Az Euro NCAP legfrissebb töréstesztjén két olyan modell is terítékre került, ami magyar szempontból is kimondottan érdekes lehet. Egyik az a Dacia Spring volt, amelyik hazánkban a legolcsóbb tisztán elektromos autó jelen pillanatban. A másik pedig az a Renault Zoe, amelyik megjelenése óta az egyik legnépszerűbb villanyautónak számít a magyarországi vásárlók körében. Ráadásul mindkét modell siralmas eredménnyel vizsgázott.

Nem titok, hogy a Spring nem a Dacia saját modellje, hanem a valójában a Kínában forgalmazott, tisztán elektromos Renault City K-ZE átcímkézett változata, ami pedig a Global NCAP 2016-os tesztjén 0 csillagos értékelést kapott Renault Kwid alapjaira épült. Ennél a Spring csak egy hajszállal tudott jobb eredményt produkálni, és végül egyetlen csillaggal jutalmazták.

Az Euro NCAP hivatalos közleményéből kiderül, hogy a Spring esetében a sofőr és az utasok esetében is magas az életveszélyes sérülések kockázata egy baleset során.

A Dacia elektromos autója 49 százalékos értékelést ért el a felnőtt utasok védelmét tekintve, és 56 százalékot a gyermek utasok esetében. Ami a forgalom védtelen résztvevőinek (gyalogosok, kerékpárosok) biztonságát illeti, a Spring ezen a területen is rendkívül gyengén muzsikált, és mindössze 39 százalékos eredményt tudott felmutatni. Végezetül a vezetéstámogató rendszerek hatékonyságát az Euro NCAP mindössze 32 százalékra értékelte a szupermini esetében.

Azonban a Renault Zoénak még a Dacia Spring teljesítményét is sikerült alulmúlnia. Legutóbb ugyanis 2018-ban fordult elő, hogy egy autó egyetlen csillagot se szerezzen az Euro NCAP töréstesztjén, akkor a Fiat Pandával esett meg ez a csúfság.

Mivel a töréstesztek követelményei évről-évre szigorodnak, így nem ritkaság, ha egy modell néhány év elteltével gyengébben teljesít, mint korábban tette. Erre a Zoe is tökéletes példa. Míg 2013-as debütálásakor még 5 csillaggal jutalmazták, addig nyolc év elteltével a Renault szuperminijének legfrissebb verziója lényegében értékelhetetlen teljesítményt nyújtott.

A Renault elektromos autója 11 éve a leggyengébb eredményt produkált a felnőtt utasok védelmét tekintve. Mindössze 43 százalékot ért el ezen a téren, míg a gyermek utasok védelmére 52 százalékot kapott. A forgalom védtelen résztvevőinek védelme esetében 41 százalékos eredménnyel zárt. A vezetéstámogató rendszerekre padig mindössze 14 százalékos osztályzatot tudott felmutatni.

Matthew Avery, az Euro NCAP igazgatótanácsának tagja elmondta, a szervezet néhány évente szigorít a töréstesztek elvárásain, hogy ezzel is jobb teljesítményre ösztönözzék az autógyártókat. 2013-ban minden olyan biztonsági eszköz megtalálható volt a Zoéban, ami akkoriban nélkülözhetetlen volt egy jó eredmény elérése érdekében.