ugyanezt, 80 kW-os töltési teljesítmény mellett.

Kia e-Niro bemutató

Sajnos csak a bemutató alkalmával érkeztek e-Nirók az országba, mostantól csak a 2020-as gyártású autókra vesznek fel rendeléseket. A 1,5 milliós állami támogatással az e-Niro ára 9 799 000 forinttól indul, a 455 kilométeres hatótávval rendelkező csúcsmodellé pedig 11 349 000 forintról kezdőik. 2025-ig tehát komoly elektrifikációs forradalomba kezd a Kia, hiszen a hibrid, PHEV, tisztán elektromos vonalon is több modellel számolhatunk, leghamarabb a Ceed kombi PHEV érkezhet.