2023. június 04. | 08:35

6. Mazda REPU

Következő

A pickupok mindig is a legnagyobb járgányoknak számítottak, de több gyártó is megmutatta, hogy egy kisebb, személyautó méretű platós járgány is lehet menő. A Mazda számíthat azonban a legmenőbb motorral ellátott pickup címre, mivel B-szériájának második generációja során egy olyan kísérleti modellt dobtak piacra, amilyet még nem látott a világ. A Wankel-motor egy hihetetlenül fura szerkezet, erről korábban egy videósorozatot is készítettünk, amit itt tekinthetsz meg.

A Mazda REPU, amely a rotary-engine pickup, vagyis Wankel-motoros pickup rövidítésből származik az első és egyetlen nem személyautó, amely ezt a motorkonstrukciót használja. Nem tudni, a Mazda miért gondolta, hogy ez eladható lesz, de az 1974-ben megjelent pickup csakis Észak-Amerikában volt kapható.

Emellé jön az is, hogy ez az az év, amikor a japán cég összeállt a Forddal, mivel a Mazda pénzügyi problémákkal küszködött, az amerikaiaknak pedig kellett egy jó kapcsolat a kelet-ázsiai és főképp japán piacon.

A kapcsolat amúgy 2015-ig tarott és a rengeteg olyan modell született ezalatt az idő alatt, amely főképp Mazdára átemblémázott Ford volt és az afrikai vagy ázsiai piacokon kelt el, mivel a Mazda név sokkal ismertebb volt ezekben a régiókban. De az európai piacon is van példa, a Fiesta negyedik generációja például Mazda 121 néven is futott, itthon is rengeteget lehet látni a modellt, mindkét gyártó emblémájával.

A másik indok a japánok betörése volt az amerikai piacra, mivel a ’70-es években a benzinfaló, batár amerikai modellek sokszor megbízhatatlanok is voltak, így az olcsó, könnyen fenntartható japán márkák igyekeztek mindenféle fogással magukhoz csalogatni a vásárlókat.

Bár a Wankel-motor nem a legmegbízhatóbb konstrukció valaha, nem is csoda, hogy nem annyira terjedt el, mégis, akkoriban jobb választásnak tűnt, mint egy hagyományos motor. Azonban a kisteherautók és munkásautók között azért nem terjedt el, mert egyszerűen túl gyenge volt azokra a feladatokra, amelyekre egy pickupot vettek az emberek. Manapság azonban ritkaságszámba megy a modell, főleg az egyre növekvő ’70-es évekbeli pickupok rajongói között, akik alapvetően is imádják a kicsi japán pickupokat, így a REPU 50 év késéssel találhat rajongótáborra. 

Következő
Nyitókép: Mercedes-Benz