2023. október 15. | 08:25

Ford Puma

Következő

A Ford Puma név eredetileg az Escort RS2000 kapcsán merült fel, ugyanis az MK1-es Escort versenyváltozatát akarták Pumára keresztelni. Végül az ötlet hamvába hullt, de húsz évvel később a név ismét felbukkant, egy Fiesta alapra épülő kupénál. Ez lett a tényleges Ford Puma, amely egy 2+2 üléses, háromajtós sportkupé volt, és szinte azonnal elnyerte az európai vevőkör tetszését.

A finom vonalakkal ellátott autó az ezredfordulós autógyártás meghatározó része lett, mivel a sportos, gyors és olcsó autók ebben a korban indultak virágzásnak. Bár a New Edge dizájnt már egy évvel korábban a Ka is megkapta, a kritikusok csak a Pumánál értékelték az erőfeszítéseket, mivel a megnyújtott test és a hosszú lámpák valóban egy macska érzetét keltették. Az autó 1,4-es, 1,6-os és 1,7-es i4 zetec motorokkal volt elérhető, amely a Ford frissen bemutatott négyhengerese volt.

Utóbbi motort a Racing Puma is megkapta, viszont VCT kiadásban, amely 153 lóerőt, 162 Nm-nyi  nyomatékot és 203 km/órás végsebességet adott a Puma még sportosabb, még nagyobb teljesítményű kiadásának az eredeti 90 lóerő, 125 Nm és 180 km/óra helyett. A Puma meg is jelent ezzel a motorral a versenysportokban, főképp a raliban, ahol a Ford régóta jelen volt.

A kétezres évek elején azonban véget ért a Puma gyártása, és a kis kupét nem is helyettesítették semmivel, csupán a StreetKa jelent meg, mint félig-meddig utód. Ez a modell megkapta a Puma motorját és váltóját, de nem folytatta a nevet. A Puma azonban megmaradt ikonnak, főleg a briteknél, ahol jó pár darabot még ma is fel lehet lelni.

2001 Ford Puma
2002-es Ford Puma (Forrás: Ford)

A Ford is érzékelhette ezt a Puma-kultuszt, mivel 2018-ban bemutatta Puma kisméretű crossovert, amely a több mint húsz évvel korábban piacra dobott előd nevét viselte. Az EcoSport és a Kuga között elhelyezkedő modell semmi másban nem egyezik a kétezres évek kupéjával, csak a nevében.

Bár az első lámpatesetek valamelyest visszaidézik a régi Puma macskaszemeit, az új Pumánál inkább talán egy békára hasonlítanak a szemek, mivel kiemelkednek a motorháztető síkjából. Ezen kívül azonban tényleg nem lehet sok hasonlóságot találni az előddel, de a Fordnak valószínűleg nem is volt célja a hasonlítgatás.

Az új Puma csak a nevet kölcsönözte, azt is marketingcélokból, minden más a saját útja. 1,0 literes, háromhengeres EcoBoost motorját a kisebb testvér EcoSporttal osztja meg, amely egy 48V-os hibrid rendszerben dolgozik.

A Puma 2020-ban az Év Autója lett a brit What Car? magazin versenyén, és számos más országban is kellemes fogadtatást kapott, főleg kényelme miatt, de a tágas csomagteret is sokan emlegették. A Pumának az elődhöz hasonlóan szintén van sportváltozata, az ST-Line X, 2024-ben pedig teljesen elektromos kiadást kap.

Hasonló módon alakult a Mitsubishi Eclipse sorsa is, amely 1989-ben jelent meg sportautóként, négy generációt ért meg, amelynek utolsó példányát 2011-ben gyártották le, majd az SUV-őrület fokozódásával a cég visszahozta a modellnevet 2017-es kompakt crossoveréhez, az Eclipse Crosshoz.

Következő
Nyitókép: Ford