A kobaltbányászat Kongóban egyet jelent a gyermekmunkával.
Az Európai Unió arra törekszik, hogy az elektromos autók akkumulátoraiban használt egyik legfontosabb alkotóelem, a kobalt kitermelése ellenőrizhető módon és etikusan történjen, ám ezen erőfeszítések során komoly nehézségekkel kell szembenéznie az EU-nak. Az sem kizárt, hogy ennek a célnak a sikeres elérése azt eredményezi, hogy az elektromos autók ára még tovább fog emelkedni.
Az akkumulátorokban felhasznált fémek közül a kobalt esetében a legnagyobb a kockázata annak, hogy a kitermelés során károsodik az emberek egészsége, a környezet, illetve hogy a bányászatban résztvevőket kizsákmányolják.
A világon kitermelt kobalt mintegy háromötöd része a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, ahol a kobaltbányászat gyakorlatilag a gyermekmunka szinonimájának számít. A közép-afrikai ország termelésének egyharmadát a kisüzemi bányászat biztosítja, ahol gyakran veszélyes körülmények között dolgoznak. Emellett a bányászok fizetése és az ásványi nyersanyagok ára is folyamatos vita tárgyát képezi, éppen ezért a szabályozók elkezdték kidolgozni azokat a regulákat, amelyeknek köszönhetően elkerülhetővé válna, hogy az autóipar hírneve csorbát szenvedjen.
Ezen „ambiciózus követelmények megvalósíthatósága jelen pillanatban túlságosan nehéznek bizonyulhat” – legalábbis az Európai Bizottságot tanácsokkal ellátó kutatók által készített elemzés szerint. A tanulmány, amely júniusban fog megjelenni az Elsevier Resources Policy című folyóiratában, a felelősségteljes forrásból származó kobalt piacának szigorítását javasolja.
„Ha az Európai Bizottság javaslata szerint a közeljövőben kötelezővé válik a kobalt-ellátási lánc átláthatóvá tétele az EU piacain értékesített akkumulátorok esetében, akkor a felelősségteljes forrásból származó kobalt iránti kereslet gyorsan növekedni fog” – olvasható az EU Közös Kutatóközpontjának tanulmányában.
Világszerte számos vállalat vonakodik attól, hogy kézzel bányászott kobaltot vásároljon, főként a gyermekmunkával kapcsolatos aggodalmak miatt. A Glencore, amely a világ legnagyobb ipari kobaltbányái közül kettőt is üzemeltet Kongóban arról biztosítja vásárlóit, többek között például a Teslát, hogy kizárólag felelősségteljes forrásból származó kobaltot értékesítenek.
A jelentés szerint azonban néhány kínai vállalat, amelyek feldolgozott kobaltot értékesít Európának, az igazoltan tiszta forrásból származó fémet olyan bányákból származó kobalttal keverik, melyek nem tesznek eleget a szabályozásoknak.
Az EU azt a célt tűzte ki, hogy 2030-tól kezdődően beszünteti a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését, ezzel is elősegítve az EV-kre történő átállást. Ahhoz, hogy sikeresen véghez vigyék ezt a tervet, a meglévő forrásokon felül mintegy 64 ezer tonna ellenőrzött forrásból származó kobaltra lenne szükség. Ez a mennyiség a jelenlegi piaci áron nagyságrendileg 3,2 milliárd dollárba kerülne. Az akkumulátorok számára kulcsfontosságú fém árának növekedése pedig arra sarkallja a bányászati társaságokat, hogy új lelőhelyek után kutassanak, Ausztráliától kezdve egészen a mélytengeri forrásokig.