Hétszemélyes családi a kompromisszumokkal teli jövőből.
2019-ben bemutatkozott a Mercedes palettájának klasszikus, terepjárós formára emlékeztető SUV-ja, ami a C-szegmens vevőit hivatott elcsábítani. A tavalyi eladások alapján a kategóriára van kereslet, hiszen a Datahouse adatai szerint az összesen 5680 db forgalomba helyezett új Mercedesből 200 db GLB-t adtak el. A több mint 20 modellt felsorakoztató személyautó-palettát vezető GLC is „csak” 516 db újonnan forgalomba helyezett példánnyal büszkélkedhet, így GLB eladásai sem tűnnek kevésnek. A jövőt azonban a legtöbben villanymotorokban látják, ahogy a stuttgartiak is, így várható, hogy mindenből is kínálnak elektromost előbb utóbb, hiszen az EQB tulajdonképpen a GLB-ből született…
Új világrend érkezik az autóiparban, a követők számát pedig nehézkes növelni, mert a kőolajszármazékokon alapuló technológiákba vetett hit az utóbbi évszázadban az egyetlen helyes útnak tűnt. Az, hogy villanyosítás korában jó ötlet-e a régi vallás modelljeivel népszerűsíteni az új technológiát, azt majd értékesített darabok száma dönti el, de biztos lesz, akinek a régi csomagolás elég az átálláshoz. Hát még ha egy ilyen EQB-hez hasonló, hófehér gúnyába öltözött üvegpalotából mosolyogva integetnek rájuk a megtért polgártársak.
Nyilván globális szinten nagyobb számokról beszélhetünk, európában összesen 210 EQB-t adtak el, de hazai szinten ennél lényegesen szerényebb sikert könyvelhetett el magának egyetlen eladott darabbal. Pedig nagyon is élhető, de egyelőre nagyon drága ez a környezetkímélőnek hívott kategória.
Megszokott formavilággal csábítja az EV-tagadókat
Nehéz lenne tagadni a származását a gyártó MFA2 jelöléssel ellátott közös padlólemez miatt, még ha az elektromos technika miatt a komplett motor és hajtáslánc megváltozott. A tengelytáv (2829 mm) ugyanannyi, az autó szélessége is azonos a belső égésűvel, de a túlnyúlás valamivel több: elöl 8 mm, hátul pedig 42 mm. Érezhetően nem tökéletes a ruha egy elektromos autónak, mert optimálisabb helykihasználással is meg lehetett volna alkotni, ha eleve annak készült volna, így a csomagtérből sem hiányozna az a néhány tíz liter a belső égésű változathoz képest.
Az EQ-széria pacekjára formált arculat is sokat javíthatott a közegellenállás javításán, így a bakancsforma 0,28-as alaktényezője nem annyira rossz, viszont az akkucsomag miatt 2100 kg-ra hízott autó, ami borzalmasan rontja az agilitását. A 18-as felnik kialakítása is a légellenállás javítását hivatott szolgálni, mert a tiszta lelkiismeret ugye úgy őrizhető meg, ha a zöldellő technika minden pontja környezetkímélő energiahatékonyságot szolgálja.
Nincs feltünő fényűzés, de mégiscsak prémium, a márkáról lévén szó a külsőn a modern, letisztult összképet nyújtó, teljes szélességében világító LED fények emelnek az exluzivitáson. Az elektromos Mercedes modellekre jellemző fekete betétek fiatalos megjelenést kölcsönöznek. A külsőt villanyautós szempontból nagyon konzervatívnak tartom, kifejezetten alkalmas a klasszikus belső égésűekre szokott közönség fejének elcsavarására, egyáltalán nem a nagy elektromos offenzíva miatt megváltozó, új generációs autók rajongóit célozza.
Tudtad-e?
Az EQB igazi hazai termék, mert a kecskeméti gyárban készül, viszont a kínai piacra szánt modelleket a kínai üzemben szerelik össze.
Minden a helyén
Nem sok újdonság fogad a beltérben, ami kifejezetten előnyös az elektromos autózás trendbe illesztett terjesztéséhez, mert ha valaki belső égésű Mercedesből ülne az elektromos EQB-be, annak semmilyen fejtörést nem okozhat a kezelése. A tesztautó AMG csomagjához fekete beltér jár, ARTICO nevű műbőrrel és DINAMICA-ra keresztelt mikroszálas anyaggal. Túlnyomórészt kellemes tapintású felületek fogadnak az autóban, bár a középkonzol jelentős mennyiségű lakkfekete betétje, illetve a hátsó sor alacsonyabb minőségű műanyag burkolatai itt-ott rontottak az összképen.
A műszeregység és az infotainment egybefutó kijelzője már jól ismert megoldás a Mercedesnél, a tesztautó feláras csomagja már tartalmazta a 10,25”-os kijelzőket, de az alapverzióhoz ugyanaz a 7 colos jár, mint a korábban tesztelt „fapados” GLB-hez. Mint azt már megszokhattuk, a személyreszabhatóságban a vizuális effektek kapták a legnagyobb hangsúlyt, éppen ezért a szivárvány teljes skáláján állítható színű beltéri világítás is jár az autóhoz.
Öt személyre bőven kielégítő helykínálattal rendelkezik, de a tesztautó épp egy hétszemélyes változat volt. Ugyan a középső sort elég hosszú úton lehet mozgatni, a hátsó sorba történő beszálláshoz érdemes leckét venni Houdinitől, ha az ember 150 centinél magasabb. A gyár szerint 165 cm a limit, de nem a fejtéren vérzik el a dolog - hiszen ez egy praktikusan klasszikus téglatest -, hanem a még előretolt középső sor esetén is szerény lábtéren.
