2022. január 05. | 10:59

A globális chiphiány és az ellátási lánc problémái ellenére a Tesla rekordévet zárt 2021-ben.

A Tesla 2021 folyamán 87 százalékkal több, összesen 936 ezer járművet tudott leszállítani a vásárlói számára, mint egy évvel korábban. Ezek alapján pedig úgy tűnik, a globális chiphiány és az ellátási láncban tapasztalható nehézségek – a riválisokkal ellentétben – szinte egyáltalán nem hátráltatták a kaliforniai elektromosautó-gyártót. Ez is jól mutatja a Teslában rejlő lehetőségeket és potenciált.

Chiphiány

A Tesla a múlt év során eltávolított néhány kevésbé fontos alkatrészt az autóiból. Ennek célja az volt, hogy a járműveket anélkül is le lehessen gyártani, hogy a chiphiány komoly fennakadást okozna a szállításokban.

Az emelkedő alkatrészárak és szállítási költségek miatt az amerikai cég is kénytelen volt növelni az egyes modellek árait. Az amerikai vásárlóknak jelenleg például hét hónapot kell várni arra, hogy átvehessék a Model Y-t, amely tavaly 18 százalékkal lett drágább.

Elon Musk elmondta, hogy a Tesla képes volt alternatív megoldásokkal pótolni néhány hiánykategóriás chipet. Ennek kapcsán Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója kifejtette, lenyűgöző volt látni, hogy a Tesla 2-3 hét alatt képes átírni az autók szoftverét, hogy ezáltal támogassák az új chipek működését.

Miben más a Tesla?

A Tesla több alkatrészt tervez és több szoftvert készít házon belül, mint bármelyik másik riválisa, akik főként a különféle beszállítókra hagyatkoznak ezen a téren. Musk elmondta, a cég maga tervezi az áramköri lapokat, így lehetőségük van gyorsan módosítani a kialakításukat, hogy alkalmazkodjunk az alternatív chipekhez, például a powerchipekhez. Ez pedig óriási előnyt jelent a többi autógyártóval szemben.

Kevin Anderson, a Write-Tek vezető tanácsadója elmondta, a legtöbb hagyományos autógyártó nem szívesen módosítja a chipeket, vagy szerzi be több helyről a félvezetőket, mivel ezek a változtatások komoly kockázatot rejtenek magunkba.

„Ez annak köszönhető, hogy a múltban már sokszor megégették magukat, hiszen ezeknek a változtatásoknak előre nem látott negatív következményei voltak. Egy olyan vállalatnak, mint a Tesla, nincs még ilyen szintű tapasztalata” – fejtette ki Anderson.

Ambrose Conroy, a Seraph Consulting vezérigazgatója úgy látja, egyetlen más gyártó sem tartja annyira kézben az autógyártás folyamatait, mint a Tesla. A cég felépítése pedig sokkal inkább hasonlít arra, mint amit annak idején Henry Ford a T-modell esetében bevezetett.

2020-ban a korlátozó intézkedések miatt megcsappant a kereslet az új autók iránt, a legtöbb gyártó csökkentette a mikrochipekre vonatkozó megrendeléseit. Zach Kirkhorn, a Tesla pénzügyi igazgatója szerint a kaliforniai cég ezzel szemben továbbra is gyors növekedésre számított, így sosem csökkentette az alkatrészbeszerzés mértékét. Vagyis a Tesla kellően előrelátó volt ahhoz, hogy készleteket halmozzon fel, így ez a lépés is segített a vállalatnak abban, hogy a 2021-ben a chiphiány ne okozzon akkora fennakadást, mint más gyártók esetében.

Ha szeretnél Teslát venni, akkor keresd fel a mah-ev.hu weboldalt! Král Ádám (adam.kral@mahzrt.hu), és Luczek Dávid (david.luczek@mahzrt.hu) készséggel állnak rendelkezésedre telefonon (+36-20-666-8888) vagy e-mailben.