Sokan aggódnak amiatt, hogy miután az elektromos járművekben az akkumulátor életciklusa végére ért, majd ezek az energiatároló egységek a leselejtezést követően a szeméttelepen végzik veszélyes hulladékként. Ez azonban nem csak a szigorú környezetvédelmi előírások miatt nem fog bekövetkezni, de a cégek üzleti haszna is megköveteli majd az akkuk újrafeldolgozását.  

J.B. Straubel, a Tesla egykori technikai igazgatója és társalapítója egy interjúban elmondta, az elektromos járművekben használt akkumulátorok valóságos aranybányának számítanak. Éppen ezért alapította 2017-ben a Redwood Materials nevű céget, amely a lítium-ion akkumulátorok és az e-hulladék újrahasznosításával foglalkozik.

elektromos autó akkumulátora a padlólemezbe építve
Kép: Depositphotos

Az akksik elkészítéséhez a szükséges alapanyagokat magas koncentrációban, tisztított állapotban használják fel. Ráadásul, mivel mintegy 95 százalékuk teljesen újrahasznosítható, így ezeket már nem kell újra kibányászni és finomítani. Vagyis értelmetlen lenne kidobni az akkukat.

A német BASF vegyipari óriáscég bejelentette, hogy a Drezda közelében található Schwarzheide városában saját akkumulátor-feldolgozó üzemet épít. A tervek szerint a létesítmény 2024-ben kezdi meg működését, és éves szinten mintegy 15 ezer tonna akkumulátort lesz képes feldolgozni.

BASF akkumulátor-újrahasznosító üzem - látványterv
Kép: BASF

Az új üzem lényegében egy alapanyaggyár lesz a BASF saját katódgyártó üzemei részére. Schwarzheidében az úgynevezett fekete massza előállítása zajlik majd, ami nem más, mint az akkucellák összezúzott elegye, amiben megtalálható az összes fontos akkumulátorfém, vagyis a lítium, a nikkel, a kobalt, valamint a mangán is. Az eredeti alkotóelemeket mechanikai tisztítást követően hidrometallurgiai eljárások révén nyerik ki.

A német vállalat szerint ezzel nem csak megvalósul az akkumulátorgyártáshoz szükséges alapanyagok körforgásosossága, de egyúttal csökkenteni lehet az iparág bányászattól való függőségét is.

Nyitókép: BASF