2019. július 03. | 13:50

A Mitsubishi Outlander már önmagában is egy grandiózus SUV, meggyőző terepképességgel. A forradalmi plug-in hibrid hajtáslánc pedig csak hab a tortán!

A szabadidő autók piacán manapság nehéz kitűnni. Szinte minden gyártónak meg van a saját SUV-je, sőt a vásárlók már különböző méretosztályokból választhatják ki a számukra megfelelő, emelt hasmagasságú modellt. Legtöbbjük azonban még mindig benzin vagy dízelüzemű motorral operál, az alternatív hajtású gépek többsége is csak sima hibrid, tehát külső áramforrásból nem tölthető. Már ezek használata is kedvező hatással bír a környezetre és a pénztárcára, de az igazán forradalmi előrelépést a Mitsubishi hozta el ebben a kategóriában: az Outlander PHEV-ben mutatkozott be a Plug-In, vagyis a konnektorról tölthető technika.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

De hát ennek már jó pár éve, az említett innováció a 2012-es Párizsi Autószalonon debütált, azóta a konkurenciának volt ideje behozni a lemaradást. Szerencsére a Mitsubishi mérnökei sem maradtak tétlenek az elmúlt 7 évben, folyamatosan tökéletesítették a rendszert, hogy leheletfinom és hatékony működést biztosítsanak a felhasználók számára. Ez különösen érdekes egy olyan modell esetében, amelyet korábban 240 lóerős, benzinfaló turbómotorral is szereltek. Hiába, nagyot fordult a világ a Mitsubishinél, de ráéreztek az innovációra: a 2019-es Outlander egy kitűnő választás lehet azoknak a környezettudatos vásárlóknak, akik nem csak burkolt utakon szeretnék használni autójukat.

Mitsubishi Outlander PHEV – feltűnő jelenség

A Mitsubishi szabadidő autója 2001-ben mutatkozott be először a japán piacon, Airtrek néven, 2013 óta harmadik változatát éli. Míg a korábbi generációi kissé vérszegényen néztek ki, a 2015-ös frissítéssel morcosabbra szabták az autó orrát, a 2018-as facelifttel pedig, mintha kimondottan a Lexussal akartak volna konkurálni eklektikus dizájn terén. Az Outlander elejére ránézve kell idő a szemnek, amíg minden apró részletet felfedez, elsőre nehéz elkülöníteni a lámpát, a hűtőrácsot és a króm elemeket egymástól. Sokak szerint egy kicsit „túl sok”, de a végeredmény szempontjából ez lényegtelen. Ugyanis a Mitsubishi szabadidő autóját rengetegen megbámulják. Ez pedig nagy szó, főleg egy ilyen zsúfolt szegmensben.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Oldalról nézve nyúlánk, a középutat képviseli egy kombi és egy terepjáró között. Formája és a kilincsek felett, a karosszérián végighúzódó él egyfajta optikai csalódást idéz elő, látszatra lazán megvan az 5 méteres hossz, miközben a valóságban ez a szám csak 4,7 (4695 mm). Hátulról szerencsére már a 2015-ös frissítéssel száműzték az átlátszó, egybefüggő lámpatestet, helyére egy pár jellegzetes, Mitsubishi-stílusú fényszórót pakoltak. Összességében az Outlander egy feltűnő jelenség, robusztus kiállásával és extravagáns dizájnjával bármelyik konkurensével felveszi a versenyt külső megjelenés terén. Úgy, hogy közben fel sem merül az emberben, hogy már 6 éve a piacon van.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Mitsubishi Outlander PHEV – kissé idejétmúlt, de otthonos

Az autó belsejében viszont már egyből feltűnik, hogy eljárt felette az idő. Igazából nincs vele nagy baj, mert tudja, amit kell, de egy konkurens termékkel összehasonlítva már érezhető a lemaradás. A műszerfal kialakítása meglehetősen ingerszegény, az utas oldalán elhelyezett dupla szellőzőrostélyon kívül nem tartalmaz olyan elemet, amire azt mondanám: azta, ilyet még máshol nem láttam. Az óracsoport szintén megmaradt analógnak, ez nálam nem számít negatívumnak, mert jól leolvasható és vélhetően kevesebb probléma lesz vele a jövőben, mint egy LCD panellel. A fordulatszámmérő és a kilométeróra közé egy apró kijelzőt integráltak, ide lehet lekérni a vezetéssel kapcsolatos információk egy részét.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

