2021. augusztus 26. | 15:07

A CLA AMG változata a valaha volt legerősebb kétliteres, sorozatgyártású turbómotort kapta meg, nézzük, hogyan muzsikált ez a technika a teszthét alatt.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Mercedes-AMG CLA 45 S teszt 4Matic+ Shooting Brake 2021
Előnyök
ügyes elektronikai segédletek
erős motor
összkerékhajtás
Hátrányok
hátsó túllógás
átgondolatlan belső részletek
vastag kormánykerék
magas ár

A CLA AMG-vel autózva két csoportra oszlott a külső szemlélők tábora: az egyik fele azt hitte, hogy taxi, a másik fele pedig tudta, hogy itt valami bitang dologról van szó, volt is felhívás keringőre párszor, no nem a telefonszámomra, hanem az autó teljesítményére voltak kíváncsiak a lelkes érdeklődők.

mercedes-amg cla 45s teszt alapjárat

A Mercedes-Benz CLA Shooting Brake kivitele először 2012-ben debütált, amelynek a történetéről már olvashattatok a hibrid változatáról szóló cikkemben. Persze ez is Magyarországon készül és illik róla tudni, hogy nem csak a legerősebb sorozatgyártásra készült kétliteres, turbós benzinmotor van benne, de ez a legerősebb olyan motor is, amit hazánkban gyártanak. 

A sportos csokisbanán

Az A-osztállyal közös padlólemezére épülő CLA Shooting Brake persze „kombi” mivolta miatt annál 3 cm-rel szélesebb és majdnem 30 cm-rel hosszabb. Érdekes formavilág ez, mert amennyire családi kombinak néz ki, az agresszíven sportos részletek miatt rendkívül kontrasztos egyveleget ad. Egy biztos, egyedi, főleg a banánsárga fényezéssel.

mercedes-amg cla 45s teszt alapjárat

A Panamerciana hűtőrács és az első lökhárító két oldalán elhelyezett apró kis karbon légterelők máris megadják az orr-rész dögös megjelenését, az azonban fontos, hogy ezek nem képezik az alapfelszereltség részét, feláras aerodinamikai csomag részei. Bármennyire is kéri az autó megjelenése ezeket, én biztos, hogy nagyon félteném attól, hogy egy parkolóban vagy mélygarázsban ki fogja véletlenül lerugdosni vagy meghúzni ezeket a kis filléres (érezd az iróniát) alkatrészeket.

mercedes-amg cla 45s teszt alapjárat

Oldalról megnézve mintha az út szerves része lenne az autó, egyetlen határozott ívvel alkották meg a tető vonalát, az autó gyönyörűen ül a 19 colos könnyűfém felniken, hátulján pedig hangsúlyos diffúzor és a kétoldali dupla kipufogóvég teszi fel a pontot az i-re. Lent hordja ugyan a fenekét, de ennek ez is jól áll. Sajnos az alapkínálatnak ahogy feljebb említettem sem az első, sem a hátsó légterelők nem részei, ezekért 600 ezer forintos felárat kell fizetni. Az autó méreteit tekintve 4688 mm hosszú, 1830 mm széles és 1442 mm magas, tengelytávja pedig 2,7 méter.

Hol marad a belbecs?

A sportos külső természetesen ehhez harmonizáló belső részleteket takar, a szemnek elsőre is feltűnő AMG Performance kagylóülések felárasak, hiszen ezek is a Performance csomag részét képezik. A Mercedestől már jól ismert MBUX infotainment érhető el a középső érintőpanelen, aminek grafikai megjelenítése kiváló. A digitális műszercsoportban minden egyénileg konfigurálható, viszont sokszor bonyolult és nehezen értelmezhető felesleges funkciókkal ellátott, túlgondolt menürendszert kapunk.

mercedes-amg cla 45s teszt alapjárat

Nézzük viszont tovább a sportos részleteket. Az Alcantarával bevont kormányon található tekerőkapcsolós megoldás látványos és jó, az AMG még bikább típusaiban találkoztam már vele, azonban a bal oldali multifunkciós kapcsoló bal oldalt, menet közben nehezen kezelhető.

Sajnos nagyon nagy fekete pont az autónak, hogy a belterében az, „ahol a papok táncolnak” elve érvényesül, a rejtett és elsőre nem látszódó részletek átgondolatlanok (fedetlen az első ülés rögzítőcsavarja, ami sérülésveszélyes és nem is esztétikus, szintén fedetlen és olcsó hatást keltő az első biztonsági öv rögzítése), az anyagválasztás jellemzően egy kategóriával lejjebb lévő autókban elfogadott. Raktérileg azonban jól el van látva, az 505 literes csomagtér bőven elég lesz a kalandvágyó családoknak is.

