2021. február 19. | 16:30

Az 1,5 lágy hibrid helyett a megszokott 1,4 került a motortérbe – ezen kívül más problémám továbbra sem volt a shooting brake-kel.

A Kia márkaarculata 2021-ben megújult, új szlogennel, új logóval kezdtek neki az évnek, valamint bemutatták Plan S néven futó elektrifikációs stratégiájukat. Ezzel együtt a Ceed frissítésével kapcsolatos információkat is megosztottak, a legfontosabb, hogy az 1,4 literes turbómotort 1,5-ös turbómotorra cserélik 160 lóerővel és 253 Nm-rel, melyhez 500 000 forintért hétfokozatú duplakuplungos automatát választhatunk, amihez már jár a 48V-os lágy hibrid rásegítés. Dízeles fronton az 1,6 literes, 136 lóerős lágy hibrid hajtás maradt, a GT kivitelnél pedig az 1,6 literes, 204 lóerős turbós benzines érhető el csak DCT automatával.

kia proceed teszt alapjárat

Ezekkel az információkkal a fejemben vettem tehát át a Proceed tesztautót, majd mikor fotózásnál a motorháztetőt felnyitottam, az 1,4 Turbo GDI felirat fogadott. Mi a fene? Akkor ez ugyanaz az autó, amit 2019-ben már teszteltem? Bizony! Nem is értettem, hogy miért állította hadba ezt az autót az importőr, bár később világossá vált minden. Felfedezésre fel!  

A kompakt kombi kategória legszebb feneke

A Proceed legnagyobb előnye talán az, hogy egyszerre tud szemrevaló és praktikus is lenni. A kompakt shooting brake kategóriában a CLA Shooting Brake az egyetlen vetélytársa, bár az azért más ligában játszik. Mindenesetre a Proceednek kellően mokány kiállása van, a kombi Ceedhez képest 5-mm-rel hosszabb, 2,4 centivel alacsonyabb, ütős a hátulján végigfutó lámpatest és a lágyan lejtő tetővonal, egyszóval kellemes kelléke az utcaképnek.

kia proceed teszt alapjárat

A lényeg most a beltéren van!

Megannyi Ceed tesztelése után a beltér nem hozott túl sok újdonságot számomra, minden flottul működik, kézre áll, helyből sincs hiány, igaz, a lecsapott tetővonal aggasztó lehet a 185 cm feletti hátsó utasoknak.

kia proceed teszt alapjárat

Amiért viszont az importőr forgalomba helyezte ezt a konkrét tesztautót, az nem más, mint a kormány mögött található Supervision digitális, 12,3 colos műszerfal, és a középkonzolra kérhető nagyobb, 10,25 colos érintőkijelző, amiket egyébként az XCeed hozott be a családba. Ahogyan akkor leírtam: nem tesz hozzá a variálhatósághoz a kormány mögötti műszeregység, mert az okostelefon funkcióit például nem lehet megjeleníteni rajta, de mindenképp modernizálja az autót. A GT Line Pro felszereltségi csomag részeként kapunk ráfutásra figyelmeztetőt, holttérfigyelőt, hátsó keresztirányú forgalomfigyelőt, adaptív sebességtartó automatikát és sávkövető rendszert. A digitális műszerfal mellé jár még indukciós telefontöltő, JBL prémium hangrendszer, csomagrögzítő sínrendszer a csomagtérbe (a Hybrid esetében nem elérhető), ami szeret zörögni, ha éppen nincs semmi a csomagtérben, sőt, még elektromos csomagétrajtó is társult a tesztautóhoz. Az 1,4 motorral szerelt tesztautóban még 594-1545 literrel gazdálkodhatunk, a Hybrid 48V modellnél viszont ide hátra kerül a 48V-os akksi, így csak 472, lehajtott ülésekkel 1423 liter marad.

Gyere egynégy!

Az 1,4 literes motor ismerős volt a számomra, pozitív élmények fűznek hozzá, a 140 lóerőt és a 242 Nm-es nyomatékot remekül tudja beosztani a hétgangos duplakuplungos váltó. Városban, autópályán és országúton is azt éreztem, hogy bőven elég ehhez a mérethez, még megpakolva is tisztességesen mozgatja a Proceedet. A gyári adatok szerint 9,4 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, a végsebessége 205 km/h. Kíváncsian várom, hogy az 1,5 literes lágy hibriddel mennyivel tudjuk majd csökkenteni az autó fogyasztását, jelen esetben 7-8 literes átlaggal használtam vegyesen a teszthét alatt.

kia proceed teszt alapjárat

Továbbra is ügyes

Ahogyan a kinézet és a motorkarakterisztika, úgy a futómű hangolása is dicséretet érdemel, hiszen meglepően jól autózható, kellően feszes, kiszámítható menettulajdonságai vannak. Adaptív lengéscsillapítás nem érhető el a kínálatban, viszont már az alapváltozatban is multilink hátsó futóművet találunk. Aki lágyabb rugózást szeretne, annak ott van a Ceed családon belül az XCeed, mely valamivel magasabb és puhábbra hangolt futóművel kerül a pipacra.

kia proceed teszt alapjárat

Ár és összegezve

Az 1,4 literes motort már ne is keressük a 2021-es árlistán, a 120 lóerős, 1,0 literes motorral 6 699 000 forinttól érhető el a Proceed. Személy szerint az 1,5 literessel indulnék, mely GT Line Sport kivitelben 7 599 000 forinttól vihető haza, a 204 lovas 1,6 literes változat csak GT felszereltséggel vásárolható meg 9 549 000 forinttól. Könnyű tehát 10 millió forint fölé csúszni az 500 000 forintos duplakuplungos automatával, 400 000 forintos 10,25 colos kijelzővel, melyhez jár a navi is, 300 000 forintos napfénytetővel és a 155 000 forintos metálfényezéssel. Azonban hasonló minőséget, megjelenést és praktikumot nem kapunk a kompakt kombi kategóriában, csak a CLA Shotting Brake van versenyben, viszont az 10-11 milliótól indul, ellenben választható hozzá plug-in hibrid hajtáslánc ha valaki élne a zöld rendszám lehetőségeivel.

Kia Proceed 1.4 T-GDI DCT GT Line Pro (2021)

  • Lökettérfogat: 1353 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítménye: 140 LE
  • Max. forgatónyomaték: 242 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4605/1800/1422 mm
  • Tengelytáv: 2650 mm
  • Saját tömeg: 1330 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,7 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 129 g/km
  • Végsebesség: 205 km/h
  • 0-100: 9,4 s