2020. július 21. | 11:35

Az amerikai terepjárók nagy kedvence nem okozott csalódást.

A Bronco egy igazi klasszikusa az amcsi terepjárók vonalának, ami 1965-ös első megjelenését követően minden évben szép számmal növelte a Ford eladásait 31 évig zsinórban. Az első generáció megjelenésekor a kompakt méretű szabadidő-autók piacára szánt terepjáró volt, rövid tengelytávval, jó terepjárási képességekkel, viszont utcán is használható menettulajdonságokkal. Széles motorválasztékkal dobták piacra, akár 2,8 literes sorhattal vagy 4,9 literes V8-cal is lehetett választani. Az 1969-es Baja 1000 megnyerésével komoly hírnevet szerezett magának a tengerentúlon.

’77-ben a második széria növekedésének köszönhetően a Bronco már nem kis játékautó volt, hanem az igazi tekintélyt parancsoló terepjáró, ami mérettől függetlenül mindig 3 ajtós kivitelben létezett. Ez a motorizáción is meglátszott, hiszen a magának minden irányba utat találó autó legkisebb erőforrása is egy közel 5 literes sorhatos, vagy valamelyik V8-as volt. Ekkoriban a Ford úgy döntött, nem fejleszt egyedi alvázat, inkább a F100-as platóst szabja át kicsit, hogy alkalmas legyen egy személyszállító kasztni fogadására. Ugyanezzel a trükkel dolgozott akkoriban a General Motors is, aki a C/K óriás-pickup alvázának megrövidített változatára építette a K5-ös Blazert, mára azonban a Blazer SUV-je és a most megjelent Bronco marhára nem egy malomban őrölnek.

A Bronco harmadik, negyedik és ötödik generációja alapvetően megtartotta arányait a második után, de folyamatosan fejlesztették az autó menettulajdonságait és utasbiztonságát. Az ötödik széria már az F150 alvázára épült, és külső jegyeiben a pickup látványvilágát tükrözte, igaz, külsőben már a 4. generáció is hozta ennek a pickupnak a stílusát.

Az 5. generációval befejeződni látszott a Bronco sztori, mivel 1996-ban leállították a gyártását. A nagyméretű SUV terepjárási tulajdonságai még mindig remek autóvá tették a vidéki földutak bejárására. Ennek a generációnak egyik darabjával menekült O.J. Simpson 1995-ben, a híres autós üldözés során, amikor a rendőrök a 405-ös államközi autópályán konvojban követték. Lehetett némi köze a múlthoz, hogy az új Bronco bemutatóját elhalasztották pár nappal, mert az első dátum ép O. J. Simpson születésnapja lett volna.

Én szinte csak kapkodom a fejem, hogy a két számomra legizgalmasabb jármű-kategóriában, az indokolatlanul erős hot hatch és a terepjárók vonalán is újra pezsgésnek indult valami. A már megjelent GR Yaris és a hasonlóan durvára tervezett rendes GR Corolla mellett már megtapasztaltam, mennyire jó lett a Jimny, de közben már kapható az terepjárók között nagy visszatérő Defender, amit az USA-ban hamarosan a Bronco követ. Tetszik az irány, és a Bronco rettentően jónak ígérkezik, remélem, nemzetközi piacra szánják majd.

Nem is lenne meglepő, ha lehetne kapni akár az európai piacon is, hiszen csakúgy, mint az első széria, a Jeep akkori kedvence a CJ versenytársaként került a piacra, most az új Bronco megint a konkurencia megszorongatására hivatott, ami nem más, mint a Jeep Wrangler, amit itthon is kapni.

Magához képes a Bronco összement, a nagyméretű SUV kategóriából közepes méretű lett, afféle igazi akadályátlépő szabadidő-autó hatását kelti, ezzel pedig az első generáció képességeit idézi. Egyébként a Ford tervezői igyekeztek olyat alkotni, ami a klasszikus gép rajongói számára is szívmelengető, ugyanakkor a fiatal generáció fantáziáját is megmozgatja. Így részleteiben helyenként visszanyúl a klasszikushoz, és vannak rajta olyan apróságok, mint az automata váltós változat kapcsolójára nyomott amerikai zászló, vagy a középkonzol könyöklőjére elhelyezett „NO STEP” felirat, és még sok más a fanatikusok kedvéért. A forma modern és sokoldalú, a leszedhető tetős változat pedig pont akkora buli lehet, mint a Wrangler.

A Ford marketingesei úgy írták körbe a vasat, hogy ez „az F széria keménysége a Mustang szellemével”. Technikailag ez úgy néz ki, hogy a két- és négyajtós bodé a Ford T6-os alvázára épül, ami a Ranger széria platformja. Választható manuális és automata váltós kivitelben kétféle motorral, pont mint egy Mustang. Váltók terén az biztos, hogy a fokozatok száma mindenkinek elég kell legyen, hiszen a manuális esetén 7, automata esetén a F150-ből megismert 10 fokozatú változat kapható. A gyengébb erőforrás a Mustangból és a Focus ST-ből ismert 2,3 literes turbós motor 270 lóerővel és 420 Nm nyomatékkal, az erősebb pedig egy 2,7 literes V6 szintén turbóval, ami 310 lóerőt és 542 Nm nyomatékot produkál.

