Nagy változásokon ment át a Lexus RX500h az előző szériához képest, de a hétköznapi használatban ez nem jelent sokat.
Nagy port kavart a bejelentéskor, hogy az RX-szériából eltűnik a V6-os motor. Pedig nem történt más, mint hogy a Lexus is rákényszerült arra a kibocsátási normák és egyéb gazdasági tényezők miatt, hogy kisebb lökettérfogatú motorokat kapcsoljon hibrid rendszerekbe. A Mercedes és a BMW háza táján sincs ez másként, sorba hullanak el a V8-as és sorhatos motorok.
Ezt a benzinvérű autórajongóknak le kell nyelni, a luxusautók mezei felhasználóinak azonban érdemi változást nem jelent. Miért? Mert a teljesítmény és a nyomaték megvan, az pedig egyre kevesebb embert érdekel, milyen technika dolgozik a lemezek alatt. Egy Lexus RX potenciális vásárlójának az alábbiak fontosak: legyen kényelmes, biztonságos, induljon meg tisztességesen, ha odalépnek neki és lehessen villantani vele a szomszédnak.
Ezeket az új RX is mind tudja, külsőre elég látványosra sikerült, van egy sajátos megjelenése, amelyre az egész karosszérián elhelyezett kamu levegőnyílások is ráerősítenek a tesztautón az F Sport verziónak köszönhetően. Sokan utánafordultak a rozészínű metálfényezéssel ellátott SUV-nak, ez egyébként egy 800 ezer forintos felárat jelent.
Kényelmes ülések, problémás ajtók
A beltér hozza azt, amit egy prémium SUV-tól manapság elvár az ember. Elöl és hátul is megfelelő a hely az RX-ben, ami egy BMW X3 és X5 közötti méretű autótól nem meglepő. A csomagtartó 612 liter alaphelyzetben, amellyel a középmezőnybe tartozik a kategóriájában. Jól formázott, kényelmes ülések várnak, sok okos megoldást alkalmaztak az utastérben. Van például a Type-C portok mellett Type-A USB aljzat is, ilyen drága autóknál nem nagyon szokott előfordulni, ez dícséretes húzás a japánoktól.
Persze vezeték nélküli töltőpadot is kialakítottak, emellett tárolórekeszekből sincs hiány. A műszerfal közepét egy hatalmas érintőkijelző foglalja el, amelynek szép a felbontása, a rajta futó rendszer pedig egyszer akadozott csak a teszthét alatt egy forró napon. Izgalmas részlet a klímaszabályzó fizikai tekerőgombja, amelynek közepén szintén egy kis kijelző látszik.
A kormány mögötti, részben digitális műszeregység viszont ma már nem hozza a kategóriában elvárt szintet, itt némi lemaradásban van az RX a vetélytársakhoz képest. A kidolgozása nem a legjobb, pixeles, de a fontos adatokat persze kifogástalanul megjeleníti. Van head-up display is, így teljes az összkép.
Előfordulnak azonban ergonómiai bakik, ilyen például az elektronikus ajtózár. A külső kilincsnél még csak-csak megszokja az ember, hogy nem mozog, hanem egy gomb megnyomásával nyílik, belül azonban olyan furcsak helyre került a kilincs, hogy nem esik kézre. Ráadásul olykor úgy be kell vágni az ajtót, mint a kerti budiét, hogy rendesen becsukódjon.
4 henger + 2 villanymotor
A GA-K padlólemezre épülő új RX csúcsváltozatát, az 500h-t próbáltam ki, ebben egy 2,4 literes, Atkinson-ciklusú turbós benzinmotor mellé csatlakoztattak két villanymotort. A benzines és az egyik villanymotor az első tengelyt hajtja, míg a második villanymotor a hátsót. A rendszerteljesítmény így 366 lóerő (a csúcsnyomaték 550 Nm), amelyből csak a benzinmotor 272-t ad le. Itt nincs CVT váltó, a belső égésű motorhoz egy hatfokozatú hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves automatát kapcsoltak.
A teszthét végére 10 liter körüli fogyasztás jött ki, amiben volt városi, autópályás és országúti szakasz is. Kapható még egyébként a a 350h és a 450h+ hibrid kivitelben is, ezekben egy 2,5 literes szívómotornak segít be a villanyos hajtás.
Nagyon vigyáz rád
Az RX500h egy nyugodt utazóautó, kifinomult hibrid. Nem érezni, amikor az egyes hajtási módok közt vált, amikor kell, akkor mindenre elegendő erőtartalékkal rendelkezik. Csendes a kabin, jól leszigetelték, a malomkő méretű kerekek viszont nem a magyar utakra lettek kitalálva. Egy ekkora SUV-ban senki sem vár sportautós vezetési élményt, nem is rendelkezik ilyen attribútumokkal az RX. Kanyarokban viszont nem billen, stabil marad a legtöbb forgalmi szituációban.
A keresztbordákat és a kátyúkat érezni, nem franciásan lágy a futómű. A vezetéssegédek és biztonsági elektronikák hangosan csipognak és sípolnak, ezek hangerejét nem lehet állítani, így akit idegesít, az csak kikapcsolni tudja őket.
Ár és összegzés
Mint mondtam, egy átlagos felhasználót egyáltalán nem érdekli, hogy V6-os vagy sornégyes motor van-e a hobbiterepjárójában. Ami valóban elvárás ma egy ilyen autóval szemben, azokat az RX mind tudja: vagány, biztonságos, erős és a tech cuccok terén sincs lemaradva. Aki azonban egy keveset fogyasztó hibrid japán autót keres, az ne az 500h mellett tegye le a voksát.
A belépőmodell a 350h, ez 25,2 millióról indul, a csúcs 500h tesztautó árcéduláján azonban közel 40 millió forint szerepel. Akinek pedig mindenképp a hathengeres motorok kellenek, az inkább nézzen szét a többi prémiumgyártó háza táján.
Lexus RX500h F Sport (2023)
- Lökettérfogat: 2393 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 272 LE
- Elektromotorok teljesítménye: 190 LE
- Max. rendszerteljesítmény: 366 LE
- Max. rendszer forgatónyomaték: 550 Nm
- Hossz./szél./mag.: 4890/1920/1695 mm
- Tengelytáv: 2850 mm
- Saját tömeg: 2102 kg
- Gyári vegyes fogyasztás: 8,3 l/100 km
- Tesztfogyasztás: 10 l/100 km
- CO2-kibocsátás: 189 g/km
- Végsebesség: 209 km/h
- 0-100: 5,9 s