2023. július 30. | 08:11

A szuperszonikus utasszállítók, a Concorde és a Tu-144

Következő

Van az a szintje a repülésnek, amit egy darabig pedzegettünk, majd jobb a békesség elvén mégis elengedtük. Megvan az, hogy egy időben a London és New York közötti bő 5570 kilométer letudható volt 3 órán belül? Egészen pontosan 2 óra 52 perc és 59 másodperc alatt a Concorde nevű szuperszonikus repülőgéppel.

Annyira hihetetlen érzés ilyen részleteiben körbejárni, hiszen a maga korában vastagon a gazdagok játékszere volt a Concorde

A brit-francia közös fejlesztésű repülőgép egészen különleges megoldásokat igényelt, cserébe a hangsebesség kétszeresét is képes volt túlszárnyalni. Utazósebessége 2,04 mach, tehát olyan 2500 km/óra körül alakult nagyjából 18 kilométeres magasságban. Ilyen sebesség eléréséhez és ennyire rövid utazási időhöz viszont rengeteg pénz kellett, a Concorde egyértelműen a gazdagok játékszere volt a maga korában.

Ennek fényében pedig nagyon furcsa érzés volt végigsétálni az utastérben, hiszen a sinsheimi múzeum tetején teljes egészében látogatható az egyik utolsó Concorde. Csigalépcsőn lehet rá feljutni, közben érdemes megnézni a törzs és a szárnyak kialakítását. Ott lógnak alatta a hatalmas Rolls-Royce - SNECMA Olympus 593 típusú utánégetővel szerelt gázturbinás sugárhajtóművei, amikből négyet egyébként lent a múzeum csarnokában is kiállítottak. Nem csak a méretük elképesztő, de az a tolóerő is, amivel ilyen sebességre gyorsítják az üresen is 78,7 tonnás szerkezetet - megpakolva olyan 111 tonna körül alakul az össztömege.

Egyébként ezzel együtt a Condorce az egyetlen polgári repülőgép, amelyet utánégetővel szereltek fel. A hajtóművek még enélkül az Avro Vulcan vadászbombázóban dolgoztak az '50-es és a '80-as évek között. Maga a Concorde sem egy fiatal ötlet, hiszen az első 1969-ben szállt fel, míg az utolsó 2003-ban.

Ha a Concorde hajtóművei mellé áll az ember, akkor örül, ha csak a feléig felér bármelyiknek is

Szinte azt gondolnánk, hogy két Concordot raktak ki egymás mögé a németek a múzeum tetején, valójában az első egy Tupojev Tu-144. Ez volt a Concorde szovjet versenytársa, ami érdekes módon még hamarabb is szállt fel, illetve gyorsabb is volt. Az akkori politikai vezetésnek presztízskérdés volt, hogy a Tu-144 legyen az első mindenben, ehhez mérten pedig katonás szigorral ügyeltek a fejlesztésre.

A cél nagyon hasonló volt, mint a nyugati vetélytársnál, kell egy szuperszonikus utasszállító repülőgép. 1969-ben csupán két hónappal hamarabb szállt fel az első Tu-144, mint a Concorde. Az egyik tervezési szempont az volt, hogy 2300 és 2700 km/óra között legyen a végsebessége, és nagyjából 80-100 utas elférjen rajta.

Érdekes, ahogy az ember végigsétál mind a két repülőgépen, a Tupojev egy sokkal primitívebb és lesajnáltabb repülő benyomását kelti. Bár külsőre erőteljes a hasonlóság és mind a kettő tiszteletet parancsoló szerkezet, belülről a Concorde egy sokkal kifinomultabb érzést nyújt. Hiszen kényelmes ülések, sima és minőségi felületek vannak mindenhol. A pilótafülke olyan, mint egy high-tech űrrepülőben és valamivel tágasabbnak is hatott.

Ezzel szemben a Tu-144 pilótakabinja olyan, mint egy öreg dízelmozdony fülkéje és az oda vezető út inkább érződik egy túlkomplikált generátorháznak. Helyenként lehetett látni a kábeleket és az ormótlan biztosítékokat a plexi falak mögött - a kiállított darabokon -, ezt sokkal elegánsabban oldották meg nyugaton. Az ülések mintha egy Ikarus turistabuszból szabadultak volna, és a beltérben használt műanyagok mintázata is inkább hervasztó volt.

Persze nem szívesen mennék bele politikai vitákba, de a Concorde-on inkább azt éreztem, hogy az embereknek készült. Ezzel szemben a Tu-144 a hatalomnak, hogy megmutassák, ők a jobbak, az ő mérnökeik ügyesebbek. Ezzel szemben mondjuk érdekes, hogy egy Tupojev Tu-144 egy alkalommal ketté tört, egyszer pedig porrá éget, míg a Concorde-nak is volt balesete, de később kiderült, hogy nem a saját hibájából.

Mindenesetre mind a két repülőt elképesztő élmény végig mászni, és érdemes hozzájuk kiállni egy párméteres sort. Ma már talán senkinek sem lesz része megtapasztalni ezeket mozgás közben, de így is fantasztikus.

Következő
Sturcz Bertalan / Alapjárat