Az offroad szellemiség jegyében az amerikai felhasználóknak több mint 1000 előre betöltött útvonalat tartalmaz a gyári navigáció, amiken ha haladnak, megoszthatják másokkal, afféle terepjárós közösségi média megoldásként. A hardvert a Ford Sync 4-es infotainment rendszere biztosítja, ami opcionálisan rendelhető 12 colos érintőkijelzővel.

A sokoldalúság nem csak a kiegészítőkre jellemző, hiszen az autó utastere is követi a moduláris megoldásokat. Vannak persze fix dolgok, mint a kormány, ülések, a hajtás előválasztója és az érintőkijelző a műszerfalon, de a színek és anyagok, valamint egyéb apróságok sokféleképpen variálhatók.

A műszerfal tetején beépített tartó található a telefon, GPS vagy akár a kamera rögzítéséhez, és rögtön egy 12V-os csatlakozó is van a közelben a töltésükhöz. A különféle kapaszkodók opcionálisan kérhetők az utastérbe, így ha valaki csak aszfaltbetyárkodásra venné az autót, kérhet mást a helyükre. Én kifejezetten hiányoltam például az új Jimnyből a kapaszkodót, ami a terepen való beszállást segíthette volna. A Bronco részleteire nagyon figyeltek, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az utastér elemeit rögzítő „BRONCO” feliratú csavarok. Természetesen nem csak a csicsára van felkészítve az autó, hiszen a vinyl padlón aktív és passzív vízleengedők vannak, így nem okozhat gondot egy mélyebb vízi átkelésnél, hogy ha véletlen kicsit elázik a lábtér.

A dobozforma terepjárók közé lépő, Ranger alapokra épült új Bronco abszolút versenyképes, funkcionális, cicomától mentes külsője a magamfajta terepjáró-kedvelők körében biztosan sikert arat. Az ajtók keret nélküliek és leszedhetők, akárcsak a Wrangler esetében, de a letisztult formavilág érdekében a rejtett zsanérokat használtak. Egyébként Fordéknál az ajtók leszedésével nem bukja az ember az oldalsó tükröket, mint a Jeepnél, ami azért elég előnyös. A modulárisan leszedhető tető nagyjából a konkurenciánál megismert módon eltüntethető, ha épp lobogtatni kívánná sörényét az friss tulajdonos.

A Bronco színválasztékába olyan extrém látványos elemek is bekerültek, mint a „Race Red” és a „Cyber Orange”, amik nem kifejezetten egy terepjáró használati értékét növelő tényezők, de a Suzuki Jimny esetében is bizonyította, hogy elég komoly eladást ösztönző tényező lehet. A rendkívül jól variálható Bronco 11 féle színkombinációja más és más a hét fajta felszereltségtől függően, szóval van lehetőség személyre szabni a külsőt.

A Base, Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Wildtrak, Badlands és First Edition szériákon belül különféle kiegészítőket kaphat a vásárló, de ezen felül még belül beszédes nevű Mid, High vagy Lux felszereltséget lehet rendelni. Véleményem szerint azonban ez az autó a Sasquatch felszereltséget érdemli, ami nem minden szériánál elérhető.

A Bronco nem csak terepjárónak akar látszani, az is. Számos 21. századi extrával fel van szerelve, hogy a sofőrnek ne okozzon problémát az úttalan utak bejárása. Természetesen az nehéz körülményekhez szükséges alapvető dolgok, mint a 35 colos Goodyear gumik, diffizárak, felező és persze a megfelelő terepszögek megvannak, ha úgy kéri az ember, amit az elektronika tovább finomít az erre a célra tervezett Trail Control funkcióval. Tulajdonképpen a több mint 200 féle gyári kiegészítővel annyi féle módon lehet felruházni extra tulajdonságokkal az autót, hogy tényleg bármire is jó lehet.

A Bronco terepjárási képességei számokban kifejezve:

 

Bronco 2 ajtós változat

Bronco 4 ajtós változat

Hasmagasság („Base”/35” abroncsok):

213 mm / 295 mm

211 mm / 293 mm

Első terepszög („Base”/35-Inch Tires):

35.5° / 43.2 Degrees

35.5° / 43.2°

Hátsó terepszög („Base”/35-Inch Tires):

29.8° / 37.2°

29.7° / 37.0°

Rámpaszög („Base”/35-Inch Tires):

21.1° / 29°

20.0° / 26.3°

„Base” rugóút (elől/hátul):

201 mm / 216 mm

201 mm / 216 mm

„Badlands” rugóút (elől/hátul):

241 mm / 262 mm

241 mm / 262 mm

Gázlómélység:

851 mm

851 mm

 

Árazás tekintetében elég széles skálán mozog az autó, ami annyira nem is meglepő a variálhatóságot figyelembe véve. Az amerikai vevők a kétajtós változatot 28 500 dollártól (kb. 8,7 millió forint), a 4 ajtósat pedig 33 200 (kb. 10,2 millió forint) dollártól megvásárolhatják.

Remélem a Bronco az európai autóparkot is színesíti majd, bár egyelőre erre utaló konkrét információról eddig nem tudok. Neked hogy tetszik a reinkarnálódott klasszikus, kellene?