2022. február 24. | 08:50

Radikális változás előtt áll az olasz vállalat.

A Stellantis frissen kiadott pénzügyi jelentésében arról írt, hogy a Fiat 2027-ben teljesen elektromos márkává válik Európában. A stratégiai szemléletváltás részeként az autógyártó modellpalettája 2022-ben vagy 2023-ban egy újabb elektromos járművel bővül.

A pénzügyi jelentés egyéb részleteket nem közöl a Stellantis jövőbeli terveiről a Fiat márkával kapcsolatban. A vállalat állítása szerint 2021-ben az 500e volt a legkelendőbb villanyautó az A-szegmensben, azaz általában a kis városi autók között, a világ 12 országában. Globális szinten ebből az autóból mintegy 44 000 darabot értékesített a Fiat.

„2025 és 2030 között a teljes termékpalettánk elektromossá válik, ez radikális változás lesz a Fiat számára” – jelentette ki a vállalat vezérigazgatója, Olivier François.

Fiat 500e
Fotó: Stellantis

Az elektromos autózás felfuttatása érdekében a Stellantis 2025-ig több mint 35 milliárd dollárt fektet be a különböző villanyosítási projektekbe. A pénz egy részéből az olaszországi Torinóban található Mirafiori üzemet felkészítik az elektromos autók gyártására. Az autógyártó a termoli telephelyet is modernizálja, ott lítium-ion akkumulátorokat kíván gyártani.

A Fiat 500e 2020-ban debütált, az erőseb változatokban az első kerekeket egy 118 lóerő teljesítményű villanymotor hajtja, amellyel 9 másodperc alatt teljesíti a 150 km/órás végsebességgel rendelkező kocsi a 0-100-as sprintet. A 42 kilowattórás akkumulátorcsomag a WLTP-teszt során 310-321 kilométeres hatótávolságot tett lehetővé.

A jelentés napvilágra kerülése után a Fiat bejelentette a 48V-os hibrid hajtáslánccal szerelt 500X és Tipo érkezését. Ezekben a modellekben a 1,5 literes, négyhengeres FireFly benzines turbómotort (amely akár 130 lóerőt és 240 Nm forgatónyomatékot képes leadni) a 48 voltos, 15 kW teljesítményű villanymotor egészíti ki. A Tipo 9, az 500X pedig 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a nyomatékot pedig az új hétfokozatú duplakuplungos automata sebességváltó juttatja el az első kerekekhez.

Az 500X motorkínálatában a 120 lóerős 1.0 GSE T3, a 95 lóerős 1.3 MULTIJET és a 130 lóerős 1.6 MULTIJET II is megtalálható. Az olaszországi Melfi üzemében gyártott Fiat 500X Hybrid és a törökországi Tofas-ban készülő Tipo Hybrid tavasztól Magyarországon is rendelhető lesz.