A megszokott látvány innovatív technológiát takar
Az EQB lényege rejtve van, az egyesek számára nehezen emészthető elektromos autó a lehető legjobban leplezi, hogy ez egy helyi károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő elektromos autó. A nettó 66,5 kWh-s kapacitású akkupakknak köszönhetően nem csak baromi nehéz lett az autó, bőven 300 km feletti hatótávra is képes normál felhasználás mellett, sőt a WLTP szerint 395-423 között is összejöhet.
Az belső égésű eltüntetésével a motortér egyébként nem lett sokkal üresebb, tekintélyes mennyiségű alkatrész került ide, ami a villamos hajtás és a komfortelektronikák részét képezik, az villanymotorok pedig az első és a hátsó tengelyen kaptak helyet. Az autó mozgatására felszabadítható energia hatására a rendszer összteljesítménye 292 lóerőt és 520 Nm-t jelent klasszikus adatokkal illusztrálva, de a teljesítmény felhasználhatósága közel sem klasszikus.
Az azonnal rendelkezésre álló nyomatéknak köszönhetően alig 6,2 másodperc kell a teljesen átlagos külsejű családi SUV 0-100-as sprintjéhez, amit a gazdagon felszerelt biztonsági csomag próbál kordában tartani. A különféle vezetési módok használatával gazdaságosan és közúti forgalomban is biztonságosan használható karaktert varázsolhatunk az autónak, viszont engedékenyebb beállításokkal villámgyorsan eléri az 160 km/órára korlátozott csúcssebességet.
Tökéletes csendben suhanás
Az EQB vezetéséhez semmilyen különösebb tudás nem szükséges, pontosan ugyan ott van minden, ahol a belső égésűvel szerelt változatban. A gázpedál használata viszont igényel egy nagyfokú felelősségérzetet a sofőrtől, mert az autó nem csak borzasztóan jól gyorsul, rendesen le is van szigetelve.
A sebességérzet nem vérfagyasztó, a magas SUV-ben jól rálátni az útra és a fokozott hangszigetelésnek köszönhetően gyakorlatilag kizárja a külvilágot felhúzott ablakoknál. Ez egyrészt rendkívül komfortos érzés, másrészt a legtöbb esetben csak akkor tűnik fel a „relatív” gyorshajtás, amikor egy élesebb kanyar következik. Ilyenkor ugyan élet-halál harcot vív a technika a közel 5 mázsás akkupakkal megnehezített bódé úton tartásáért, de az utasoknak ebből alig jön át valami.
Napi városi használat mellett nem nagyon ütköztem hatótávval kapcsolatos problémákba, igaz, jóformán minden este volt lehetőségem töltőre tenni. Összesen 90,65 kWh-t tankoltam a teszthét alatt, kicsivel több mint 350 km távra. A nálam megszokottnál feszesebb használat 25,9 kWh/100 km-es fogyasztást eredményezett, Mobiliti oszlopra vetítve forintálisan 9066 Ft-ból tettem meg vele a távot, így átszámolva 5,2 literes benzin/dízel fogyasztásnak felel meg a jelenlegi hatósági árak mellett.
Akár 100 kW-os áramfelvételre is képes, de a 22 kW-os töltőn is hamar bele lehet csavarni értékelhető mennyiségű hatótávot, így ez az autó abszolút életképes alternatívának tűnik a prémium EV-k piacán, hiszen normál napi használat mellett még az agglomerációból ingázóknak is bőven akad benne tartalék.
A teszthét alatt egyetlen egyszer hozott kellemetlen helyzetbe az autó, egyik reggeli indításnál egyszerűen nem akarta észrevenni, hogy a kérésének megfelelően a fékpedálon állva nyomom be a Start gombot, emiatt balettoztam a kocsi körül negyed órát, mire többször ki be nyitás után végre eltűnt a beragadt hibaüzenetet.
Prémiumok szintjén, prémium árazás
Alternatíva, de kifejezetten a prémium autók piacán, mert ehhez mérten magas az árazása is. Az indulóár bőven 23 millió feletti, ehhez a gyengébbik teljesítmény jár, de ez csak egy apró részlet abból az arzenálból, amit az extralista kínál felárért cserébe.
Van bőven lehetőség a színvonal emelésére, aminek ékes példája maga a tesztautó közel 30 milliósra felszerelt ára. Kérdéses, hogy kinek éri meg igazán a Mercedes-féle családi elektromos autó drágábban, hiszen a Q4 e-tron, a Model Y, az iX3, de még a Skoda Enyaq sem kínál sokkal kevesebbet hely tekintetében.
Mercedes EQB 350 4MATIC (2022):
- Akkucsomag mérete: 79,8 kWh
- Max. elektromos teljesítmény: 292 LE
- Max. elektromos forgatónyomaték: 520 Nm
- Hossz./szél./mag.: 4684/1834/1667 mm
- Tengelytáv: 2829 mm
- Terepszög elöl/középen/hátul: 18,5°/ 13,7°/ 19,2°
- Saját tömeg: 2100 kg
- Elektromos hatótáv WLTP: 395-423 km
- Vegyes fogyasztás: 18,1-19,4 kWh/100 km
- Tesztfogyasztás (benzin): 25,9 kWh/100 km
- Végsebesség: 160 km/h
- 0-100: 6,2 s