A központi képernyőnél szintén azt éreztem a méretéből ítélve, hogy egy 2013-ból megmaradt dolog, de a gyors érintőfelület valamelyest kárpótolt. Telefont gyorsan rá lehet csatlakoztatni, de a menüpontok felépítésével nem lopta be magát a szívembe. A klímapanel szerencsére megmaradt külön, rendes gombos-tekerős formában, ráadásul pont kézre is esik. Nem úgy, mint az üzemmód-választó gombok, amelyeket a műszerfal különböző pontjain helyeztek el. Miért nem lehetett egymás mellé, vagy alá pakolni őket?

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Ezeket leszámítva egyben van az Outlander utastere. Az ülések nagyon kényelmesek mindkét sorban, a helykínálat egyaránt bőséges: magam mögött még keresztbetett lábakkal is komfortosan elfértem. Az anyaghasználat rendben van, persze vannak kopogós műanyagok, de ami szem előtt van, azt a japánok legalább próbálták puha, kellemes anyagokkal bevonni (pl. ajtókárpitok). Van benne kormányfűtés, távolságtartó tempomat, holttérfigyelő, koccanásgátló, 360 fokos kamerarendszer, szóval a felszereltségre nem lehet panasz. A padlóba szerelt akkumulátorok egyedül a csomagtér méretéből vesznek el, de a rendelkezésre álló hely még így is élhető: alapból 463 liter, a támlák ledöntésével ez egészen 1602 literig bővíthető. A Mitsubishi szabadidő autójának belseje egy szóban megfogalmazva: japános. Nem rongyrázós, nem is annyira divatos. A funkcióra született.

Mitsubishi Outlander PHEV – még soha nem volt ennyire kifinomult

De, ami hiányzik a felszín feletti finomságokból, azt az Outlander bőségesen visszaadja, csak felszín alatti finomságokkal. Ahogy már korábban említettem, ez volt az első konnektorról is tölthető SUV a világon, a PHEV változat 2012-es bemutatása óta több ponton is fejlődött. Ilyen például a benzinmotor: a korábban 2,0 literes egység itt már 2,4 literre gyarapodott, járáskultúrája is finomabb elődjénél. Teljesítménye papíron nem tűnik túl acélosnak, a 135 lóerőt és a 211 Nm-t már jóval kisebb köbcentiből is elő tudják csalni a gyártók. De ehhez még hozzáadódik ugye a villanymotorok ereje: az első 82 lovas, a hátsó pedig 95, így a rendszer kombinált teljesítménye 230 lóerő. Ez már mindjárt jobban hangzik, nem igaz?

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Az Outlander mégsem vágtázásra, hanem hatékony közlekedésre ösztönzi a sofőrt. Magamat elvetemült nagydízel-fannak tartom, mégis le tudott nyűgözni a Mitsubishi-féle hibrid rendszer működésének finomsága. Sajnos hozzám lemerült akkumulátorokkal került az Outlander, így a tisztán elektromos üzemmódot nem tudtam kipróbálni, de még így is képes volt a lassításokkal és fékezésekkel annyi energiát visszatermelni, hogy városban alig volt szüksége a belsőégésű motorra. De még ha rá is segített, olyan finoman és csendesen tette, hogy fel sem tűnt. Teljesen feltöltött állapotban, papíron 50-60 kilométert is képes megtenni villanyból, ez azonban a valóságban inkább a 45 kilométer felé közelít, főleg ebben a melegben, mikor a klímát bőgeted. Padlógázra tisztességesen meglódul, de a gyorsulás érzete nem akkora, mint amekkorára a 230 ló alapján számítanál. A CVT váltó miatt ilyenkor egy fordulaton „bőg” a négyhengeres, 10,5 másodperc alatt futja így a 0-100-at. De ennél több ideig én nem is szívesen hallgatnám a konstans motorzajt, érdemesebb visszavenni, és élvezni a finom hibrid hajtáslánc adta kulturált helyváltoztatás örömét.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Mitsubishi Outlander PHEV – tereptől sem riad vissza

