2023. november 24. | 07:18

Minőségi és barátságosan kezelhető autó lett a Colt, ami nem véletlen, hisz egy már bizonyított modell édestestvérét tisztelhetjük benne, mégis akadnak különbségek, amik a Mitsubishi javára billenthetik a mérleget. De mik ezek?

Érdekes utat jár be a Mitsubishi – már ami az európai jelenlétet illeti. Az egykor Colt Turbo (CZT és társai), Lancer EVO, Pajero, L200 és ASX modellekkel hódító márka a 2010-es évek közepén már szinte csak az Outlander PHEV hibrid terepjárók értékesítéséből működött az öreg kontinensen, aztán jött a Covid, és úgy tűnt, nem lesz többé (legalábbis egy jó darabig) gyémántmárkás új autó errefelé.

Ám ez nem tetszett az importőröknek és a márka fanatikusainak sem, így nem lehetett csakúgy „lehúzni a klotyón” a nevet, viszont adott volt a Renault-Nissan kettőssel kötött házasság, így kézenfekvő megoldás született: a meglévő szolgáltatásokra, valamint az emberekben kialakult bizalomra építve kezdtek létező modelleket sajátként piacra dobni a japánok.

Ennek egyik gyümölcse a tavaly bemutatott, idéntől kapható ASX (ami a Renault Captur testvérmodellje), most pedig a Colt jelent meg 10 év pihenő után újra. Persze nagy újdonság nincs, már ami az autót illeti – Colthoz képest bőven van, de - ez is a Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance házasság gyümölcse, édestestvére a 2019-ben bemutatott ötödik generációs Renault Cliónak annyi különbséggel, hogy a Colt már rögtön a ráncfelvarrt Clio jegyeit örökli.

Az újdonság mellett a korábbi generációk is képviseltették magukat a bemutatón

Mielőtt rátérnék a cikk főszereplőjére, két másik modellt is érdemes még megemlíteni. Az egyik a teljesen japán fejlesztésű és gyártású új Outlander PHEV, amely a Mazda CX-60 vetélytársaként érkezik 2024 közepén, a másik pedig a második tisztán elektromos Mitsubishi (az első 2009-ben bemutatott i-MiEV), erről egyelőre sokat nem tudni, csak annyit, hogy 2025-ben jön. Mindkét újdonság fontos lesz, de már az Eclipse Cross PHEV, az ASX és a Colt segítségével is remélik a japánok, hogy 0,4%-os piaci részesedésről 1%-ra nőhetnek a közeljövőben Európában.

A Colt egy igen régi múltra visszatekintő modell, hisz hazájában 60 éve létezik, Európában „csak” 45 éve kapható, ez alatt hat generációváltást élt meg, ez a hetedik széria. A B szegmensbe tartozó autó azért fontos a japánoknak, mert számításaik szerint az ide sorolható autók teszik ki a vásárlói igények 15%-át.

Az újdonság világpremierje 2023. június 8-án volt, ekkor kiderültek a főbb paraméterek, amelyek közül az alábbiakat érdemes kiemelni. 5 színben lesz elérhető, ezek a kék, piros, ezüst, fekete, valamint fehér. A motorkínálatot illetően háromféle összeállítással találkozhatunk:

  • 1,0 literes szívó 3 hengerrel (65 lóerő és 95 Nm kíséretében, ötfokozatú manuális váltóval)
  • 1,0 literes, ugyanezen motor, csakhogy turbóval lélegeztetve (90 LE, 160 Nm, hatfokozatú manuálissal)
  • 1,6 öntöltő hibrid (145 kombinált lóerő, valamint 148, illetve 205 Nm (utóbbi az elektromos) csúcsnyomaték, automataváltóval)

Ahogy az a japánoknál lenni szokott, a motorválaszték behatárolja a felszereltségi szintet is, vagyis a legkisebb motorral nem tudunk csúcsváltozatot kérni, ahogy fordítva sem működik a dolog. Összesen négy (plusz egy) szint közül választhatunk, az Inform képezi a kínálat alját. Már itt is kapunk például vezeték nélküli Android Auto és Apple Carplay elérést, klímát (igaz, egyedül itt manuálisat), színes kormány mögötti és központi kijelzőket (7”-os méretben), valamint tempomatot, viszont le kell mondanunk az olyan alapvető kényelmi funkciókról, mint a tolatóradarok és kamera, hátsó elektromos ablakok, kulcs nélküli nyitás és indítás, fűthető kormány és első ülések, alufelnik (15”-os acélok járnak egész pofás dísztárcsákkal) és elektromosan behajtható tükrök.

Továbbá csak előre jut utastérvilágítás (ami egyedül itt nem LED-es), és még a beltér műanyagjai is keményebbek. Ezzel szemben a második lépcsőfokot jelentő Invite szinten már ezek nagyja is a kínálat részét képezi, és még a leggyengébb motorral is elérhető, az Invite Plus (ez a plusz egy szint) pedig már a legerősebb, hibrid meghajtással is rendelkezésre áll. A majdnem csúcsot jelentő Intense csak a turbós, kézi váltós változathoz passzítható, míg a maximumot az Instyle képviseli, amely a turbós manuális és a hibrid automata változatokkal kérhető.

