A japán gyártó a steer-by-wire rendszert az elektromosítás egyik kulcstontosságú technológiájának tekinti.
A Lexus azt tervezi, hogy az új szarvkormányát fejlett steer-by-wire rendszerrel kombinálja tisztán elektromos crossovere esetében. Az RZ 450e az idei év végén fog piacra kerülni, elsőként Európában és Kínában.
A Lexus megoldása egyben javítja a Tesla által alkalmazott szarvkormány használatát azáltal, hogy kiküszöböli a rendszer egyik zavaró problémáját. A Tesla kialakítása számos kritikát kapott, mivel a kormány teteje és alja lapos, ezért nem könnyű körbeforgatni és manőverezni vele alacsonyabb tempónál.
További nehézséget jelentett, hogy a Tesla az irányjelzőt a hagyományos bajuszkapcsoló helyett a kormányra helyezte, gombok formájában. Ez pedig komoly problémát jelent a használatuk szempontjából, amikor a kormány például fejjel lefelé áll.
A Lexus most bevezette a steer-by-wire rendszert, változó kormányzási áttétellel. A megoldás lényege, hogy a kormány és a kerekek közötti mechanikus kapcsolatot megszüntették. A kormánymozdulatokat a rendszer elektronikus jelek formájában továbbítja, és a kormányzást egy külön szoftver vezérli.
Ennek köszönhetően a rendszer 150 fokos kormányzási szöget biztosít a jobb és bal oldali végpont között. A sofőrnek nem kell teljesen elforgatnia a kormányt, és nem kell fogást váltania a lassabb menőverek során sem. Emiatt a Lexus ezt a megoldást One Motion Gripnek hívja. A bajuszkapcsolók pedig a kormánnyal együtt fordulnak, de a Lexus rövidebbre szabta a hosszukat, hogy véletlenül se ütközzenek a sofőr lábába.
A Lexus egyelőre nem árulta el, mikor vezeti be az új szarvkormányt az egyes piacon, mivel a mérnökök továbbra is a rendszer finomhangolásán dolgoznak. A japán gyártó ara számít, hogy az RZ 450e vásárlóinak körülbelül egynegyede választja majd a szarvkormányt. Tekintettel arra, hogy a rendszer által használt elektronika számottevő többletköltséget jelent, valószínűleg csak magasabb felszereltségi szintek esetében lesz elérhető.
A Lexus a steer-by-wire rendszert az elektromosítás egyik kulcstontosságú technológiájának tekinti, mivel a cég szerint jobb kommunikációt biztosít a sofőr, az autó és az út között.
A házon belül fejlesztett rendszer két elektronikus vezérlőegységgel rendelkezik, amelyek támogatják egymást. A kormány mögött elhelyezett egység a kormányra gyakorolt nyomatékot közvetíti, a másik a kerekek elfordulását biztosítja, és az út irányából érkező visszajelzéseket továbbítja a sofőr felé.
Biztonsági óvintézkedésként a mérnökök három alternatív energiaforrást alakítottak ki a rendszer számára: az autó fő elektromos akkumulátorát, egy normál 12 voltos akkumulátort és egy külön vészhelyzeti lítium-ion csomagot. A steer-by-wire rendszert egyébként a testvérmodell Toyota bZ4X is megkapja.
Nyitókép: Lexus