Talán az egyik legmegosztóbb a bajorok termékpalettáján az elsőkerékhajtású, családosoknak szánt egyterű BMW. Aggodalomra semmi ok, így is érződik, hogy nemesi család sarja a 220d Gran Tourer.
BMW 220d Gran Tourer - családi hibridnek indult
2012-ben a BMW bemutatott egy hibrid hajtáslánccal rendelkező, egyterűre hajazó koncepcióautót, melynek belső égésű motorját egy hathengeresből visszabutított 1,5 literes, háromhengeres turbóbenzin szolgáltatta, kiegészülve egy villanymotorral. Ez volt az Active Tourer Concept. Az elképzelés az előszele volt egy új iránynak, várható volt, hogy a Mercedes B-osztálynak kívánnak konkurenciát létrehozni, így később létrejött a 2-es Active Tourer az F45 karosszériaszámmal és a Gran Tourer változat az F46 jelzéssel. Utóbbi 21 centiméterrel hosszabb, hétülésesként is rendelhető, így valamivel indokoltabb a létezése is. Mindjárt ki is fejtem, miért gondolom így.
BMW 220d Gran Tourer - MPV? Ez komoly?
A BMW 220d Gran Tourer az MPV szegmensbe illeszkedik, abból is a szubkompakt kategória népes táborába. Ide tartozik a VW Touran, Renault Scenic / Grand Scenic, Citroen C4 Picasso / Grand Picasso, Mercedes-Benz B-osztály, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso, Dacia Lodgy, stb. Ugye, mondtam, hogy népes a tábor?
Miért maradna ki a BMW is a jóból? Nyilván lehet rajta csámcsogni, hogy ebben a kategóriában nem kifejezetten a bajorok által régóta közvetített sportosság, vezetési élmény a kiemelkedő érték. A gyár mégis úgy gondolta, hogy megbirkózna a kihívással, és megteremti az egyik legmegosztóbb BMW-t. Aki vérbeli „propeller” kedvelő, az nyilván lesajnálóan nézi az elsőkerékhajtású járművet. Én magam is azt vallom, hogy az alkoholmentes sör és a guminő között félúton helyezkedik el a dízel Porsche és az elsőkerékhajtású BMW. A csalódás azonban pozitív volt!
BMW 220d Gran Tourer – az M Sport csomag mindig jót tesz
A tesztautó átvételekor az első gondolatom az volt, hogy próbálják menteni a menthetőt, ezért egy M-es csomagba burkolják a 220d-t. Imádom az M-es kiegészítőket, úgyhogy a szívem egy picit kezdett meglágyulni. Szerencsére a Gran Tourer verzióban kaptuk meg a tesztautó, így méretügyileg is szimpatikusabbá vált a számomra. Öt ajtó, nagy felnik, kétoldali kipufogócső a sportosság jegyében, és az elengedhetetlen kék szín, ami talán a legjobban áll ennek az egyterűnek. Na, még a végén tetszeni is fog, gondoltam magamban.
A beüléskor elmosolyodtam. Megérkeztünk. Végre BMW. Igényes anyaghasználat, a bajoroktól megszokott dizájnnal. Ez a prémium környezet azonnal levett a lábamról. Kényelmes ülések, amelyek rengeteg irányban állíthatók, magasságom miatt az ülőlap hosszának állítása egy jó nagy pirospontot jelent a BMW-nek. Bár az autó hétszemélyes, a harmadik üléssorban található két ülés inkább csak névleges, bár biztosan van, aki talál rá megoldást, hogy miért hasznos, én próbáltam beülni, vicces volt. Viszont öt főnek kifejezetten kényelmes az autó és szívesen választanám, sőt bátran ajánlanám bárkinek akár hosszabb utak, kirándulások alkalmával.
BMW 220d Gran Tourer - tesója a nagy MINI és az X1
Technikailag van két testvére is „házon belül” a 2-es Tourer családnak: a Mini Countryman és az X1-es BMW. A platform közös, és az X-betűből bizony lehet következtetni, hogy kapható xDrive meghajtással is – ennek tudatában tovább nőtt a szememben a 220d. Szélesnek látszó, benzines és dízel motorválasztéka igazából könnyen átlátható: 1.5 literes, háromhengeres turbó és 2.0 literes négyhengeres szintén turbófeltöltővel. Teljesítménytől függően lehet 216i, 218i, 220i, 225i, 216d, 218d, 220d, és a legkülönlegesebb a 225xe PHEV, melyik a 2012-es koncepcióautó alapján a már kifejtett hibrid hajtásláncot kapta.
Tesztautónkban egy 8 fokozatú, Aisin által gyártott automata váltó terelgette a teljesítményt az erőforrástól a kerekek felé. Akár sportosnak is hívhatnám, de egy családi egyterűnél ez nem mérvadó. Viszont a rengeteg fokozatnak köszönhetően állandóan csendes és gazdaságos motorüzemet tud tartani, így kifejezetten barátságos fogyasztási adatokkal találkoztam a próbahét során.
Akármennyire is ódzkodtam tőle eleinte, a végén nyugodt szívvel jelenthettem ki, hogy egyszerűen jó érzés vezetni. Elsőkerékhajtás ellenére van benne a BMW-s fickósságból, és ezt az első levadászott körforgalomnál megérzed. Nem mondom, hogy holnaptól ez lesz a szlalomversenyre benevezett autód, de a kanyarvételen érződik, hogy ez az a gyártó, akinek a sportosabb modelljeivel a körforgalmat a 139-edik kijárónál hagyjuk el.
BMW 220d ár és összegezve
Összességében nekem a BMW 220d Gran Tourer egy nagyon pozitív csalódás volt, a BMW általam legkevésbé vonzó modellje mégis el tudta nyerni a tetszésemet. Lévén, hogy a BMW 220d tesztautó új ára közelít a 17 millió forinthoz, valószínűleg nem lesz tele vele a Tesco parkoló, bár mióta megismerkedtünk, azóta napi szinten megakad a szemem 1-1 példányon. Ez is egy olyan autó, amit, ha kipróbál az ember, onnantól kezdve fog csak feltűnni az utakon, mert van benne valami leírhatatlan, ami megfogja az embert.
Az utasaid biztos kedvelni fogják, öt fővel azért nem a mennybemenetel, de ha megmaradsz a négy fős felállásnál, akkor nyugodtan választhatsz akár nemzetközi úticélt is. Nyilván a felhasználók egy része nagyobb családos, így gyereküléssel akár a hátsó üléssor is élhetővé válik.
BMW 220d Gran Tourer Steptronic
- Lökettérfogat: 1995 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 190 LE/4000
- Max. forgatónyomaték: 400 Nm /1750-2500
- Hossz./szél./mag.: 4568/1800/1608 mm
- Tengelytáv: 2780 mm
- Saját tömeg: 1555 kg
- Városi fogyasztás: 5,1 l /100 km
- Országúti fogyasztás: 4,3 l /100 km
- Vegyes fogyasztás: 4,6 l /100 km
- Tesztfogyasztás: 7,5 l /100 km
- CO2-kibocsátás: 122 g/km
- Végsebesség: 220 km/h
- 0-100: 8,0 s
Fotók: Háfra Zsolt