Az Outlander PHEV nem egy pehelysúlyú versenyző a maga 1,9 tonnájával, vezetés közben mégsem érződik esetlennek a mozgása. Sőt. Kormányzása kimondottan direkt, az autó egyből fordul a volán eltekerésével. Futóműve szépen elnyeli az úthibákat, még a nagyobb kátyúkon is hangtalanul halad keresztül, érződik a robusztus felépítmény. Kanyarokban szépen lehet tartani vele az ívet, a kasztnidőlés minimális, egy ekkora SUV-hez képest kimondottan semleges a viselkedése, a szó jó értelmében.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Tekintve, hogy Mitsubishi hosszú éveken keresztül jeleskedett rallysportban, ráadásul egy kimondott szabadidő autójuk akadt a kezeim közé, gondoltam, ha már így jöttek a lapok, kipróbálom, mit tud az Outlander terepen. Egy murvás, kimondottan meredek kaptatót néztem ki, ahol korábban egyszer már kénytelen voltam visszafordulni személyautóval. Az emelkedő előtt az összkerékhajtást „Lock” állásba tettem, majd nekivágtam. Hát, azt kell, hogy mondjam, lenyűgözött, amit tapasztaltam. A nagy SUV némán, mindenféle dráma nélkül felkapaszkodott, éppenséggel a telefonomat a nyomogathattam volna közbe.

Mitsubishi Outlander PHEV - Teszt Alapjárat

Az útegyenetlenségekből alig lehetett érezni valamit, még ilyen „extrém” körülmények között is végtelenül komfortos volt az Outlander. Nem bírtam ki, előtört belőlem a rosszaság és megálltam a legnagyobb emelkedő közepén, hogy megnézzem sikerül-e elérnem az autó határait induláskor. Hát nagyon messze voltam tőle. Meg se kapart, úgy ment fel az Outlander, mintha sínen húzták volna. Hajtásláncának hatékonysága és finomsága lenyűgözött, még lekettyent akksival is 6-6,5 liter körül alakult a fogyasztása, ami egy teljesen jó érték egy ekkora autóhoz képest. Nem kétlem, hogy feltöltött állapotban képes beérni a katalógusban megadott 1,7 literrel. Apropó töltés. Az elektromos egységet 220V-ról is töltheted a Type 1 csatlakozóval, így nagyjából egy este alatt eléri a maximális szintet. Szerencsére gyorstöltésre is van lehetőség, a CHAdeMO konnektorral akár fél óra alatt is le lehet zavarni a töltést.

Mitsubishi Outlander PHEV ár és összegezve

Az Outlander PHEV a 2018-as frissítéssel végre ütőképes dizájnt kapott, grandiózus megjelenésével bármelyik konkurense mellé nyugodt szívvel odaállhat. Sajnos a belső dizájnon és a műszerfal kialakításán látszik, hogy kicsit eljárt már felette az idő, de cserébe bőséges helykínálatot és átlagon felüli kényelmet biztosít az utasoknak. Plug-in hibrid hajtáslánca forradalmi, működése halk és kifinomult, élvezet vele a városi közlekedés. Méretéhez és súlyához képest szépen mozog, kormányzása direkt, nem jelent neki problémát egy-egy kanyargós szakasz. Terepképességei meggyőzőek, minden igényt, amit ebben a kategóriában elvárnak egy SUV-től maximálisan kielégít. Az Outlander PHEV indulóára 14,4 millió forint, a tesztelt példány 15,3 milliót kóstált, a csúcsot képviselő Instyle felszereltségű változat pedig 16,3 millió forintért vihető haza. Ez elsőre soknak tűnhet, de ne felejtsd el: a forradalmi technikát bizony meg kell fizetni!

Mitsubishi Outlander PHEV 2.4 4WD (2019)

  • Lökettérfogat: 2360 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Teljesítmény: 230 LE
  • Hossz./szél./mag.: 4695/1800/1710 mm
  • Tengelytáv: 2670 mm
  • Saját tömeg: 1880 kg
  • Vegyes fogyasztás: 1,7 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 6-6,5 l /100 km
  • Végsebesség: 170 km/h
  • 0-100: 10,5 s