2023. július 23. | 07:43

Figyelem, borzalmasan magas időveszteségek következnek.

Az autópálya általában a leggyorsabb mód arra, ha el akarunk jutni egy távolabbi helyre, amely a szélesebb, lehetőség jobb minőségű útnak és a magasabb maximális sebességnek köszönhető. Ez utóbbi hazánkban és az Európai Unió majdnem minden tagországában - Svédországot például kivéve - 130 km/óra.

Ez nem tűnhet hatalmas számnak egy modern autóban ülve, ahol szinte alig hallani a motorzajt valamint a szél süvítését. Összehasonlítva a fent említett svéd példával, ahol a legtöbb esetben 110, kevés útszakaszon 120 km/óra a megengedett sebesség, az az óránkénti plusz 10 km nem is tűnik soknak, csupán 5 további percet jelent egy 130 kilométeres út során.

Mivel egyre többen használják az autópályákat, amely már az idei év első negyedének adatain is meglátszik, ezért a balesetmegelőzés fontossága is csak még égetőbb kérdés. Ezt különböző irányokból igyekeznek megoldani a szakértők. Itthon például a MÁV igyekszik tehermentesíteni a talán nyári időszakban legforgalmasabb útnak számító M7-est. Emellett alternatív útvonalak is vannak, amelyek a Balatonra vezetnek.

Sajnos azonban mindezek ellenére sem tűnik úgy, hogy erősen csökkenne a balesetek száma. Emellett a gyorshajtást sem sikerül visszaszorítani, és ez nem csak itthon probléma. Az Európai Unió tanácskozásain többször szóba került, hogy a balesetek számának csökkentése érdekében a 130 km/órás sebességhatárt lejjebb kellene szállítani.

2022-ben például több, mint 500 baleset történt az itthoni autópályákon, az ilyen számok miatt szorgalmazza az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), hogy autóknak és kisteherautóknak az autópályán a maximális sebesség 100 km/óra, teherautóknak pedig 80 km/óra legyen a megengedett, uniószerte.

A még tavaly benyújtott javaslat elég drasztikus sebességcsökkentést kér, de vajon tényleg annyira sokat számít ez a 30 km/óra? Kiszámoltuk, mennyi idő alatt lehetne elérni az ország frekventáltabb helyeit, vagy éppen Bécset Budapestről akkor, ha 130 km/óra helyett csupán csak 100-zal lehetne hajtani a pályákon. Emellett azt is kiszámoltuk, hogy az országot átszelve mennyivel nő a menetidő.

Fontos, hogy ezek a mérések nem tűpontosak, de igyekeztem a leginkább az lenni, így például megkerestem, honnan számít autópályának az M1-M7 és innentől számítottam a Budapestről induló útvonalakat és az autópálya végéig számoltam ezzel, ehhez pedig hozzáadtam a maradék, városi távok menetidejeit. A teljes utak menetideje az eltérő autópálya-sebességekkel pedig a következők:

130 km/órás sebességnél:

  • Budapest - Siófok: 65 perc
  • Budapest - Balatonfüred: 89 perc
  • Budapest - Keszthely: 114 perc
  • Budapest - Debrecen: 144 perc
  • Budapest - Szeged: 108 perc
  • Budapest - Pécs: 132 perc
  • Budapest - Bécs: 148 perc
  • Sopron - Nagyvárad: 316 perc
  • Esztergom - Röszke: 151 perc

100 km/órás sebességnél:

  • Budapest - Siófok: 78 perc
  • Budapest - Balatonfüred: 101 perc
  • Budapest - Keszthely: 137 perc
  • Budapest - Debrecen: 173 perc
  • Budapest - Szeged: 129 perc
  • Budapest - Pécs: 162 perc
  • Budapest - Bécs: 181 perc
  • Sopron - Nagyvárad: 363 perc
  • Esztergom - Röszke: 173 perc

A 30 km/óra mínusz azért erősen meglátszik. A kisebb, 100 km körüli távoknál, mint Siófok, vagy Balatonfüred ez nagyjából negyed órát jelent, viszont az olyan hosszú utaknál, mint egy Budapest - Debrecen, - Pécs, vagy - Bécs távolság, a két idő különbözete fél óra körül mozog.

Fontos azonban leszögezni: a forgalmi viszonyokat az egyszerűség kedvéért nem vettük figyelembe, egy péntek délutáni napon a Budapest - Balaton vonalon aligha lehet a valóságban annyi időveszteséggel számolni, mint azt a fenti adatok mutatják, hiszen fizikai képtelenség stabil 130 km/h-s sebességgel haladni az M7-esen.

Debrecen 235, Pécs 237, Bécs pedig 243 kilométerre van Budapesttől, ennek fényében az a plusz fél óra alig tűnik soknak. Az országot függőlegesen 2 és fél óra átszelni, 100 km/órás maximális sebességgel az autópályán ez csupán 20 perccel nő, bár itt fontos megjegyezni, hogy Esztergomból egy jó 40 km az M1-es, így ott majdnem egy óra csak főutakon telik.

Sopron és Nagyvárad, vagyis az ország vízszintes átszelésekor majdnem 5 és fél óra a menetidő, 100 km/órás sebességnél ez 363 percre, vagyis több, mint 6 órára nő, amely szintén 30 percet jelent pluszban, ami ekkora időnél már tényleg aligha számít. A 100 km/órás sebesség egy autópályán elsőre őrültségnek tűnhet, hiszen jelentősen, nagyjából 25 százalékkal csökken a sebesség, viszont ez rengeteg életet menthet és nem fogunk annyira sok időt veszíteni.

Persze mindennek két oldala van, hiszen vannak olyan autósok, akik már ezt a 130-as maximális sebességet is túllépik, mondván ez a sebesség túl lassú, így egy 100-as tempónál csak még veszélyesebbé válnának az így létrejövő helyzetek. Az EU azóta nem döntött a kérdéssel kapcsolatban, mindenesetre érdekes látni, hogy a gyakorlatban egy ekkora sebességcsökkentés nem hosszabbítaná meg sokkal az utunkat.

Nyitókép: Depositphotos