2023. szeptember 24. | 10:05

Milyen problémák befolyásolják a töltést?

Következő

Ahogy a bevezetőben is írtuk, az akkumulátor egyik legnagyobb gondja a nem megfelelő hőmérséklet, legfőképp a hideg. Télen komoly mínuszok is lehetnek, és ha az autó kinn parkol egész éjszaka, a töltési görbe igencsak megváltozhat – ezzel együtt a gyártó által megadott töltési idő is meghosszabbodik.

Az ADAC mérései szerint, amelyben a Renault Zoe, a Tesla Model Y és a Volkswagen E-up és ID.3 modelljeit vizsgálták, minden esetben csökkent a töltési teljesítmény a mínuszos hidegben. Az ID.3 például nyáron 125 kW-tal kezdi a töltést 23 fokos időben, mínusz 7 fokos körülmények között viszont a teljes töltés alatt 50 kW alatt volt és egyszer sem érte el az ideális töltési görbe számait.

Ugyanakkor ez sikerült a Teslának, de csak 50 százalékos töltöttségnél, amikor az akkumulátor már kellőképpen bemelegedett, és 18 perc telt el aközött, hogy az autót a töltőre dugták és aközött, hogy az bármennyit is töltött volna. A Volkswagen ID.3 tulajainak hidegben 50 százalékkal több idő feltölteni autójukat, a Renault Zoésoknak és VW e-uposoknak pedig 40 százalékkal nő meg a várakozási idejük, ha az akkumulátort gyorsan akarják hidegben feltölteni.

A gyártók természetesen tisztában vannak a problémával és igyekeznek megoldani: egyre több e-autóba szerelnek az akksit előmelegítő rendszert. Azonban ez a megoldás sem tökéletes, ugyanis sok esetben ez a rendszer az autó navigációjával van összekapcsolva, így a fűtés csak akkor kapcsol be, ha megadunk egy töltőállomást a GPS-nek.

Van egy másik mód is, amely használatában a kínaiak járnak az élen: az MG és a Nio taposták ki az utat a gombnyomásra bekapcsoló fűtőrendszerhez, amelyet egyre több gyártó átvesz. Végülis, mi tudjuk a legjobban, mikor akarjuk tölteni az autót, mégis miért ne mi irányítanánk az előmelegítést is?

Azonban ezzel is van gond, mégpedig az, hogy nem tudjuk kiszámítani, milyen hőmérsékletű lesz az akksi, mire a töltőhöz érünk, mivel az akkumulátor hőmérsékletét jelző mutató még nem jelent meg az autókban, de remélhetőleg ez csak idő kérdése.

Mikor a legérdemesebb tölteni?

A töltési görbe azt jelzi, hogy a jobban töltött akksi már kevésbé jól veszi fel az áramot, mint a kevésbé töltött akku. 80 százalékos töltöttségnél már csak a töltési teljesítmény töredékével kapjuk az energiát. Mi a helyzet a fél tankkal, vagyis az 50 százalékos töltöttséggel? Ilyenkor már megéri megállni egy ebédszünetre, vagy egy hosszabb kávézásra?

Az ADAC ezt is megmérte és a tesztelt járművek itt sem mutattak olyan eredményeket, mintha mondjuk 10 vagy 20 százaléknál rakták volna a töltőre. Ha 10 százalékos töltöttségnél került töltőre, a Volkswagen ID.3 például 100 kW-tal töltött 50 százalékra érve is. Azonban amikor 50 százalékos akkunál kezdték tölteni, a kezdő töltési teljesítmény már csak 60 kW volt.

Hasonló számok mutatkoztak a másik három autónál is. Ebből az derül ki, hogy a töltés akkor a leghatékonyabb, ha minél alacsonyabb szintnél tesszük fel az autót tölteni.

Következő
Nyitókép: Hyundai