2022. április 28. | 16:00

Attila szerint Marcinak nincs igaza, amikor azt írja korábbi cikkében, hogy hülye, aki képes megvenni egy autót világító check engine lámpával. Marci kiáll az igaza mellett és a tények is őt igazolják. Hiába Toyota egy autó, ha széthajtják.

„Tisztelt Balló Marci!
2021.07.31-én íródott „Marci mondja: így hirdesd meg autód egy profi kereskedő szerint" cikkében olvastam, hogy „a világító check engine lámpa, amely akkor is gond, ha anno hülye voltál és már te is így vetted az autót."
Bevallom ez volt az a mondat, ami miatt ezt a pár sort megírom most Önnek. Egy 2004-es Toyota Corolla HB tulajdonosa vagyok, 2015-ben vettem az autót. A Hahun nézelődtem és mondhatni két nagy hibát elkövettem, amit egy autóvásárló elkövethet. Pontosabban tudtam, hogy ilyet nem szabad, de mégis megtettem. A kínálat aljáról (vagyis a legolcsóbbak közül) választottam, illetve nem tántorított el a kiszemelt autó műszerfalán világító check engine felirat. Jó alku alap volt ez, továbbá - gondoltam - egy 1,4-es szívó benzines Corollán nem lehet milliós kiadásba futni, még egy check engine felirattal sem.
Az autót megvettem, azóta is világít a check engine, persze évekkel ezelőtt megnézettem diagnosztikai eszközzel, így kiderült, hogy katalizátor problémát ír a rendszer, P0420 hibakóddal. Egyáltalán nem bántam meg, hogy megvásároltam az autót, hátrányát nem érzem a problémának, ezen felül még mindig nagyobb biztonsággal indulnék neki egy 1500 kilométeres útnak ezzel az autóval, mint egy tízéves, 750-es BMW-vel.
Persze egy modernebb autó esetében én sem biztos, hogy vennék egy check engines példányt, de általánosítani, hogy „hülye, aki..." manapság azért elég tág ez a kategória, mert az az ember, aki autó vételkor:
- nem néz alá (rozsda)
- elhiszi, hogy a „klímát csak tölteni kell" (nepperek is előszeretettel mondják)
- aki a kilométeróra-állást nézi (többség)
Tudom, hogy ebben az országban, ebben a világban az „valaki", aki német prémiummal jár, de én inkább járok egy „unalmas" Corollával, amire eddig javításra 500 000 forintot költöttem és nem azért, mert el van hanyagolva, mintsem egy olyan német prémium, ami éves szinten elkéri ezt a javítási összeget.
Röviden. Jó lenne, ha elfelejtenénk ezt az általánosítást, mert nem minden nepper csaló és nem minden check engines hülye.
Üdvözlettel: Attila”

Toyota Corolla E12
A kép illusztráció (Forrás: National Motor Museum / Heritage Images / Getty Images)

Kedves Attila,

Köszönöm levelét.

A Corolla E12 1.4 / 1.6 / 1.8 VVT-i benzinmotorjai hajlamosak voltak jelentős olajfogyasztásra, amennyiben nem megfelelő viszkozitású olajjal használták, vagy nem cserélték rendszeresen a kenőanyagot. A hibát a P0420 hibakód jelzi a műszerfalon egy check engine-lámpa kíséretében. A túlhasznált olaj segíti a kokszképződést és a dugattyúgyűrűk letapadását. A gyárilag alulméretezett olajfuratok, a nem megfelelő, vagy a túlhasználattól megégett olajtól eltömődnek, a gyűrűk megállnak mint a hal szeme és megsértik a hengerfalat.

Ez végül azt eredményezi, hogy időnként kisebb-nagyobb mennyiségű olajat kell tölteni a motorba. A olajos gázok a kipufogó-rendszeren keresztül távoznak az autóból és tönkreteszik a katalizátort, illetve a lambdaszondákat. Az általam megkérdezett Toyota-szerelő állítása szerint az utángyártott katalizátor 60 ezer forint körül elérhető, viszont csupán a következő 10-20 ezer kilométerre nyújt megoldást. A gyári új katalizátor az autó értékével vetekszik. A motorfelújítás további 650-700 ezer forintot emészt fel, mindeközben a tulajdonos csak egy világító sárga hibalámpát észlel a műszerfalon.

Őn azt írja, hogy a legolcsóbb példányok közül választott egy hibás darabot a további alkulehetőség, vagyis a még olcsóbb ár reményében annak ellenére, hogy állítása szerint pontosan tudta, hogy nem szabad. Mégis megtette. Bátor, azonban a rossz hír az, hogy az olajfogyasztással kapcsolatos problémák idővel eszkalálódnak és végül drasztikus mértéket ölthetnek. Egy emlékezetes esetem az volt, amikor a hasonló motoros Toyota tulajdonosa a Budapest-Miskolc távon négy liter olajat volt kénytelen rátölteni, miközben az autó semmilyen körülmények között nem produkált látható füstöt.

Az biztos, hogy az öngyógyulás ilyenkor már nem jön számításba és a probléma nem fog elmúlni magától, erre az esetre pedig érdemes tartalékolni egy szemmel látható összeget. A használtpiacon azért tudják eladni az ilyen autókat, mert még mindig van, aki megveszi őket, ha elég olcsón kínálják. Egy körültekintő vásárló esetében pedig felvetődhet a kérdés, hogy ha a minimális karbantartást sem adták meg egy szívó benzines Toyotának, akkor valójában mennyire gondoskodtak róla egyéb tekintetben.

Üdv:

Balló Marcell

Segítünk

Továbbra is várjuk leveledet, ha használtautó-vásárlással vagy eladással kapcsolatos kérdéseid vannak. Igyekszünk mielőbb hasznos tanácsokkal válaszolni az üzenetedre, amelyet az info@alapjarat.hu címre várunk. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felültein, hogy mások is okuljanak.