2022. november 27. | 08:35

Jöjjön néhány mókás méretű platós.

Ha az ember meghallja a pickup szót, egyből az Egyesült Államokra és az elvetemülten nagy, európai szemmel hihetetlennek tűnő autókra gondol. Nos, nem minden pickup hatalmas, sőt, vannak olyanok is, amelyek kisebbek, mint egy normál személyautó. Ezekből következik most 7 darab, ám azt fontos megemlíteni, hogy a cikkben nem jelennek meg a kei-truckok, vagyis azok a kisméretű, platós mini-teherautók, amelyeket főként az ázsiai régiókban használnak.

7. Škoda Felicia

A VW-csoport autója, amely bizonyos országokban konkrétan Volkswagen Caddy néven futott. Az itthon jól ismert Feliciából pickupokat is lehet látni néha, ez az alig 4,2 méteres autó ugyanúgy megállta a helyét pickupként, mint személyautóként.

A platós modell olyan jól teljesített, hogy a Škoda kiadta a Felicia Funt, amely a Subaru Bajához hasonló, rikító őrület volt, megemelt hasmagassággal és betolható hátsó ülésekkel, ha esetleg motort vagy szörfdeszkát akart szállítani az ember.

Forrás: Škoda

6. Chevrolet 500

A '80-as évekre a GM annyira belejött az átemblémázásba, hogy egyetlen platformmal majdnem minden márkájának adhatott egy modellt, így minden piacára is. Ez volt a helyzet a Chevy Chevette-tel is, ami Pontiac Acadian, Isuzu Gemini, Opel Kadett és Vauxhall Chevette-ként is futott.

Dél-Amerikában azonban felturbózták a modellt és dobozos, valamint pickup felszereltséget is kapott, utóbbi volt a Chevy 500. A  4,17 méteres pickup platójára maximum 500 kg súly fért fel és 1,6 literes motorja 70 lóerőre volt képes.

5. Ford Bantam

Batman? Dehogyis, Bantam. A dél-afrikai piacra szánt pickup alapját az Escort, majd a Fiesta adta. A Bantam tökéletes példája a személyautókból átalakított pickupoknak, mivel semmilyen változtatást nem eszközöltek az autón a plató kivételével. 1296 köbcentis benzinmotor, 69 lóerő, alig több mint 4 méter

Forrás: Ford

4. Subaru Brat

A lista talán legismertebb tagja a Brat, mivel az USA-ban hatalmas népszerűségnek örvend utódjával, a Bajával együtt. A Subaru amerikai divízójának kérésére alkották meg és lényege pontosan az volt, hogy egy kompakt, jó fogyasztású, izgalmas pickupot tervezzenek, amely versenybe szállhat a Broncóval és a Scouttal a fiatalok kegyeiért.

Első generációja 3,99 méteres méretével kicsivel több csak, mint a Bronco, azonban hasonló ikonná nőtte ki magát az évek során és egyszerre lehet pickupnak nevezni platója miatt, de személyautónak is a platón elhelyezkedő, kivehető ülések miatt.

3. Fiat Fiorino

A legtöbb személyautóból átalakított pickup vagy Afrikában vagy Dél-Amerikában hódított, a Fiat 147 platformjára épített Fiorino platós verziója éppen az utóbbi térségben, Brazíliában, ahol a 147-et gyártották.

Opcionális volt az 1,3 literes benzines és dízeles motor is, előbbi 60, utóbbi 45 lóerős teljesítménnyel. A 3,9 méteres pickup rendkívül népszerű volt a braziloknál, a legyártott modellek több mint kétharmadát a hazai piacon adták el.

2. Ford Bronco

A Broncót 2020-ban hívta újra életre a Ford, nem is véletlenül, hiszen a modell ikonná vált az évek alatt. Bár ennek a Broncónak nincs pickup verziója, az első generációból volt ilyen változat, és megteremtette az amerikaik fejében a szabadidős pickup fogalmát, amelynek elsődleges célja nem a cipekedés, hanem a szórakozás.

Az 1966-os autó valóban kicsi, 3,84 méter hosszú, de a platón elhelyezkedő, a Brathez hasonlóan kivehető ülések miatt elférnek benne, vagy inkább rajta 4-5-en is.

Forrás: Ford Heritage Vault

1. Suzuki Mighty Boy

Az első helyre nem egy dél-amerikai autó került és nem is egy személyautó-platformos, átalakított modell. A Suzuki Mighty Boy a japán gyártó egy felsült kísérlete volt, hogy létrehozza saját Subaru Bajáját a Japán-térség piacára.

A fél tonna teherbírás, a kicsike plató, a kevés hely és a mindössze 30 lóerő miatt 1988-ban, hat évvel indulása után leállították a Mighty Boy gyártását. A 3,19 méteres autó bár a világban nem ismertette meg magát, Japánban kialakult a saját kis kultusza.

Nyitókép: Skoda