Beültem a második sorba, és megnyugvással sóhajtottam fel: végre egy autó, amiben rendes hosszúságú ülőlap van hátul. Fel nem tudom fogni, miért kell olykor egészen nagy tengelytávú autókban is pofátlanul kényelmetlen hátsó üléseket kialakítani, szerencsére a VW üdvöskéje nem tartozik ebbe a kategóriába. Hihetné azt az ember első ránézésre, hogy akkor majd a fejtérrel lesz gond a kupés tetővonal miatt, de nem így van. Meglepő módon 180-190 centis magasságig ez is teljesen elfogadható.

vw arteon shooting brake teszt alapjárat

Azt viszont nem gondoltam volna, hogy a német márka egyenarculatra vasalt modelljeinek tengerében egyszer azt tudom mondani, hogy ez egy megosztó külsejű Volkswagen. Pedig az. A legtöbbeknek tetszik ez a forma, hiszen végre van benne izgalom, én sem vagyok ez alól teljes mértékben kivétel. Azt azonban el kell ismerni, hogy az orra sokaknak túlzóan csicsás lehet, szerintem is egy kicsit sok króm jutott ide. De nem szaladok ennyire előre.

Az Arteon „kombikupé” eredettörténete elég furfangos, és egészen a Passat CC-ig nyúlik vissza. Abból még nem volt puttonyos kivitel, ahogyan utódjából, a simán csak Volkswagen CC-nek nevezett típusból sem. Aztán 2017-ben jött az névváltás, megjelent az Arteon. Ennek is a 2020-as modellfrissítés utáni, Shooting Brake kivitelét teszteltem, amely egyedülállónak számít az újautó-piacon, hiszen közvetlen riválisa gyakorlatilag nincsen. Alsóbb méretosztályban persze ott a Mercedes CLA SB és a Kia ProCeed, de azokat nem érdemes ezzel összehasonlítani.

Tudtad-e?

A Shooting Brake fogalma az 1800-as évek végéig nyúlik vissza, olyan járművek esetén használták ezt a kifejezést, amelyek hosszabb rakodótérrel rendelkeztek, így ideálisak voltak a vadászathoz szükséges eszközök szállításához. Később, például a ’60-as években már olyan három- és ötajtós kombikat is ezzel a névvel illettek, amelyek sportos vonalvezetéssel rendelkeztek. A modernkori SB modellek már egyértelműen a kupés tetővonalú, sportos kombik. Ezek közt számított kiemelkedően híresnek például a Mercedes CLS vagy a Ferrari FF.

A Datahouse adatai szerint 2021 első félévében 280 darab új Arteont helyeztek forgalomba Magyarországon, ám a statisztika nem tért ki arra külön, hogy ebből mennyi volt a Shooting Brake kivitelek aránya. A Porsche Hungaria kommunikációs osztályától azonban megtudtam, hogy a kiszállítások nagyjából felét a sportos kombi adta. A VW-csoport egyébként erősen uralja idehaza a felső-középkategóriát, hiszen az Arteon méretosztályában ott van még a Passat és a Škoda Superb is, ezen három modellből összesen 1440 darab talált gazdára idehaza az említett periódusban. Összehasonlításként a Ford Mondeo negyedikként „futott be” ebben a versenyben, 251 példánnyal.

Szexi forma

Az MQB-platformra épülő Arteon SB egyébként 4866 mm hosszú, 1871 mm széles és 1462 mm magas. Az arányai rendben vannak, jól állnak neki az elnyújtott vonalak, a 2835 mm-es tengelytáv és a kiszélesedő far. Az IQ.Light LED-mátrix fényszórók látványosak és jól teszik a dolgukat, hátul is elég izgalmas a többosztatú lámpakiosztás. Mint már mondtam, nekem kicsit sok a króm az orrára, de ez abszolút ízlés dolga. Kulturáltan helyezték el a kamerákat is, elöl az emblémába integrálták, hátul pedig a tolatáskor kibillenő VW-jel alá került. Persze ha kicsit közelebbről megvizsgáljuk a hátsó traktust, akkor elég lelombozóak a kamukipufogók, de ez ma már sajnos egy bevett gyakorlat az autóiparban. A keret nélküli ablakok elég vagánnyá teszik a kocsit, hátul azonban nem lehet teljesen lehúzni azokat.

vw arteon shooting brake teszt alapjárat

Korrekt ez a beltér

A vezetőülésben elhelyezkedve egy „fókszvágenesen” steril, de jól átlátható környezet fogad. Sajnos a zongoralakkos csupor több helyen megszaladt, ráadásul a fizikai klímapanelt is érintőfelületre cserélték. Ennek kezelése megszokást igényel, azon az első ezer kilométeren pedig elveszi a figyelmet az útról, amíg ott kell matatni, hogy két fokkal lejjebb vegyük a klímát. Igaz ez a kormányon elhelyezett force feedback-es felületekre is, fura érzés nyomkodni őket, ráadásul nem is mindig úgy reagálnak, ahogyan kellene.

Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, hely is van bőven. A csomagtér alaphelyzetben 565 literes, amely 1632-ig bővíthető. Fekete pont jár a beszűkülő és magas peremmel ellátott raktérnyílásért, bár ez inkább a Shooting Brake műfaj sajátossága. Dícséretes viszont, hogy a csomagtartó padlója alatt egy teljes értékű pótkerék lapul, ez nagy előnyt jelent, ha beüt a baj. A hátul ülőknek is jutott szellőzőrostély és ülésfűtés, van még itt Type-C aljzat és egy 150 wattos inverter is.

vw arteon shooting brake teszt alapjárat

Ami a vezetéstámogatókat illeti, jól vizsgázott az Arteon. A kamerák, a radarok, a távolságtartó tempomat és a sávtartó közreműködésével részleges önvezetésre is képes, ez hosszú autópályás szakaszokon előnyös tud lenni, ám arra mindig figyelmeztet, hogy fogjuk rendesen a kormányt. A parkolóradar túlságosan érzékeny, egy vastagabb fűszálat egyszer olyan veszélynek észlelt, hogy a tolatásomba akkorát fékezett, azt hittem papot kell hívjak, hogy feladja az utolsó kenetet. A parkasszisztens azonban ügyesen bekormányozza a rendszer által kiválasztott helyre az autót, ha már a tolatókamera képének minősége nem nevezhető világverőnek.

A központi érintőkijelzőn futó rendszer elfogadható gyorsasággal működik, ritkán fordul elő a „homokórázás”, a képfelbontás is rendben volt. Természetesen Android Auto és Apple CarPlay kompatibilis, utóbbit vezeték nélkül teszteltem, hibátlanul működött. A vezető előtt digitális műszeregység teszi a dolgát, amely többféle beállítással is használható.

Mindenre elég ez a teljesítmény is

A tesztautó orrában a VW 2.0 TDI EA288 Evo motorja dolgozott, 150 lóerővel és 360 Nm nyomatékkal. Az elsőkerekes konfigurációban egy 7-es DSG automatával működik együtt a dízelmotor, a kényelmes utazáshoz pedig jól passzolt ez a párosítás. A legtöbb forgalmi szituációt nyomatékból megoldja, autópályás tempónál pedig nem forog sokat, ami jótékony hatással van a fogyasztásra. Sportoláshoz nyilván nem ezt kell választani, lepadlózva azért zavarba lehet hozni a DSG-t, tétovázik egy kicsit, hogy melyik fokozatot is kapcsolja. A többnyire pályázással, országúti közlekedéssel és némi városi dugózással eltelt teszthét alatt 6,6 literes átlagfogyasztás jött ki, amely nem egy rossz érték.

vw arteon shooting brake teszt alapjárat

A 150 lovas dízel kérhető még hatfokozatú manuális váltóval is, van még a 2,0 literes TDI-t 200 lóerős kivitelben, valamint 4Motion összkerékhajtás is szerepel a kínálatban. Benzines fronton a 2.0 TSI áll rendelkezésre 190, 280 és 320 lóval (utóbbi az R kivitelben), ezeket csak hetes DSG-vel lehet kérni. Elérhető egy 218 lóerős rendszerteljesítményű plug-in hibrid kiadás is, amelyben az 1,4-es TSI dolgozik össze az elektromos hajtással és egy 6 fokozatú automata váltóval.

Kényelmes utazóautó

Az Arteon Shooting Brake-ben kiválóan lehet autópályázni, a keret nélküli ablakok ellenére nem zajos az utastér. A motort is kellően elszigetelték, nem szűrődik be nagyon a dízelzaj. Elöl MacPherson, hátul pedig független, négylengőkaros futómű dolgozik, a rugózás ugyan kicsit feszes, nem feltétlenül barátja a magyar úthálózat, de ezt egy sportos jellegű kombinál el lehet fogadni. A kormányzás nem fájdalmasan steril, egészen pontosan terelgethető az autó. Felárért adaptív lengéscsillapítók is rendelhetők, ezt az extrát nem érzem egyébként létszükségletnek. A start-stop rendszer dugóban araszolva akkor indítja újra a motort, amikor az előttünk haladó elindul a lámpától, nem pedig akkor, amikor elengedjük a fékpedált.

vw arteon shooting brake teszt alapjárat

Ár és összegezve

Az Arteon Shooting Brake alapára 14 134 210 forintról indul a gyengébbik dízellel és kézi váltóval, az R-Line felszereltséggel pedig 15 256 890 forinttól kérhető ez a konfiguráció, a tesztelt példány ára 15,4 millió környékén van. Ebben a szegmensben elég sok a céges vásárlás, az Arteon esetében sincs ez nagy valószínűséggel másként, ám akit magával ragad ez a forma, az nem dönt rosszul, ha a Shooting Brake kivitel mellett teszi le a voksát, hiszen kiugró hibára a teszthét alatt nem derült fény.

A Kia saját Shooting Brake modelljének tesztjét itt nézheted meg:

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 2.0 TDI DSG (2021)

  • Lökettérfogat: 1968 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 150 LE (110 kW)
  • Max. forgatónyomaték: 360 Nm 1600-2750/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4866/1871/1462 mm
  • Tengelytáv: 2835 mm
  • Saját tömeg: 1585 kg
  • Vegyes fogyasztás: 4,9-5,6 l
  • Tesztfogyasztás: 6,6 l
  • CO2 kibocsátás: 147 g/km
  • Végsebesség: 216 km/h
  • 0-100: 9,4 s