Az elektromos járművek fontos szereplői lehetnek a globális felmelegedés elleni küzdelemnek, de hatásuk nemzetenként nagyon eltérő, és egyes helyeken jelen pillanatban jobban szennyezik a környezetet, mint a benzines modellek – derül ki a Radiant Energy Group (REG) kutatási tanácsadó cég elemzéséből.

Az összegyűjtött adatok szerint Európában – ahol a leggyorsabban nőnek az elektromosautó-eladások – még nem mindenhol érezhető a villanyosítási törekvések környezetre gyakorolt pozitív hatása. A lengyelországi és koszovói villanyautók valójában több szén-dioxid-kibocsátást okoznak, mint a hagyományos járművek, mivel ezekben az országokban a hálózatok rendkívüli módon függnek a széntől.

Európa más részein jobban néz ki az összkép, bár a relatív szén-dioxid-megtakarítás attól függ, hogy mi látja el a hálózatokat, és hogy a járműveket a nap mely szakában töltik, hívja fel a figyelmet a frissen megjelent kutatás.

A Reuters-szel megosztott tanulmány szerint a legjobban Svájc teljesít a benzinüzemű járművekhez képest 100%-os szén-dioxid-megtakarítással, de Norvégia (98%), Franciaország (96%), Svédország (95%) és Ausztria (93%) is előkelő helyen áll ezen a listán. Németországban (amely megújuló energiaforrások és szén keverékére támaszkodik) 55%-os üvegházhatásúgáz-megtakarítást ér el egy elektromos autó vezetője. Magyarország a felsorolás szerint Dániát és Lettországot is megelőzi, a szén-dioxid-megtakarítás szempontjából mi a középmezőny elejéhez tartozunk.

A tanulmány egy érdekes dologra is felhívja a figyelmet: környezetvédelemi szempontból nem mindegy, mikor tölti az ember a villanyautóját. A délutáni töltés - amikor a nap és szélenergia nagyobb arányban van jelen - 16-18%-kal több szén-dioxidot takarít meg, mint az éjszakai töltés, amikor a hálózatot nagyobb valószínűséggel gázzal vagy szénnel táplálják.

Az elemzés rámutatott, hogy az autóipar károsanyag-kibocsátásának csökkentésére való képessége attól függ, hogy sikerül-e jobb módszereket találni a villamosenergia-hálózatok szén-dioxid-mentesítésére és a megújuló energia tárolására - ezek a kihívások számos európai országban még nem oldódtak meg. A REG tanulmánya a 2021. január 1. és október 15. közötti adatokon alapul.

Ökológiai lábnyom-különbségek

Amíg a tiszta energia nem áll folyamatos rendelkezésre, addig csökkenteni kell a fosszilis üzemanyagokkal működő motorok károsanyag-kibocsátását. Az elektromos és a benzinüzemű járművek közötti kibocsátási szakadék az elmúlt években csökkent, mivel az autógyártóknak sikerült üzemanyag-hatékonyabbá tenniük a motorjaikat. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adatai szerint 2006 és 2016 között átlagosan 25 százalékkal csökkent az Európában újonnan bejegyzett benzinüzemű autók szén-dioxid-intenzitása.