Amióta az elektromos autózás az éghajlatváltozás elleni küzdelem egyik szimbóluma lett, a hagyományos járművek mellett kiállók az akkumulátorgyártás, a hidrogéntermelés és a fosszilis tüzelőanyagokból nyert villamos energia környezetromboló hatásait firtatják (a drága árcédulák, a sokszor csekélynek érzett hatótáv és a helyenként gyér töltési infrastruktúra mellett). A Volvo is foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, hangsúlyozva a kormányok és az energiaszolgáltatók felelősségét.

A svéd vállalat szerint az elektromos autók nem tudnak megfelelni az éghajlatváltozással kapcsolatos elvárásoknak, ha a döntéshozók és az energiaszolgáltatók nem segítenek a tiszta energia biztosításában is, amihez a mostaninál több elszántságra és pénzre lenne szükség. A Volvo az első elektromos autója, az XC40 Recharge 2019-es bemutatása óta minden egyes elektromos modelljéről életciklus-értékelési (LCA) jelentést ad ki, amely bemutatja azok CO2-hatását és teljes éghajlati lábnyomát.

A gyártó legújabb elektromos autójának, a C40 Recharge-nak az LCA-jelentése a CO2-kibocsátás jelentős növekedését mutatja, ha egy „átlagos globális energiamixet” használunk, amelynek több mint a fele fosszilis tüzelőanyagból származik. Ez drasztikusan csökkenti a villanyautó potenciális környezeti előnyeit a belső égésű motorral hajtott járművekhez képest.


Fotó: Volvo

Ennél is fájóbb fejlemény, hogy a C40 Recharge sorozatgyártási folyamataink károsanyag-kibocsátása magasabb, mint a benzinüzemű XC40-é – 70%-kal magasabb értékről beszélünk. Ez tovább csökkenti az elektromos autók potenciális környezeti előnyeit. A fő ok pedig a Volvo szerint az akkumulátor- és acélgyártás során felszabaduló nagy mennyiségű szén-dioxid, de a fokozott alumínium-felhasználás sem igazán környezetbarát eljárás.

Mi a válasz erre a problémára? A 100%-ban megújuló energiát használó akkumulátorokhoz és a fosszilis anyagoktól mentes acélhoz való ragaszkodás. Az autógyártó az SSAB acélgyártó céggel és az akkumulátorok beszállítóival kíván együttműködni, hogy ez megvalósuljon. De természetesen ez nem elég, hiszen a hosszú távú változásokhoz nagyszabású befektetésekre is szükség van a tiszta energiába.

A Volvo számításai szerint a csak tiszta energiával gyártott és feltöltött elektromos járművek életciklusra gyakorolt hatása 50%-kal alacsonyabb lehet, mint a hagyományos autóké. Ezt a törekvést a Nemzetközi Energiaügynökség 2021-es jelentése is támogatja, amely szerint ahhoz, hogy a globális hőmérsékletet két fokos emelkedés alatt lehessen tartani, a globális tiszta energiába való beruházásnak még ebben az évtizedben meg kell duplázódnia.

A Volvo eltökélt szándéka, hogy a következő három évben 40%-kal csökkentse minden egyes modelljének, valamint az ellátási láncának (25%-kal) életciklus-alapú lábnyomát.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!