Német precízió, katonás rend

Pár évvel ezelőtt biztosan nem tudtam volna elképzelni, hogy valaha egy éppen 2,0 literes motorból több mint 400 lóerőt és 500 Nm-t ki lehet sajtolni. A teljesen egyedi gyártású AMG motort itthon szerelik össze, mindegyiket egy emberi kéz építi egybe, ezt a motortakaró burkolaton lévő plakett jelzi, az illető aláírásával ellátva. Ez minden AMG motor saját védjegye. A már említett 2,0 literes, négyhengeres, turbós, M139-es kódnévre hallgató motor minden tekintetben a technológia csúcsát képviseli, karaktere nagyon nyomatékos a teljes fordulatszám-tartományban, a nyomatékfelépülés lineáris, irgalmatlan erős autó, egész egyszerűen agresszíven gyors.

mercedes-amg cla 45s teszt alapjárat

A duplakuplungos váltó, amit a gyártó 8 AMG SPEEDSHIFT-nek nevez kiválóan teszi a dolgát, de sport módban bátran váltogassunk manuálisan, még nagyobb lesz az élmény. Gázelvételre durrog, hangja karakteres, főleg Sport vagy Race módban és az említett kézi váltás mellett. Van egy „titkos”, úgynevezett AMG Performance mód is, ami kizárólag a menüből hozható elő: versenypályára való beállításokat tartalmaz és GPS alapján trackeli, hogy hol vagy, ha azt látja, hogy nem a versenycsíkon, akkor nem tudod aktiválni. Ebben a módban lehetőség van szektor- és köridő mérésre, egyszóval mindenre, ami a pályaautózáshoz szükséges. Mi ez, ha nem maga a megtestesült sportosság?

Minden AMG-modell motorját egy ember szereli össze saját kezűleg, a nevével és aláírásával ellátott plakett a motorburkolaton kerül elhelyezésre.

Megszelídített versenygép

Elöl MacPherson, hátul multilink futóművet kapott, ami teljes egészében egyénileg az AMG-re lett hangolva. Rendkívül okos a diffi: AMG torque control elnevezéssel a hátsó tengely két oldala között két egymástól függetlenül múködő kuplungszerkezet szabélyozza a nyomatékelosztást oly módon, hogy akár a teljes nyomatékot képes az egyik oldalra leadni, így elősegítve az autó farának kitőrését a driftszerű élményért.

A 4Matic+ hajtás és a modern elektronikai segédletek annyira okosan és precízen dolgoznak szoftveresen, hogy valahol elveszik a valódi nyers vezetési élményt, amiatt az ügyesen programozott összkerékhajtás miatt nincs veszélyérzet az autóban, amolyan mesterséges vezetési élményt ad, ami egy ilyen erős autónál nem feltétlenül jó közúton. Úgy tűnhet, nincs benne kihívás, de nagy tempóknál bizony történhetnek galibák.

mercedes-amg cla 45s teszt alapjárat

Érzetre a hátulja még a teljes elektronikai palettát használva is karakteresebben dolgozik, hajlamos a túlkormányozottságra, érezzük magunk mögött a tömegét, főleg terhelten. Egy ilyen erőgépet nem engednek csak úgy puritán módon az utcára, hiszen a toronymerevítés, az alumínium hasvédelem és a beépített harántvasak érezhetően merevítik az autót, a megállást pedig 360 mm-es, hatdugattyús féknyergek segítik.

Sajnos a fogyasztása a gyári megjelölt értéktől nagyban eltér, mondhatni irgalmatlan, akár a 20 litert is tudja produkálni, átlagban 15-16 liter között mozog, emiatt mindennapi használatra nem ajánlott, főleg, hogy 100-as prémium benzint eszik, bármennyire is jól vezethető mindenféle közlekedési környezet és körülmény között.

Ár és összegezve

Ha 421 okot kellene mondjak, hogy miért vezesd ez az autót, akkor nem lennék bajban, hiszen minden egyes lóereje ennek az ijesztően erős motornak megéri az árát. Azt a mértékű fejlesztést, időt és energiát, amit a tervezőmérnökök ebbe beleraktak, az maga a csoda. A szuperokos szoftverek, amik az egész megvadult ménest megzabolázzák, barokkos túlzással még a NASA mérnökei is megirigyelhetnék. De ott az egyetlen indok, ami az autó ellen szól, és az az ára. Tesztautónk az 1,4 millió forintos extra felszereltséggel (aerodinamikai, performance) 32 200 000 forintba kerül! Mindamellett, hogy a motorizáció minden kétséget kizáróan a technológia csúcsa, egy ilyen árcímkével nem szeretnék takaratlan csavarokat találni az utastérben.

A Shooting Brake alapmodell ára 25 600 000 forintnál kezdődik, ez sem olcsó. Ezzel az autóval látványosan a fiatal generációt célozzák, azonban egy harmincmilliós tétel láttán elgondolkozik az ember, hogy ezért a pénzért mi minden mást is lehetne kapni, és akad a horogra bőven. Csak hogy saját elfogultságomból induljak ki, ebből a pénzből már Porschét is lehet venni. Konkurensei közé szeretném még sorolni az öthengeres motorral szerelt RS3-as Audit és a BMW M235i-t.

A Mercedes-Benz CLA 200 Coupé tesztvideóját itt találod:

Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ (2021)

  • Lökettérfogat: 1991 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 421 LE
  • Max. forgatónyomaték: 500 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4688/1830/1439 mm
  • Tengelytáv: 2729 mm
  • Saját tömeg: 1600 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 8,6 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 16 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 186-194 g/km
  • Végsebesség: 270 km/h
  • 0-100: 4 s