Egyre több város dönt úgy, hogy eltörli a zöld rendszámmal járó ingyenes parkolási lehetőséget a plug-in hibrid járművek esetében. Elsőként Pécs döntött a parkolási rend módosításáról, de Miskolc is csak arra vár, hogy 2022. június 1-jén megszűnjön a veszélyhelyzet és előterjeszthessék a módosítási javaslatot. Az igazi megoldást azonban az jelentené, ha egységesen átírnák a zöld rendszámmal járó jogosultságokat.

Pécsen már korábban megszületett a döntés arra vonatkozóan, hogy a veszélyhelyzeti időszak végétől már kizárólag a város parkolóit üzemeltető Baikom Nonprofit Kft-nél előzetesen regisztrált, tisztán elektromos autók parkolhatnak ingyenesen. Azt egyelőre nem tudni, ez hogyan fog zajlani, a polgármesteri hivatal elmondása szerint jelenleg a regisztráció előkészítése zajlik.

A helyi és környékbeli tulajdonosok nyilvánvalóan időben értesülni fognak a változásról és a regisztrációs kötelezettségről. A kérdés sokkal inkább az, mi a helyzet a Pécsre turistaként érkező autósokkal, akik abban a hiszemben érkeznek a városba, hogy ingyenesen használhatják a város parkolóit.

Esetükben minden bizonnyal egy utólagos regisztráció is elegendő lesz, hogy ne kelljen büntetést fizetniük. Ebben a helyzetben bár az autó tulajdonosát nagy valószínűséggel meg fogják bírságolni, ám az erről szóló értesítő mellett egy részletes tájékoztatót is kapni fog arról, hogyan kerülheti el a díj befizetését. A hivatal szerint minden bizonnyal elegendő lesz e-mailben elküldeni a lefotózott forgalmi engedélyt.

Miskolcon ugyancsak azt tervezik, hogy a veszélyhelyzet elmúltát követően módosítják a parkolási szabályokat a zöld rendszámos járművek esetében. A város polgármesteri hivatala arról tájékoztatott, hogy a rendelettervezet már elkészült, ugyanakkor jelenleg nincs lehetőség a javaslatot a közgyűlés elé terjeszteni a vírushelyzet elleni védekezés miatt életbeléptetett szabályok miatt.

plug-in hibrid BMW X1

Szombathelyen is felmerült annak a lehetősége, hogy az ingyenes parkolási lehetőséget megvonják a hibrid járművektől. Végül a város döntése alapján a legbelső zónában – rendszámtól függetlenül –mindenkinek fizetnie kell a parkolásért, ugyanakkor a külsőbb területeken a zöld rendszámos autók továbbra is ingyenesen parkolhatnak.

Kecskemét is változtatna. A megyeszékhely elképzelése alapján az elektromos autók továbbra is díjmentesen parkolhatnának, ám a hibrideknek parkolóbérletet kellene váltaniuk, ezt azonban 75 százalékos kedvezménnyel tehetnék meg. Vagyis ugyanúgy előzetes regisztrációra lenne szükgés, akárcsak Pécsen.

Budapest egyelőre nem tervezi az eddigi szabályok módosítását. Székesfehérváron a zöld rendszámos autók alacsony száma miatt nem tartják időszderűnek a változtatást. Debrecen a városvezetés meglátása az, hogy nemcsak a tisztán elektormos járművek, de a hibridek is hozzájárulnak a levegő minőségének javításához. Egerben pedig a parkolási nehézségek megoldása érdekében gyakorlatilag ingyenessé tették a tömegközlekedést.

A szigorításokkal párhuzamosan jogosan merülhet fel a kérdés, van-e ilyen formában a zöld rendszám használatának, hiszen az ingyenes parkolás elvesztésével lényegében a megkülönböztető szín egyetlen kézzel fogható értelme veszik el. Ugyanis a parkolóőr így egyetlen pillantással megállapíthatja, hogy az adott jármű jogosult-e ingyenesen igénybe venni az adott parkolóhelyet, vagy sem. Azonban, ha előzetes regisztrációhoz kötik a parolást, a zöld rendszám további használata lényegében értelmetlenné válik.