Jelvény helyett hosszú felirat hirdeti a márkát. A csomagtartó gombja nem túl praktikusan a rendszám fölött található, a lökhárítón elrejtve

Ez utóbbi szintnél már 360 fokos kamera rendszer, parkolási asszisztens, adaptív tempomat (Stop&Go funkcióval az automaták esetében), BOSE hangrendszer, elektromos kézifék automata tartás funkcióval, 12 parkoló szenzor, nagyobb központi kijelző (9,25”-os átmérővel), automata távolsági fényszórók és sok más hasznos, kisautóknál nem feltétlen jellemző extra is az ellátmány részét képezi. Itt már csak olyan dolgokra költhetünk pluszban, mint a metálfény, a 900 kilogramm vontatási kapacitással rendelkező behajtható vonóhorog, szélterelők az ablakokra vagy épp gyári gumiszőnyegek.

Érdekesség – bár nem feltétlenül meglepő –, hogy a hibridek csomagtartója több mint 20%-kal kisebb a hagyományos meghajtással szerelt példányokhoz képest: előbbiek 301 literesek, utóbbiaknál ez az érték a kategóriában kiemelkedő 391 liter – itt ugyanis rendelkezésre áll a csomagtérpadló alatti rész is, amit a hibridnél az akku foglal el. Jó hír, hogy minden Colt 5 év/100 ezer km garanciával érkezik (a testvérmodell Clióhoz alapáron csak 3-at kínálnak), illetve hibridnél az akkura 8 év/160 ezer km a jótállás.

A menetpróba során meggyőződhettünk arról, hogy milyen agilis és felhasználóbarát autót alkottak nekünk. Természetesen a csúcsfelszereltségű manuális és automaták (hibridek) álltak rendelkezésre, így a legegyszerűbb változatról nem tudok nyilatkozni, de ezekben – pláne kisautós mércével – meglepően jó anyagokat használtak mindenhol a tervezők – bár az ajtók nem vidámságot sugallnak a teljesen fekete színükkel, puha borítást kaptak, és ez menet közben fontosabb a csiricsáré kinézetnél. A kényelemre tényleg nem lehet panasz, még nagyobb kategóriában versenyző autókkal is felveszi a kesztyűt a Colt. A sportos kialakítású, perforált szélű kormány fogása kiváló, mérete pont jó, ráadásul nemcsak az alja, hanem egy kicsit a teteje is lapított.

Már az ajtó(k) becsukását követően kiderül, hogy a külső zajokból nem sokat hallunk, és ez menet közben sem romlik, ellenben a gördülési zajból – talán épp azért, mert amúgy túl csend van – a kelleténél érzésre több szűrődik be. Bármelyik motorral válasszuk, a futómű meglepően jól dolgozik még a 205/45 R17-es kerekekkel is, persze egy-egy kanyarból nagyobb kigyorsításnál érződik a hajtási befolyás és az elektronika is nagyon védeni próbálja a sofőrt, így rögtön elveszi a gázt.

A menürendszert egy kissé szokni kell, mert van, amit csak ott érünk el, de akadnak dedikált gombok is, és jó hír, hogy a klíma vezérléséért sem kell a kijelzőt turkálnunk. Mindkét megjelenítőnek hibátlan minősége van mind szín, mind élesség, mind pedig fényerő terén.

Teljesen kulturált, kényelmes a beltér

A két nagyobb motor közül a turbós háromhengeres nem lesz az autópályák réme, de 12,2 másodperces százas sprintideje és 180 km/órás végsebessége pont elég. A 6-os kézi váltó a kellemesebb darabok közé tartozik, de nem kiemelkedő. Könnyen betalálunk vele a megfelelő fokozatba, nem akad, de azért nem úgy áll, mint az a bizonyos dolog a lakodalomban.

A hibrid csak automatával jön, ennél érdekes, hogy magát az üzemmódok közötti váltást nem érezzük, de a fokozatválasztó néha szereti kínozni a motort – főleg Sport módban szereti pörgetni az 1,6-ost. Nemcsak érzésre, hanem a valóságban is ez megy jobban: 9,3 szekundumot kér a 100/óra eléréséhez, végsebessége a turbóséval megegyező.

Fogyasztást tekintve is ez számít az etalonnak, ugyanis előbbi 5 liter feletti átlagot ígér, a hibrid hajtáslánc miatt a nagyobb blokk ellenére ez beéri egy literrel kevesebbel. Az 1,2 kWh-s akkumulátorral meglepően sokat lehet elektromos módban autózni, persze ezért cserébe ne számítsunk mellbevágó gyorsulásra. Jó dolog, hogy a motorfék (vagyis energiavisszanyerés) ereje két fokozatban választható az automata karjának megfelelő helyre húzásával, így B módban elég erős lassítást kapunk az üzemi fék használata nélkül.

Ennyibe kerül az új Mitsubishi Colt

Az új Mitsubishi Colt indulóára 6 399 000 Ft, de ahogy azt említettem, ez a fapados kiadás. Ha elég a szívó háromhengeres, akkor 6 999 000 Ft-ért juthatunk a második szintet képviselő Invite ellátmányhoz, míg a turbó felára 300 ezer forint, ez is elgondolkodható lehet, hisz jobb menetteljesítményt kapunk azonos fogyasztás mellett.  A csúcsváltozatok 8,9 millió (turbós, manuális), illetve 11,3 millió (hibrid) forintba kerülnek. Ez utóbbi már kissé zsebbenyúlós, de olyan extrákat tartalmaz, amit kategóriákkal feljebb sem adnak ingyen. Így talán nem kell félnünk, hogy ne vigyék az ügyfelek a Coltot, a kérdés, hogy mennyire lesz népautó belőle – akár különböző cégek futárkocsijaként viszont láthatjuk-e? Majd az idő és a vevők eldöntik.

Kőrössy Balázs / Alapjárat